Få hejd på häst vid uteridning?

J

Jacki

Nu behöver jag hjälp. Min häst gillar inte att gå först när vi rider ut i sällskap. Men när vi ligger bakom någon, i trav och galopp, så blir hon "springig", vill om hästen före och lyssnar knappt inte alls på mig när jag försöker dämpa tempot. Tempot är snabbt och hon är spänd så det är ingen behaglig trav. Jag har försökt med att berömma och ge lite eftergift för minsta lilla tecken på att hon saktar ner, men det räcker inte. Det är inte kul för varken henne eller mig att jag sitter och drar hårt i tyglarna. Funderade sist på att försöka vända runt henne, men dels så kom det en ryttare bakom och dels så var vägen smal med vatten på ena sida och träd på den andra så det var dåligt med utrymme. Så är det ofta, är det inte vatten så är det åkrar, diken eller träd. Kan någon ge mig råd? Rida långa uteturer är det roligaste jag vet förutom westernträningen som jag började i vintras.

Sv: Få hejd på häst vid uteridning?

I första hand tycker jag att du ska träna med hjälp av din instruktör så att hästen blir lydig och lyhörd. Sen rider du korta turer ute själv först och kräver samma form och lydnad som du gör på träningen. När hästen fungerar ensam ute tar du sällskap av en annan ryttare och kräver samma sak av din häst och sen utökar du med fler ryttare.

Hästen ska vara säker på att samma regler gäller oavsett var ni befinner er och känna sig trygg med dig som ryttare. Det ska inte spela någon roll om dina medryttare så drar iväg så ska du ha sådan lydnad på hästen att den lugnt väntar in signalerna från dig.

Får nog erkänna att jag inte kräver samma form och koncentration av henne när jag rider ut, det är stundvis vi jobbbar då, men mest "slappar" vi och bara njuter( i skritt alltså). Det ligger nog något i det du säger att jag måste jobba henne även ute. Kanske koncentrerar hon sig mer på mig då och lyder bättre.

:love: Vad jag "älskar" dina svar:love:

Jag har själv märkt, vilken skillnad det är med min nuvarande mot min förra häst...där jobbade jag inte honom ute, utan där var det bara "skoj"...fel av mig, då han var helt odräglig tillsammans med andra hästar...vilket kunde stundtals bli riktigt farligt:crazy:
Visserligen är det skillnad på häst o häst oxå, menar lynnet och så, men nog borde jag ha jobbat honom mkt mer lyhörd, då han var den hetare sorten...

Raiza min häst idag, är ju den coola sorten, vi tom gör ofta så, att våra (2 ryttare)vägar skiljs åt efter halva passet, ta helt enkelt olika vägar hem...
Men framförallt, har jag jobbar henne mer lyhörd både på bana o ute i skogen...
Visst har hon försökt några gr, när hbl,n tar en galopp och hon inte hänger med...men det känns så skönt, när man ändå har kontrollen, att hon kan gå ner i avslappnad skritt o den andra är borta...

Jacky, välj m omsorg den "kompis" du går ut på tur med...
Menar om du har möjlighet, så rid ut m en lugn häst 1a gn...då är det lättare o "kräva" lyhördhet av din häst...
Vad har du för häst?
Är den kanske van o tävla mot andra?
Bara en tanke...

Nej, hon är inte van att tävla mot andra.

Min häst var oxå springig ute slutade rida ut i ca 3 månader red bara skolning. Nu e hon en helt annan häst ,lugnat sig jättemycke rider ut nu men inge tokspringning o kappridning . Ibland måste man välja beroende vad man ska ha hästen till förstås...

Börja med att lära hästen att böja på nacken utan att den vänder på sig. Träna från backen genom att stå ungefär där du sitter fast bredvid hästen. Dra tygeln ut och emot dig å håll kvar den så tills hästen står still med böjd nacke. Han/hon kommer förmodligen att börja gå runt men då följer du med bara och släpper inte förrän den står still med böjd nacke. MEN kom ihåg att vara väldigt snabb med eftergift! När du rider sen kan du bara göra samma sak men att du släpper så fort den tar de tempot du vill ha: böj tills den saktar av, släpp å fortsätt så tills den fattar. Det kan funka! (förlåt att jag kallar din häst för den men jag glömde vilket kön de va)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 440
Senast: Mia_R
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka