Få min häst mer trygg

Ireland

Trådstartare
Jag har ett fullblodssto som är ganska så flockbunden. Hon är precis under igångsättning efter föl, vila mm. Gått lite galopp som yngre (är nu 7 år).
Så vitt jag vet har hon inte haft mycket hagvistelse tidigare. När hon kom till mig var det nästan betessäsong och hon har fått gå ute dygnet runt i stora hagar vilket hon trivs jättebra med.
Dock så blir hon spänd och nervös när jag ska arbeta med henne ifrån de andra hästarna. Hon lägger all sin fokus på att spana efter kompisar, blir stel som en pinne och får lite smått panik om man sätter lite press på henne. Hon är väldigt känslig för hjälper från marken, tål inte höjda röster eller viftande av händer eller att man blir frustrerad mm. Det märks jättetydligt på henne. Hon gör aldrig något dumt, men man märker att hon inte är trygg. Skulle något skrämma henne, som en ¨fågel som flyger upp eller liknande så vänder hon och ska hem på en femöring. Lyssnar oftast efter ett par steg hem så hon skenar inte blint hem. Man kan säga att hon hela tiden har "tankarna" hos de andra hästarna, och inte på arbetet eller mig.
Har börjat bli svårt att få henne att gå förbi andra hästar i hagarna när man ska rida ut, och hon blir riktigt nervös om man går på henne med skänklar och röst. Så det fungerar inte, utan jag antar att det är mitt ledarskap som måste förbättras.

Skulle vilja få henne mer trygg i situationer där det bara är hon och jag, utan att där finns andra hästar. Någon som har tips på NH-övningar (eller andra övningar) där jag kan få henne känna sig trygg och avslappnad med mig, och att även kunna fokusera på det vi ska göra?

Sv: Få min häst mer trygg

Ta med hene på promenader vid handen. Låt henne följa med när du ska fylla på vatten i hagarna, inspektera stängsel, plocka blommor, motionera... Ha med dig godis, äpplen och morötter och ge henne lite smakbitar nu och då, det flyttar hennes fokus mot dig och triggar ät-biten av hjärnan. En häst äter bara när den är trygg och det kan man utnyttja genom att locka den att äta och då få den att känna sig trygg.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama