Få kastrering på försäkringen?

Fibusen

Trådstartare
Var iväg till veterinären i dag med ena vovven då han kissade nästan rent blod i morse. Vi trodde på stenar,men efter både röntgen och UL så hittades inga stenar,men däremot var prostatan förstorad och full med cystor. :(

Veterinären sa att vi bör definitivt kastrera (har funderat fram och tillbaka senaste året på att kastrera) och att besvären kommer försvinna då. Vovven har haft blod i urinen 2 ggr tidigare,och ibland lite urinträngningar. Vi har varit hos veterinär alla ggr,och det har funnits blod i urinet varje gång,även kristaller en gång,så han har alltid blivit behandlad som njursten. Nu gjordes äntligen en riktig undersökning där detta hittades.

Veterinären tyckte vi skulle höra med FB så att dom står för kastreringen (vovven har dessutom ena testikeln kvar i ljumsken,varpå det ökar tumörrisken också),men jag har aldrig trott att det är något som FB gör? Nån här som fått kastreringen betald av FB?

Han tyvär inte på FB idag då som stängde kl 17.

Sv: Få kastrering på försäkringen?

Om det finns medicinska skäl till op. tror jag absolut de ersätter!

Instämmer med Migo! Om operationen är nödvändigt för att hunden ska bli frisk så tror jag dom ersätter.

De borde ersätta. Kastration på tik ersätts ju om tiken har livmoderinflammation.

Eftersom den har en sk prostatit, dvs inflammation i prostata, så brukar det inte vara något problem att få det ersatt.

Ja,som sagt så har han förstorad prostata,och prostatan trycker på urinblåsans slutmuskel och urinröret som orsakar dessa urinträngningar han har i bland,vid kastrering så minskar prostatan. Nu är den dessutom full med cystor,och enligt urinprovet så var det både blod (3+,alltså det högsta på skalan) och protein i det,och proteinet tyder på infektion. Tydligen så kan dom får det särskillt ofta när det förekommer cystor. Antagligen så är en sprucken cysta orsaken till blodet igår eftersom det var i princip rent blod han kissade,var bara rött.

Njurarna såg inte heller helt bra ut,och veterinären vet inte om det är pga detta,eller något annat. Ska ta ett nytt UL om 4 veckor och då ett njurprov om det inte ser bra ut då. En njure ska bestå av två lager 50/50, först njurbarken,sen njurmärgen,nu hade vi en tunn njurbark,och mycket njurmärg,så dom kan också ha blivit påverkade så veterinären ansåg ju att kastrering var det bästa.

Ja, min hanhunds kastrering gick på försäkringen då han hade godartad prostataförstoring. Jag kollade dock innan med dem för säkerhets skull.

Lycka till med allt!

Åh,vore ju toppen då han som sagt är krypt. och det kan ju dra iväg rejält för en kastrering då. Är en av anledningarna till att vi velat lite,att det kan bli hutlöst dyrt,samt att det blir ju ett ganska stort ingrepp plötsligt. Han kommer ju inte användas till avel eller liknande endå eftersom han inte har bägge testiklarna nere,men har liksom inte varit något som vi haft behov av att göra tidigare,han funkar fint som okastrerad,och är inga problem annars. Han är bara 3 år så han har ju förhoppningsvis en massa år kvar.

Dock så inser vi ju nu att han ska kastreras i vilket fall som helst,men vore ju väldigt trevligt om FB ersatte.

Påverkar testikeln i ljumsken prostatan? Om inte är det inte säkert att FB bekostar den delen av kastreringen. Risken för tumörbildning är minimal, för en hund som inte har besvär som eran så anses operationen med narkos, vara en större risk än cancer. Beror på FB o vad veterinären skriver i journalen.

Hopas det löser sig till det bästa för honom o er.

Så länge han är okastrerad så påverkar ju det prostatan,oavsett vart testiklarna sitter. Och ja,det är ju så vi resonerat innan,att det är ju ett större risk med själva ingreppet än med tumörbildning,men nu som sagt så sa veterinären att han bör kastreras,och vi kommer låta han göra det,oavsett om FB ersätter eller inte,hade såklart varit väldigt trevligt om dom gjorde det.

Är lite tråkigt att han är kryptokid,vi hade ju gärna velat ställa ut honom och allt. Sen det här nu också. Aja,nu slipper vi tveka mer på om vi ska kastrera eller inte iaf... Sen får vi hoppas som sagt att det ena löser det andra.

Tack!

Senast ändrad:

Veterinären sa att 10-15% av kryptokider brukar utveckla tumör,tyckte det lät som ganska höga siffror endå? Kan det stämma?

Be om källa. Det borde vara skillnad på om den ligger i ljumsken eller om den är i buken. Testikel eller prostata tumörer? Cancer eller vanliga tumörer?

"En mängd vetenskapliga artiklar rör ämnet och det finns flera medicinska argument som talar såväl för som mot en kirurgisk kastration.

Normgruppens rekommendation
Normgruppen kan inte rekommendera rutinmässig kastration av friska hundar utan att ingreppet föregås av en diskussion med ägaren i varje enskilt fall."
http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...gaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Dom här siffrorna säger något helt annat:

"On balance, it appears that no compelling case can
be made for neutering most male dogs, especially
immature male dogs, in order to prevent future heal
th problems. The number of health problems associa
ted
with neutering may exceed the associated health ben
efits in most cases.
On the positive side, neutering male dogs

eliminates the small risk (probably <1%) of dying f
rom testicular cancer

reduces the risk of non-cancerous prostate disorder
s

reduces the risk of perianal fistulas

may possibly reduce the risk of diabetes (data inco
nclusive)
On the negative side, neutering male dogs

if done before 1 year of age, significantly increas
es the risk of osteosarcoma (bone cancer); this is
a
common cancer in medium/large and larger breeds wit
h a poor prognosis.

increases the risk of cardiac hemangiosarcoma by a
factor of 1.6

triples the risk of hypothyroidism

increases the risk of progressive geriatric cogniti
ve impairment

triples the risk of obesity, a common health proble
m in dogs with many associated health problems

quadruples the small risk (<0.6%) of prostate cance
r

doubles the small risk (<1%) of urinary tract cance
rs

increases the risk of orthopedic disorders

increases the risk of adverse reactions to vaccinat
ions "

Längre ner kommer det långa stycken om Prostata resp. Testikelcancer.

http://www.naiaonline.org/uploads/WhitePapers/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Hittade siffror för krypta hundar:
"An exception might be bilateral or unilateral crypt
orchids, as testicles that are retained in the abdo
men are
13.6 times more likely to develop tumors than desce
nded testicles
12
and it is also more difficult to detect
tumors in undescended testicles by routine physical
examination. "

Samma källa som ovan.

Cancer/tumörrisken (intakta hanar) varierar väldigt mycket beroende på ras.
Frekvensen följdsjukdomar efter kastrering minskar ju äldre hunden är vid ingreppet.

Hoppas sammanställningen är begriplig. Enligt denna artikel/forskningssammanställning så stämmer din vets siffror. Det var intressant/lärorikt att fördjupa mig i siffrorna, måste läsa på mer.

Sammanställningarna över aggressivitet hos kastrerade hundar, båda könen är skrämmande.
http://www.vizslacanada.ca/SNBehaviorBoneDataSnapShot.pdf

En hanhund jag hade fick cystor i prostatan och kissade blod. Kastreringen gick på försäkringen. Jag brydde mig inte om att fråga FB då det hur som helst måste göras. Han hade båda testiklarna nere.

*kl*
Även om försäkringen inte skulle täcka kastrationen utan "bara" operation av prostatan så brukar veterinärerna kunna kastrera när de ändå håller på. Då går narkos mm på försäkringen vilket gör att själva kastrationen blir betydligt billigare.

En hanhund jag hade fick cystor i prostatan och kissade blod. Kastreringen gick på försäkringen. Jag brydde mig inte om att fråga FB då det hur som helst måste göras. Han hade båda testiklarna nere.

Så klart så ska även vi kastrera i vilken fall som helst! Dock så är det ju självklart väldigt trevligt om man får betala 1000:- istället för 5000:-.

Har nu pratat med FB iallafall,och dom sa att dom kommer ersätta kastreringen utan att blinka.

Dessvärre så kissade vovven blod i morse igen :(, så väntar på att veterinären ska ringa upp. Ska höra med han hur snabbt vi kan kastrera med tanke på att han även har en inflamation i kroppen,om vi ska behandla klart det först. Nu får han smärtstillande och antiflamatoriskt, medicinen som var för att minska prostatan hade dom inte inne,den får vi hämta ut i morgon.

Lillfisen! :love:
1176248_10201038066928071_2025797054_n.jpg

Väldig intressant läsning Vallhund! Jag vart som sagt chockad över att det endå var så mycket som 10-15%. Jag trodde att risken var i princip obefintlig,kanske runt 3-5%,MAX!

Jag med, jag tror att tanken bakom det där med riskbedömningen har blandats ihop med det faktum att testikelcancer hos intakta hanar är lättbehandlad med under 1 % dödlighet, om jag minns rätt.
Måste försöka hitta om det finns siffror för hur ofta tumörerna i buk/ljumske hos mono el kryptorkida hundar är cancer, för tumörer i sig kan ju vara ganska godartade.

Vad söt han är, Lillfisen.

Vill bara uppdatera att vovven nu är kastrerad sen i Onsdags! :)
1557448_10201998145849444_478435417_n.jpg

Såren läker fint,och han har ett snitt på vanliga stället och ett i ljumsken. Försäkringen tog allt,och vi behövde bara betala den rörliga självrisken som vart 950:- (istället för 4750:-) Nu hoppas vi att problemen försvinner,och han får vara frisk. Inte kul att ha problem med prostatan och kisseriet när man bara precis fyllt tre år.

Beror väl på vad man har för försäkringsvillkor främst.

Morsans hund fick förstorad prostata och problem av det det var inga problem, försäkringen tog allt. Så är det av medicinska skäl är det nog få som backar, om man nu inte har en lägre försäkring vill säga som ev stoppar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka