Få igång tjock häst?

A

Anteya

Nu är det så att en av mina är av det tjockaste laget då jag pga jobb inte haft tid och rida så mycket i sommar.

Skulle gärna vilja ha tips till hur man får igång, musklar och bantar en otroligt tjock häst på bästa och rätt sätt.

Hon är sporadiskt riden det senaste året pga det ena och det andra, innan dess har hon stått ett år så hon är inte igång över huvud taget skulle jag vilja säga men hon har en bra grundkondition.

Tacksam för tips och hjälp! :bow: :)

Sv: Få igång tjock häst?

har samma problem.. går hästen på bete?

* sätt på en munkorg så hästen inte får i sig förmycket gräs.

* gallopträning över fält åkrar osv.

* trava långsamt i uppförsbackar (bra för ryttarens ben oxå ;) )

* rid långa pass, låt hästen vila 1 - 3 ggr i veckan.

* träna cavaletti, studs osv på ca 60-70 hinder.

till sist, hästen ska bara äta gräs med munkorg, då den får i sig tillräckligt med mat, ge inget extra foder, kaske lite havre för att hästen ska orka!

Tack för svaret:)

Jag skulle inte vilja kalla det bete då de inte har så mycket att äta där längre. Dock hade de alldeles för mycket för ett tag sedan:p

Hon får inget extra foder den tiden då hon kan äta gräs heller.

Så galopp, trav, studs etc går bra?
Var någon som pratade om det med mig för några år sedan då hon sa att hon bara får skritta med sin häst för att den är för tjock. Alltså, att det sliter på ben och leder.

Kan tillägga att vi talar om en häst i kallblodstravar storlek. Hon är korsning arab/kbl-travare nämligen. Så det är ingen smäcker donna heller. :D

Jag antar att du menar att man ska galoppträna, trava i uppförsbackar osv när hästen har kommit igång och är riden ett tag. En för tjock häst som vad jag förstår knappt har ridits de senaste två åren måste väl sättas igång ganska långsamt? Jag hade börjat med att skritta den på allt längre turer och sedan ökat tempot efter hand.

Nu har vi regelbundet i 14 dagar skrittat turer mellan 0,5 h - 1,5 h med jämna vilodagar.

Hur länge tror du jag ska fortsätta skritta i så fall? Klättring och off road-ridning borde väl gå bra nu?

Jeg holder med deg, en "otroligt tjock" hest skal ikke galopperes og iallfall ikke hoppes. Den bør nok skrittes i noen uker. Skritt under rytter og for hånd, evt. på lange tøyler hvis det går an.

ett tips är väl att rida ute i skogen och sådant för att göra ridningen roligare för hästen (och ryttaren :smirk:) då bygger du upp konditionen utan att hästen tycker att det är jobbigt, plus att det går fortare. Försök komma ut och rida varje dag! tex. skritta & trava sakta 3 ggr i veckan och jobba hårt 2 dagar. Försök även att rida i form så ofta du kan så hästen får jobba med ryggmusklerna & rumpan! Kanske du kan ha lite hinder i skogen om terrängen tillåter så du kan träna lite magmuskler! En sak jag har lärt mig när det gäller att bygga upp muskler på hästar är att om man har roligt under tiden man tränar hästen ser man fortare ett resultat! Och som Kansi bansi sa, gräsreducerare! Du kanske kan ge h*n betfor istället för havre/kraft?!

Nu har vi regelbundet i 14 dagar skrittat turer mellan 0,5 h - 1,5 h med jämna vilodagar.

Hur länge tror du jag ska fortsätta skritta i så fall? Klättring och off road-ridning borde väl gå bra nu?

Ja absolut! Jag tycker det vettigaste, särskilt med en överviktig häst, är att hålla nere tempot men ändå låta hästen jobba. Så ut i terrängen mer er! :D

Nu under sommaren får hon inget extra foder.
Men när gräset börjar sina och det börjar bli dags att ta fram hö dagligen får hon betfor, krafft grund och mineraler + andra tillägg som inte hör hit.

Formen håller vi på och jobbar med för fullt.
När jag köpte henne var hon outbildad till max. Med andra ord i princip bara inriden men ingen utbildning och formen sitter långt inne. Förmodligen pga att hennes förra ägare red helt fel.
Men som sagt, vi jobbar på det så det kommer så småning om.

Nu vill jag bara banta henne samt bygga muskler så hon får lättare att bära sig, då kommer formen förmodligen lättare också. :)

en häst tapar inte många kilon på att bara skritta, jag håller med om att det kan slita på ben och leder, men när hästen har fåt på sig munkorgen så "bantar den sig själv" man kan ju skritta och trava långa sträckor i början, sen kan man sätta upp ett pogram, (med lite övningar som jag skrev innan)
munkorgen ska ju vara på under hela tiden hästen är i hagen, och när man märker att hästen har blivit smalare kan man sätta upp et tränings chema.

Fast jag tror nog att hästen tappar i vikt av att skrittas. Vill man banta en häst är det bättre att rida långa,lugna pass än korta intensiva.

Om jag måste banta min häst på sommaren tex inför tävling rider jag vanliga pass (obeservera att han då är tävlingskondition, fast med lite övervikt för att gå fälttävlan) samt skrittar vid hand 1- 1,5 h/dag.

Senast ändrad:

Nu är det så att en av mina är av det tjockaste laget då jag pga jobb inte haft tid och rida så mycket i sommar.

Skulle gärna vilja ha tips till hur man får igång, musklar och bantar en otroligt tjock häst på bästa och rätt sätt.

Hon är sporadiskt riden det senaste året pga det ena och det andra, innan dess har hon stått ett år så hon är inte igång över huvud taget skulle jag vilja säga men hon har en bra grundkondition.

Tacksam för tips och hjälp! :bow: :)

Här kommer ett svar från en med häst som fått banta långsamt (1 år drygt!!!)

För det första vill jag påpeka att din häst inte längre har bra grundkondition. Den kanske hade det.... men det är färskvara och det är en myt att de lättare får kondis om de en gång för länge sedan haft det.

För det andra:.....Det är alltid svårt att veta vad som är bäst/bra för en häst man inte vet så mycket om men så här gjorde jag med min häst när jag fick hem den lille tjockisen:

Jag satte honom på enbart grovfoder med lågenergi och jag skrittade i ca tre månader. Jag skrittade i skog och mark. Först i hästens egen takt och ökade sedan lite vart efter som jag kände att det funkade....känslan för hur hästen reagerar är viktigt. Att skritta i rask takt i skog och mark och kuperad terräng gör mirakel...tro mig.

När traven skulle läggas in så blev det jättekorta lugna bitar kanske 50 m ett par ggr per pass i början osv....med skritt emellan. Galopp är inte ens att tänka på förrän leder och ligament har anpassat sig, det är som att be om en hälta annars.

Eftersom det inte är så kul att skritta i ett ridhus kan jag tillägga att jag red dressyrövningarna i skritt i skogen istället...

// M

Med grundkondition menade jag som på oss människor. Vi kan vara helt otränade osv. men fortfarande ha en hyfsad grundkondition. Ja, den som alltid finns där så man orkar röra sig över huvud taget.

det är ungefär så jag tänkt. Vi har inte travat ett steg nu på 2 veckor utan bara skrittat i skogen då jag inte har tillgång till ridhus på gångavstånd.

Vad för foder menar du då med grovfoder med lågenergi? Hö?

Tack för svaret!:)

Så munkorg är ett "måste" även fast det inte finns mycket till bete kvar och hästarna inte får tilläggsfoder i form av hö eller krafft?

Med grundkondition menade jag som på oss människor. Vi kan vara helt otränade osv. men fortfarande ha en hyfsad grundkondition. Ja, den som alltid finns där så man orkar röra sig över huvud taget.

det är ungefär så jag tänkt. Vi har inte travat ett steg nu på 2 veckor utan bara skrittat i skogen då jag inte har tillgång till ridhus på gångavstånd.

Vad för foder menar du då med grovfoder med lågenergi? Hö?

Tack för svaret!:)

Ahaaa ja då fattar jag ;)

Ja jag vidhåller att skritt i rask takt, gärna i kuperad mark och inte bara på stigen/vägen utan också utanför...är det enda du kommer att kunna syssla med i 2-3 månader om hästen är riktigt fet. Annars tar leder och ligament stryk...

Ja.....det jag menar är hö.
Ett fräscht hö med låg totalt energiinnehåll är bäst eftersom man då kan ge "normal" giva och de bantar ändå liksom.... Mineraler ska de naturligvis ha....men kraftfoder...varför?
Det är oftast bara hårt tränade tävlingshästar som egentligen behöver nån stor mängd kraftfoder....
Det beror ju naturligtvis på vilken häst man har och hur den rids.... Vad är din häst för ras?

Min pålle och jag är uppe i ca 1 timmes ridning om dagen nu...alla gångarter, klättrar och jobbar ordentligt så vi blir svettiga bägge två. Vi tränar ett ca pass i veckan för instruktör också. Han sätter fina muskler utan kraftfoder....men han är ju ett "kallblod" (fjording) :)

// M

Ja jag vidhåller att skritt i rask takt, gärna i kuperad mark och inte bara på stigen/vägen utan också utanför...är det enda du kommer att kunna syssla med i 2-3 månader om hästen är riktigt fet. Annars tar leder och ligament stryk...

Jag håller helt med. Lånade en ordentligt överviktig fjordvallack för ett par år senoch vi tillbringade månader med skritt i skogen (över stock och sten inte på stigar)... gjorde massor av nytta :D

Ja, vi rider också en hel det off road så jag förstår vad du menar där.

Hon är en korning arab/kallblodstravare så hon är både stark och pigg. Jag gav henne kraftfoder i höstas/vintras då värdena på vårat hö inte var tillräckligt bra. Tränar med henne två gång i månaden för instruktör i NH och det var han som hjälpte mig med foderstaten då. Men som sagt, nu får hon ingenting extra.

Nu ska jag i alla fall ge mig ut i skogen. :D

Ridning i skog och mark klarar alla hästar, även om de är tjocka!
Ut och promenera i skogen, trava lite stigar, ängar, alt i paddock med mjukare underlag för ben osv.
Kuperad mark är alltid bra att rida i!

Om hästen har mycket övervikt att bära på kan det vara bra att jobba från marken också. Tömkörning är bra och hästen slipper extravikten av ryttaren.
Jag skulle rida korta pass för att skona hästkroppen ibörjan.

Jag har en mycket nordis som är en riktig tjockis..Vi rider i skogen nästan hela tiden. Han är under inridning/tillridning..

Vi knatar runt i skog och mark, mycket backar!vi tar det lugnt men rider i alla gångarter..mestadels skritt naturligtvis..
12598087.jpg

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka