Få lugnare trav

Mirre

Trådstartare
På travare.
Men hur?
Det går i 110 och hon har ingen koll alls på benen.:crazy:
Har nu skrittat skrittat och skrittat, och hon är så trött på det!
Det är en dam med mycket energi och vilja:D

Men hur få traven lugnare och stabilare?
Jobbar ju mest på att stärka henne nu så hon ska orka.

Övergångar måste ju vara bra? Mellan skritt och trav och skritt och halt?

Voltarbete? Eller är det för tidigt?
Hon är ju inte utb öhvt.

Hur ska jag lära henne att se sig för och lyfta på hovarna?
Inte så lyckat när hon snavar på sina egna ben och nästan går omkull:cool:
 
Sv: Få lugnare trav

du ska ju bygga om hela hästen i princip så traven kan inte bli bra helt häpp snäpp, utan han/hon måste bygga muskler och minska ner på andra osv. Hon måste lära sig att inte springa med bakbenen så de fastnar i svansen :D

Ett knep som borde appliceras på nästan alla hästar är 5 steg – halt. Rätt utfört lugnar det ner de flesta hästar. Man skrittar/travar 5 steg. Efter 5 steg ska det vara halt. Inte efter 4 eller 7. Efter exakt 5 steg ska det vara halt. Detta ställer även krav på ryttaren. Man kan inte bara sitta och hänga med i 5 steg och sedan dra i tyglarna. Här krävs planering och en kunskap i att räkna när hästen tar sina steg. Tränar man det här få man inom några minuter en lyhörd häst som väntar på vad du har att säga. Det här är även en metod att använda sig av ifall hästen blir stark och framåt när man rider i naturen.
jag ahr använt detta sätt för att få en lugn trav på min travare. känner man att fem steg är för lite kan man öka upp det till tio eller femton. huvudsaken är att man är konsekvent. md denna teknik akn du tillåta hästen att trav men på dina vilkor. Hästen fattar snart (om du gjort rätt att det inte är någon ide att rusa ramåt för du kommer kräva halt snart :) Börja med att göra övningen i skritt så att du tränar upp dig oxå. Övergångar på detta sätt är bra, men bestäm dig för hur många steg ni ska skritta/trava innan ni börjar.


Ge dig ut i skog och mark, över stock och sten! min häst var en riktig snubbelpelle han med, är fortfarande men mycket bättre nu. Vi övade upp detta i skogen, inte bara stigar utan över kalhyggen, gena mellan vägar, klättra osv. ställ kravet att han måste ta sig fram så lär han sig :) men du kanske får hjärtaat i halsgropen några gånger :rofl:

trava på skogsstigar ochi terräng där du "tvingar" hästen att sakta in om den inte ska gå omkull . Hästar är smarta, de lär sig snart:banana:

visst kan det hända att du kommer att gå omkull, den risken finns alltid när du ahr med hästar att göra. jag och min häst har gått omkull tre gånger, men aldrig i skogen!

börja du med att skritta på volt, och böja lite försiktitigt. travare är ofta stela och behöver mjuka upp sidorna mycket. ta några minuter efter varje ridpass och böj lite bara. det räcker.

lycka till!
 
Sv: Få lugnare trav

Tack för ett bra svar:) :bow:
Ska absolut träna på 5 steg - halt:)
och tänka på det du skrev
 
Sv: Få lugnare trav

Apropå lodrät sits, så gäller den ej vid lättridning o lätt sits.
Tänker på bildtråden
Det kan vara tå-knä-axel
 
Sv: Få lugnare trav

kul att det uppskattas!

måste i ärlioghetens namn säga att den tekniken hjälpt mig väldigt mycket med min levnadsglada häst. NUmer har jag ett annat problem med traven, han kan trava saktare än han skrittar vilket han utnyttjar :rofl:
 
Sv: Få lugnare trav

Sitt bara och rid, och guida i serpentiner, visa med rejäla tygeltag, åt vänster och åt höger...
Ibörjan kan det gå rätt fort och man kan få känslan av att man "ligger ner i svängarna", grovt uttryckt.
Genom att inte bromsa hästen, slipper man mkt nervositet som hästen kan svara med....
Sen lär sej hästen att hålla rätt på sin egen kropp, den lär sej att inte tappa bogarna osv.
Gör ingen stor sak av att det går i 110 knyck:angel: , för hästen är det ju "helt normalt", bara guida i serpentiner...
Detta är det som fungerat bra för mej iaf.... Slipper mkt stress från hästens sida, och den lär sej själv till självbärighet.
Genom att inte göra en "big deal" av att det går i 110 knyck är det inte det som fasnar i hästens huvud, beröm då du får en bra serpentin i sakta trav.
Bra sväng-Positiv förstärkning!!!

Sen finns dej mkt annat att oxå träna på, precis som du skrev halter, övergångar osv.....
Lycka Till!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Få lugnare trav

Gillar ditt Nick! :D

I övrigt tycker jag du har bra poänger också. ett av de alvarligaste felen man gör är att slå på handbromsen och sitta och dra i hästen, vilket gör att man skapar mer spänning och bara ökar på problemet.

TS: rid på framåt "in i springet", noga med din egen balans och mjukhet i hjälperna, med eftergift in i handen från drivningen av sätet sett.... noga med avstämning av eftergift i handen. och - kom ihåg att inte låta henne slö-springa, med för lång tygel, för att du är rädd att "ta" för mycket i henne samtidigt. :angel: (tendensen jag sett från dina bilder tidigare).

Mvh/mackan
 
Sv: Få lugnare trav

Måste utveckla mitt förra inlägg, tänk dej att du visar hästen med ett rejält tygel tag, att den ska svänga, då den gör det så berömmer du med tex: bra! och sen låter den gå rakt i 2-3 steg innan du svänger åt andra hållet. Så småning om kanske du kan trava 10-15 steg i lugn trav, innan du måste begära en sväng.... Osv osv.....Visa med rejäla hjälper vad du vill, hästen ska förstå till 110 % vad du begär av den... Då jag gjort så här, så har jag nått resultat ganska fort!
Så det blir ju inte riktigt serpentiner...
Lycka till igen!

Marlene
 
Sv: Få lugnare trav

Ange en lugn takt i din lättridning. Om hästen är för hastig måste du rida lätt lite långsammare, i den takt som du vill att hästen ska gå i. Stå upp lite längre och sitt ner lite längre.
 
Sv: Få lugnare trav

Om hästen nyss kommit från banan eller travträning måste man nog acceptera att det tar tid att "ställa om".

Man måste acceptera att tempot är högre. Den enda vägen är att skola om hästen så att den förstår de nya krav du som ryttare har på den.

Jag har sagt det förr - tömkörning är ett utomordentligt sätt att skola om travhästen till ridhäst. Den får möjlighet att förstå vad som förväntas av den, bygga muskler och balansera sig utan en ryttare som stör. (många travare är väldigt obalanserade när de börjar ridas.)

När tömkörningen börjar fungera så brukar det lossna i ridningen också. Hästen förstår vad som förväntas av den.

Sen måste man även förstå hästens bakgrund. Den kanske aldrig kan prestera som en ridhäst kan? Kraven på travaren måste vara verklighetsförankrade.

Norrland (som har två travare nu, och har haft fler tidigare)
 
Sv: Få lugnare trav

Att hästen springer så fort beror på att den inte kan balansera sig i lugnare tempo.
5 steg - halt är en jättebra övning. Jag jobbade mycket med den i skritt en hel sommar, och fick en häst som plötsligt bar sig själv.

Lycka till!

Immer
 
Sv: Få lugnare trav

Övergångar är precis som du säger jättebra. På min häst har vanimeldes tips hjälpt jättemycket- bara det att vi fick börja med 10 steg och gradvis minska ner antalet steg..........:crazy:
 
Sv: Få lugnare trav

och tur att man kom på denna övning alla behöver ju träna lydigheten oavsätt hur lydig häst man har =) har man en stressad häst så e ju övningen bra på de sättet att den får hästen att lyssna samt slappna av:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 043
Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp