Få ihop skackel och släde

H

High Noon

Inte 100 på att jag skackel och släde hör ihop.
Vi har vridit och vänt på allt.... skackeln har en slags krok i änden, som en rak blixt men, vi vete gudarna hur den ska fästas i själva släden. Vi hittar inget hål/fästanordning som den passar in med. Vad tror ni, tillhör de inte varandra eller finns det nån smart lösning?
Gärna bilder på hur era fästen skackel/släde ser ut! Tackar :bow:

Sv: Få ihop skackel och släde

du har såvitt jag kan förstå fimmelstänger (ev lokalt namn) dom ligger utanför släden och fästs i en liten ring ovanpå meden pga krokens vinkel är det höger o vänster. Dom var olika formade bak och olika krök för breda resp smala hästar.På blocket kan man ibland se informativa bilder.Välkommen i slädkörnas skara ,vad har du för släde och häst ?

Senast ändrad:

ÄNTLIGEN SNÖÖÖ!!!
Imorgon blir det släd åkning och pulk åkning här i Nisgård. Hästarna får vara lift i backen till alla barn i byn. ska försöka lägga in en bild senare.

Jag har sådana skaklar du beskriver till en liten tvåsitsig släde där man sitter bakom varandra. Man fäster dem som nordtravare beskriver i en ring ovanpå meden långt fram. Namn hade jag aldrig hört förut. Jag är inte säker, men jag tror att man inte just har sådana skaklar till större slädar. Sätt in en bild på din släde!

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka