få lusern att smaka bättre?

C

chira

Mitt fullblod är väldigt tunn för tillfället och har fått tipset att prova lusern. Men det är bara det att hon verkligen INTE tycker om det. Hon smakar knappt på det och vägrar att äta. Hon är överlag väldigt kräsen på mat och jag undrar om det finns nått knep för att få det att smaka lite bättre?

Blanda i morötter och äpplen känns inte riktigt som ett alternativ då hon bara kommer att pilla ur dem.
Blanda med överskottsvattnet ifrån betforn som hon får kan det vara ett alternativ?

Kom med allt förslag som ni kommer på! :)

Sv: få lusern att smaka bättre?

Hade samma problem med mitt fullblod, hon är oxå väldigt kräsen med maten.
Jag provade ibörjan att ge henne lucernpellets, står inte om det var pellets det gällde men jag antar det. Det var helt omöjligt att få henne att äta upp maten bara sod och pillade i det. Jag provade då istället lucern hackat strå, och det fungerar jätte bra. Hon har nu ätit det i flertal vintrar och aldrig matvägrat, hon tycket det är jätte mumsigt:d. Men pellets gick inte och går fortfarande inte.
Så mitt råd är att prova ge henne hack istället, det är lite dyrare men det är det värt om bara äter det.:)

Mia

okej tack för tipset! stämmer att det är pellets hon får :)

Vårt fullblod får vi inte heller i Lucern, varken hackat eller malt:eek: Han får nu Kraft Rehab, kornkross, betfor och Rapsolja och det gillar han och är bra i hull.

Samma här, tydligen är lusernpellets synonymt med fullblodsgift.

Vi har gett upp. Vissa gånger äter han hacken, då får han fri tillgång på den. Sedan är det bara stopp. Vi har valt att fodra med Hippo Alfa istället, hög andel grönmjöl i och högt smrp innehåll (135/10). Han håller sig fin på det och äter med god aptit. Givetvis inte det billigaste, men jag håller på att bli skallig när han matvägrar och faller ur.

Fullbloden verkar hopplösa när det gäller mat :p

Ringde Krafts foderrådgivning. Hon tyckte att jag skulle köra på kraft grov 125 istället. Vad tror ni om det?
Hon ska bara gå skrittpromenader nu i ca 1 månad och jag har fått för mig att det är mycket energi i 125an. Hon sa dock att det inte skulle vara nån fara och att jag kunde ge mellan 1-4 kg utav det(!)

Mitt fullblod gillar inte heller lucernpellets men hack + lite havre och så betfor upplöst i mycket vatten så slinker allt ner. Krubban är till och med renslickad efteråt. Krubba och krubba hon äter ur en stor murbruksbalja så hon kan röra om ordentligt utan att det hamnar på golvet för ligger det på golvet kan man ju inte äta det;)

Krafft Groov 125 har 125 gr smrp och 10 MJ. Jag hade faktiskt hellre valt Alfan, högre protein och grönmjöl. Dessutom hatar jag Kraffts stora, klumpiga omoderna pellets.

Jag ger lusernpellets, lusernhack och betfor. Funkar jättebra till häst som vägrar äta bara lusernpellets.

Hon får ju betfor också... men inte samtidigt... Kanske skulle prova blanda ihop det då :laugh:

Fullbloden verkar hopplösa när det gäller mat :p

Jag håller inte alls med.
Men kanske föredrar vissa de mer "naturliga" smakerna bättre än pelleterat foder.

Prova att gör en god blandning med tex, luzernhacket, betfor, kli, och så havre, (utmärkt mat för fullblod). Du kan också hälla kokande vatten över korn och låta det stå och blanda med det övriga. Även krafften kan du blanda i om du ska ge det. Samt olja tex-

Självklart kan du blanda!

Prova att gör en god blandning med tex, luzernhacket, betfor, kli, och så havre, (utmärkt mat för fullblod). Du kan också hälla kokande vatten över korn och låta det stå och blanda med det övriga. Även krafften kan du blanda i om du ska ge det. Samt olja tex-

Ungerfär den blandningen som jag ger mitt fullblod oxå, och jag håller med fullständigt ett utmärkt foder för fullblod. =)

Har tidigare haft lite strul med magen på min tös, kolik! Efter jag började med min specialblandning med mycket fiberrik mat så har hon inte haft några problem med kolik och fin i hullet är hon.:laugh:

Min svårfödda gamling (kbltravare) ratar Hippo Alfa...

Lusernhack och groov125/edel avel gillar han - OM han får det torrt i egen krubba.:d

Har du testat olika sorters lucern? Mitt fullblod vägrar äta lucern från Dangrönt men Kraffts slukar han med god aptit :) Tror Alexandra_W har ett fullblod som är precis tvärtom haha.

Mitt fullblod äter lucernpellets och lite hestekraft för smakens skull, hon har blivit en riktigt läckerbit hullmässigt :d

Hon äter 1½ kg lucern (Krafft) och typ 0,3 kg hestekraft, alltså bara lite på toppen för smakens skull.

Har du testat olika sorters lucern? Mitt fullblod vägrar äta lucern från Dangrönt men Kraffts slukar han med god aptit :) Tror Alexandra_W har ett fullblod som är precis tvärtom haha.

Precis. Han vägrar äta ALLA sorters melasserade lucernpellets. Men älskar Dangrönts utan melass.

Hack ska jag prova sen, men han har INTE ätit någon sorts melasserad hack innan. Återstår att se om den utan melass kan falla honom i smaken.

Så - prova olika sorter.

Mitt fullblod gillar inte riktigt Kraffts Lusernpellets, men jag hittade ett annat märke hos en lokal foderaffär, tror att det var Lactamin. Det var dessutom mycket billigare än Kraffts och hästarna (samtliga!) äter det med god aptit. Förut var jag tvungen att blanda lusernet med betfor för att de skulle äta det, men det behövs inte med det nya märket. :)

Blandade ihop det med betforn igår och då gick det ner snabbt... oj vad mumsigt det blev helt plötsligt :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 656
Senast: Skjøldur
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 249
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka