Få lite mer go i hästen

Mirre

Trådstartare
Ska till svärmor några dgr och rida en valack i stallet där.
Han sägs vara väldigt väldigt seg och hmm inte så reaktionssnabb direkt.
Har ridit ut med ägaren förut men då red jag svärmors pigga sto och Å ledde sin häst (tappsko). Så har inte sett hur han är från ryggen men jag fick stanna och vänta ideligen.
Men tanken är väl att jag ska se om jag kan sas få lite fart på honom.

Har ni några tips?
Hur foderstat osv ser ut vet jag inte

Sv: Få lite mer go i hästen

Är hästen skänkeldöd?
Isf hade jag börjat med en mjuk hjälp med skänkeln, om ingen reaktion kommer så en lite hårdare hjälp, fortfarande ingen reaktion så en hård hjälp med skänkeln, eventuellt lite förstärkt med spö.
Sedan inte driva hela tiden, saktar hästen av igen, så upprepa samma procedur.
Det viktigaste med just skänkeldöda och sega hästar är att stå emot impulsen att skänkla hela tiden, det förvärrar bara saken.
Ett litet tips i alla fall, har fungerat på de hästar jag ridit som varit sega och ovilliga :)

Tack för svaret.
Jag vet inte om han är det men omöjligt är det inte.

Jag har en häst som saknat energi och engagemang(en latmask med andra ord). Det viktigaste med en sån häst är att mena vad man säger! Att själv ha energi(det smittar som bekant) och att se till att det händer någonting hela tiden. En sån häst hjälper man inte genom att sitta passiv o åka på lång tygel. Det "recept" jag fått som funkat bra är att värma upp/skritta av vid hand(leda hästen) och både uppvärmning och själva ridningen består av att det hela tiden händer något -plötsliga volter, skänkelvikningar, full fart fram, tvärnit, etc. Hela tiden saker som kräver hästens uppmärksamhet och engagemang. Och inte för långa ridturer, full fart i 20min är bättre än halvfart i 40min. Och man får inte vara rädd för att väcka hästen om den inte lyssnar, på med spöet ordentligt en gång om den inte lyssnade på skänkeln direkt.

Jag har fått lägga en hel vår med sådan här träning för o bygga upp min hästs energi, men det egentliga resultatet kom på bara ett par dagar! O det var med hjälp av ridspöet -hur hemskt det än kan låta så var det effektivt för att få henne att fatta att signalerna skall utföras NU inte sen :) Och min egen energi såklart!

Du kanske inte skulle sätta igång o spöa någon annans häst bara för ridning ett par dagar, men försök se till att hästen lyssnar första gången du säger något och att det hela tiden händer något.

Mitt bästa tips: Låt honom ha roligt! :)

En busgalopp på lämplig plats brukar pigga upp de flesta hästarna (givetvis efter ordentlig uppvärmning, men det är så självklart att jag knappt ens behöver skriva det :D). Gör volter, serpentiner och sidvärtsförflyttningar även när du skrittar på långa tygler för att undvika att han faller in i ett "lullande". Men lagom mycket av allt så att han inte hinner bli uttråkad.

Edit: Såg nu att kvandi kommit med delvis samma förslag. Nåja, de tål att upprepas :)

Jga vet inte men nu pratar jag bara ur egen erfarenhet..
Men många månag islandshästar är feta mer eller mindre...

Min egna har alltid haft en övervikt och också alltid varit lugn seg som cola lugn som jag vet inte vad...

Men nu när hon är 6 år och man äntligen kan börja stälal lite krav tärna upp henne ui muskler och kondis så vart hon helt plötsligt en mkt pigg och alert häst!

Och då får hon mindre mat förr fri tillågng nu får hon utdelat några ggr om dagen
går ej på sommarbete men hon gåri en hage där det så klart finns gräs å tugga på men ej i massor

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: Astrid1
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka