få katt att STANNA ute??

hanoirocks

Trådstartare
Hej allihopa! :) Jag har precis flyttat och kan nu ha min katt (han är 1 år) ute lös. Tidigare har jag bara haft honom ute i koppel och gått promenader. Nu vill jag ju såklart kunna släppa ut honom på morgonen och in på kvällen. När han är ute har han katt-kompisar och verkar ha jättekul!:D MEN han är ute max 10 min sen står han vid dörren och piper. När jag är ute med honom går det bra liiite längre men han vill ändå in!:confused: Ska jag vara hård och låta honom stå där ute och skrika tills han ger sig och går iväg en sväng eller ska han få som han vill? Vill ju att han ska vara ute som alla andra katter i byn. Är han bara lat eller ovan? Hur tycker ni man bör gå tillväga? Tack för svar!:laugh:

Sv: få katt att STANNA ute??

Vill han inte vara ute så varför tvinga honom? Låt honom vara ute så mycket han vill, tids nog kommer nog den tiden att ökas på och snart kommer du stå ute och ropa och undra var fan katten är. ;)

han tycker väl det räcker med 10 min just nu .. så släpp in honom :) som tassetass säger så kommer han nog vara ute längre och längre tids nog.

Vill han inte vara ute så varför tvinga honom? Låt honom vara ute så mycket han vill, tids nog kommer nog den tiden att ökas på och snart kommer du stå ute och ropa och undra var fan katten är. ;)

Jo det är ju möjligt:) Men jag är ju borta hela dagarna och skulle ju gärna vilja att han var ute och hade roligt istället för att ligga inne och lata sig:grin: men jag kankse får ha lite tålamod helt enkelt..:p

Lyssna på din katt!
Vill han in efter 10 min och piper vid dörren är det ju uppenbart att han inte tycker det är roligt ute, även om du tycker att han borde tycka det ;) Lyssna på din lille vän. Tids nog kanske han blir tuffare ute, annars får han väl vara inne om det är det HAN vill.

Lycka till!

Lyssna på din katt!
Vill han in efter 10 min och piper vid dörren är det ju uppenbart att han inte tycker det är roligt ute, även om du tycker att han borde tycka det ;) Lyssna på din lille vän. Tids nog kanske han blir tuffare ute, annars får han väl vara inne om det är det HAN vill.

Lycka till!

Jo självklart får han ju komma in när han vill. Men när jag är ute går det ganska bra. Så fort jag går in så blir han osäker och kommer efter. Nu har han precis varit uppe i skogen med en nyfunnen vän och busat i hela 14 min utan mig!:D Jag får väl vara glad att han trivs med grannkatterna :laugh:

Det finns kattluckor med magnetlås.
En magnet på din katts halsband låser upp luckan.
Inga andra katter kommer in.

Några möss får man tåla.

Det finns kattluckor med magnetlås.
En magnet på din katts halsband låser upp luckan.
Inga andra katter kommer in.

Några möss får man tåla.

Hmmm. det lät ju bättre. Dock bor jag ju i hyresrätt och har inte råd att betala för en söndersågad dörr när jag flyttar ut..:crazy:

hej, jag hade samma problem med min katt och ändå så har han fått vara ute sen han var kattunge. det är nu de senste månaden då han verkligen är ute en längre stund. han var verkligen livrädd för att gå ut i mörket själv, bara om jag var med gick det bra men, så fort jag gick in kom han efter.
det jag gjorde var att jag följde med han ut ganska ofta tills han kände sig trygg.

han kommer att vara ute längre så småningom, lycka till

Låt honom ta det i sin takt. Katter som inte varit ute och blivit så pass gamla är ofta lite oroliga till en början. Ett tips är kattlucka, annars är det ju sommar nu så du kanske kan ha ett fönster på glänt där han kan komma ut och in om dagarna.

Katter vill ha gömställen och trygghet att återvända till. I början springer de fram och tillbaka mellan gömställena, tittar och lyssnar. Det kan hålla på i veckor och det är ju ett sätt att lära känna omgivningen på. Snart hittar han gömställen långre ut på tomten, vet vart han kan känna sig trygg och till slut kommer han att lära sig att det inte är någon fara att vara ute.

Men tvinga honom inte. Låt det vara på hans villkor. Precis som när du släpper ut kattungar första gångerna. Ofta vill dom dessutom ha "mamma" i närheten. ;)

Jag tycker att det är bra att du ger din katt möjlighet att gå ut på egen hand. Att han är försiktig är ju bara ett gott tecken. Jag hade en katt som vägrade gå ut under sina första 2 år (och vi tvingade henne aldrig). Vi flyttade sen och när vi tog med henne ut till nya huset så släppte vi henne direkt ur bilen. Hon bodde ute hela sommaren, vägrade komma in, och hade sina gömställen men kom fram och åt/kelade med oss. Med tiden vågade hon sig fram mer och mer och hon blev en helt annan katt. Mer harmonisk, social, trygg, snäll och hon la på sig vikt - hade innan varit väldigt tunn. Men det tog tid för henne. Bara nya huset var ju en pärsh. ;)

Vill inte djruen gå ut så vill dom inte. Men med tiden kan jag nästan garantera att han kommer att säka sig mer och mer utåt. Det är trots allt inte naturligt med så små revir som ett hus.

Även om din katt har några kattkompisar där kan det finnas andra katter där som den är rädd för.Katter har sina revir och en del katter tycker inte om när det dyker upp främlingar.Är din katt kastrerad? Jag antar att det finns okastrerade katter i byn och slagsmål mellan 2 okastrerade hankatter kan ge upphov till stora skador som kräver dyr veterinärvård.Kastrerade katter kan ju också slåss, men i allmänhet inte lika frenetiskt.
katten gör rätt i att vara försiktig i början

Om din katt har kompisar ute som han har kul med :grin: är han väldigt ovanlig. Mina katter umgås Aldrig med sina grannar. Eventuellt kan man smyga efter nå´n som har gjort misstaget att gå in på deras tomt men umgås - never.
Jag har för närvarande två kastrater en 2-årig och en 11-åring, den unga vill vara ute hela långa dagen och smyga på skator tex. Den andra är också gärna ute men helst ska dörren vara öppen och någon vara hemma. Om en av grannkatterna eller hemska tanke en främmande katt kommer för nära ropar han på hjälp :cry:
Helst vill jag att de bara är ute när jag är hemma men nu på sommaren är det svårt att hålla lillen inne. Det känns ändå hyfsat eftersom dom är två och jag kan ha dörren till lillstugan öppen och dom kan gå in där och vila.
Tänk också på att skrämma katten för bilar när han börjar vara ute obevakat och inte är så liten. De flesta som blir påkörda har inte vana vid trafik och inte förstånd att vara rädda.

Även om din katt har några kattkompisar där kan det finnas andra katter där som den är rädd för.Katter har sina revir och en del katter tycker inte om när det dyker upp främlingar.Är din katt kastrerad? Jag antar att det finns okastrerade katter i byn och slagsmål mellan 2 okastrerade hankatter kan ge upphov till stora skador som kräver dyr veterinärvård.Kastrerade katter kan ju också slåss, men i allmänhet inte lika frenetiskt.
katten gör rätt i att vara försiktig i början

Hej! Ja självklart är han kastrerad:D Han har träffat de flesta katterna nu och det verkar inte vara något problem alls med någon... men självklart är jag glad att han är försiktig. Verkar dock som alla katter jag träffat hittils är kasterade, men sannollikt finns de dem som inte är det.

Om din katt har kompisar ute som han har kul med :grin: är han väldigt ovanlig. Mina katter umgås Aldrig med sina grannar. Eventuellt kan man smyga efter nå´n som har gjort misstaget att gå in på deras tomt men umgås - never.
Jag har för närvarande två kastrater en 2-årig och en 11-åring, den unga vill vara ute hela långa dagen och smyga på skator tex. Den andra är också gärna ute men helst ska dörren vara öppen och någon vara hemma. Om en av grannkatterna eller hemska tanke en främmande katt kommer för nära ropar han på hjälp :cry:
Helst vill jag att de bara är ute när jag är hemma men nu på sommaren är det svårt att hålla lillen inne. Det känns ändå hyfsat eftersom dom är två och jag kan ha dörren till lillstugan öppen och dom kan gå in där och vila.
Tänk också på att skrämma katten för bilar när han börjar vara ute obevakat och inte är så liten. De flesta som blir påkörda har inte vana vid trafik och inte förstånd att vara rädda.

Ja jag är inte van vid att katter brukar leka ihop! men alla katter här utom en är lika gamla så det kankse är därför som är kompisar och kan leka?:D och den äldre katten håller lite koll på dem men han är väldigt snäll och trygg som "ledare". Jag tror inte det är några problem med bilar (det är föresten nästan inga bilar här). Han flyr så fort han ser en :grin:

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 214
Senast: GoLightly
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 738
Senast: Luff
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama