få honom att lyssna mer!

I

ia__82

hej! kan nån hjälpa mig här...rider en islänning som e ganska så het, inte så att han sticker, men han e rättså hård i munnen. tränar halvhalter med honom, finns det andra saker o träna? vad gör jag för att få honom att lyssna mer på mej och bli mer följsam? han e oxå stel i höger sida i tölten, och försöker få honom mer mjuk där, men han stretar emot. Tack!

Sv: få honom att lyssna mer!

Han kanske har blivit lite felriden tidigare, t ex okänslig eller obalanserad ryttare. Fråga ägaren om det inte är dags för ett besök av en massör eller liknande :)

Det är bara att vara envis så förstår han att du menar det du säger ;). Träna halter, övergångar, avsaktningar, halvhalter... ja, allt ända tills han reagerar på små hjälper. Var tydlig med när han gjort rätt.

halte ryggning små volter så du hela tiden käner att du har honom med dig hela hästen.

sen flexa nacken ofta inte mkt bara flexa över vänster höger och fram, så fortsätt gör det ofta flexningen.

Hej!
Du pröva att rida mkt. tempo växlingar å göra halter ofta. Att du känner att han lyssnar på dej när du tar tillbaka honom i tempo eller ökar. Det behöver inte vara en jätte tempoväxling utan bara så att han ökar på lite å sen ta tillbaka honom.

Rid på volten och öka på öppna delen och minska på den slutna.
:) lycka till

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 286
Senast: Boj
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 591
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama