Få hunden att sluta slicka på benet

AgentCarter

Trådstartare
Upptäckte i duschen att min kille hade ett område på frambenet som var extra rött, kom samtidigt på att han har gnagt extra där i helgen.
Vet inte riktigt vad han har gjort, är mer som ett skrapsår.

Men, för att det ska få vila lite behöver han få ett skydd över. Har barnsockor, men misstänker starkt att han får snabbt av sig dem igen:cautious:
Vågar inte sätta en tofs på heller. Är tänkt att ha på natten/ nu när han inte kan följa med till svärisarna.

Sv: Få hunden att sluta slicka på benet

Krage är nog bästa sättet, då kan han inte komma åt. Och så tvätta med t ex jodopax. Det måste komma luft till så att det torkar upp, så inget bandage. Det behöver inte vara skrapsår/skada, det kan även vara så att han har slickat så mycket så hunden har blivit irriterad. Det kan eventuellt bli svampinfektion då om de slickat tillräckligt mycket/länge och det är fuktigt hela tiden.

Jag rekommenderar att tvätta med koksaltlösning om det är ett sår. Det är sällan man behöver tvätta sår med starkare medel än så.

Krage är nog det bästa för att få hunden att låta bli såret. Tratt är nog lämpligare än den uppblåsbara varianten om det är ett framben det handlar om.

+kivina
Jag har inte ens tänkt på krage:banghead:
Frågan är bara om man ens hittar någon nu på juldagen?

Är inte ens ett sår, mer rött och irriterat som exem men är endast på frambenet.

Hur stor hund är det? När våran rev upp ett litet sår som han sen inte kunde låta bli på frambenet så satte jag på honom en tröja så armen täckte delen av benet som han slickade och han lyckades inte klura ut hur han skulle göra för att komma åt heller. ;) På våran wachtel satt en tröja i strl 150 bra! ;)

Eller försök göra en strut av t ex en pizzakartong eller liknande. Tejpa ihop och så några öglor av dubbel tejp som du kan trä ett snöre/halsband igenom. Behövs kanske bara ett par dagar om du har tur.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 377
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 562
Senast: LindgrenV
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 503
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar