Få henne att bära sig och jobba med ryggen

Mirre

Trådstartare
Men hur?

Ska börja rida Betty igen nu:) efter att hon behandlats för sina rygproblem. Ska såklart börja försiktigt och sakta men det är viktigt att hon verkligen bär upp sig och använder sina ryggmuskler, så hon inte bara går och såsar med hängmatterygg.

Men vill ha tips på hur vi ska komma dit?
tränare är självklart men eftersom hon bara ska skrittjobbas 15-20 min åt gången nu i början så känns det mer aktuellt längre fram.

Vi ska dock börja ta lektioner i tömkörning då det mesta av jobbet ska göras därifrån tills hon har mer muskler.

Målet är att skola henne till westernhäst med inriktning på trail och ev reining. Så därför lägger jag tråden här.

Sv: Få henne att bära sig och jobba med ryggen

Tänkte föreslå tömkörning, men du var redan inne på det. Bra förslag.
När du skrittjobbar henne så var noga med att inte bara skritta rakt fram utan jobba hästen med sidvärtsrörelser och framförallt skolorna, Öppna och Sluta. Då kommer du åt bakbenen, får dem att träda längre in under hästens tyngdpunkt och kommer på så sätt åt ryggen så att den bär upp bättre. Effektivt skrittarbete är väldigt bra för bärande muskulatur. Börja inte trava förrän hästen bär ordentligt i skritt. Att du ska ha just en westernhäst spelar ingen roll i det uppbyggande skedet. Alla hästar som bär ryttare behöver lära sig bära oss med rätt muskulatur. När grunden är lagd kan du inrikta dig åt vilken disciplin du vill.
Det är mina tips. Lycka till!

Tack och :bow: för dina tips:bow:
Ska absolut jobba henne så:)

Håller med bigganl, öppna och sluta är väldigt bra övningar! men du kan även bara gå ut och gå med henne i ex. skogen och klättra som också gör att hon måste använda ryggen :)

:) :bow:
Senaste månaden har vi tricktränat lite, promenerat och tömkört, så känns som jag är på rätt spår alla fall.:) :banana:

Funderat lite på dock hur hon kommer reagera, om hon kommer förknippa ridningen med smärtan hon haft i ryggen. Får väl börja med att bara ha sadel på och se hur det går

du verkar vara inne på helt rätt spår och tänk! :) du har bra förutsättningar att lyckas. Fortsätt komma på egna idér och tro på dig själv :banana:

:) :bow: Skönt och höra!

Funderade på att ev börja tömköra med sadeln kanske?
Sätta tömmarna genom stigbyglarna eller nåt, om man sätter en rem mellan dem under magen, så dem inte far omkring. Eller blir det för låg tömsättning?

de kan nog inte jag svara så bra på, tömkör aldrig, bara longerar... men ibland när jag longerar så kan jag sätta tyglarna genom stigbyglarna och knyta uppe på sadeln och sedan sätta longerlinan i tränset, så då borde de ju igentligen funka att göra så när man tömkör också. Men har man en häst som har lätt att "dyka" med huvud/hals så kanske det inte är så bra att dra igenom stigbyglarna... men prova dig fram!

oki, hmm varför dra tyglarna genom stigbyglarna?
Blir inte hästen väldigt nerdragen och låst då?

okej, lite missuppfattning kanske...
hästen ska kunna vara i den naturliga formen (låg och lång) men ska inte kunna köra upp huvudet i t.ex. en galoppfattning eller liknande. men blir helt fri när den är där den ska med huvud/hals. förstår du mig rätt?

Det beror på hur din häst är. Vissa hästar passar bättre med låg tömsättning andra högre. Prova dig fram. Det är ganska vanligt att man tömkör med tömmarna genom stigbyglarna, speciellt om man ska rida efteråt.

Okej då är jag med:)
Blir lite chambon effekt på det hela
(obs att jag är trött och hjärnan har stängt för semester:angel: )

bigganl: tack och :bow: för svaret. Får testa lite i hagen först och se hur det går

okej, vad bra! vill också gärna höra hur det har gått! alltid lika skoj att höra hur det har gått efteråt! :)

Liknande trådar

S
Western Jo, jag har en fundering som har hängt med mig ett tag och tänkte lägga ut den här för att få lite klarhet. Har ridit i hela mitt liv...
Svar
1
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar