Få hästen att stå stilla!

Rosen

Trådstartare
Har läst en hel del om horsemanship och träning av hästar och ibland undrar jag om man glömmer bort att vara fast och tydlig med hästen.
Har en unghäst som jag rider försiktigt. Väldigt kort pass och med bra utrustning och mitt problem är att han inte vill stå stilla när jag kliver upp på pallen. Har försökt att flytta hästen hit och dit och belöna när han står stilla men jag upplever att hästen mycket väl vet vad jag vill och bara försöker komma undan. Han smånaffsar när jag håller i tränset och visar ett trotsigt beteende. Jag har även påbörjat inkörning med inkörare och jag ser ju hur den rutinerade inköraren hanterar hästen vid inkörningen. Han kräver att hästen är skärpt och vaken och lydig. Står inte hästen stilla när han kräver det säger han till först försiktigt och tillslut om han inte lyder får han en hårdare tillsägelse ev ett rapp med tömmen och då först förstår hästen vad han vill.
Min fråga till er som läser det här och som har haft liknande problem är om ni sagt till er häst på skarpen när dom försöker komma undan vid uppsittning med pall och om det har hjälpt. Jag tycker att det känns helt fel att bara traska runt fram och tillbaka med en moppsig häst och hela tiden bara vara vänligt. Kan det vara rätt metod???

Sv: Få hästen att stå stilla!

Skillnad på inlärning-träning-uppfostran mm. Det finns inte en "fix" till allt.
Konsekvens är viktigt, i körning helt nödvändigt. Hästen måste absolut stå still under på/avselning och för/frånspännande.

Om hästen "gör lite som den vill", hittar man vanligen orsaken hos människan.

Fråga dig vilket som är viktigast. Nästa ridtur eller att lära hästen att stå still? Har du väl lärt in det ordentligt en gång, blir varje uppsittning därefter lugna gatan. Strunta därför i ridturen och "jobba stå still" istället.

Om du är säker på, att hästen förstår vad du vill, kräv! Så länge den gör som du bett/begärt, total eftergift. Alltså inget som helst mentalt tryck. Om den tänker att börja röra på sig, reagera!

Låt den stå stilla några sekunder första gången, därefter be den röra sig. Stanna igen. Öka ståtiden succesivt. Ha så liten press som möjligt. När det börjar fungera, minska pressen ytterligare genom att flytta lite bort från hästen. Det gäller att få den att acceptera att stå still, utan övervakare. ;)

LIA

Min ville gå iväg så fort jag satte foten i stigbygeln tidigare. Men när jag väl bestämde mig att nu får det va slut så var det klart på ett par ggr. Så fort han gick ryggade jag tillbaka honom till ursprungsläget igen (och röt lite grann). Nu kan jag sitta upp var som helst och han står stilla.

Min gick glatt iväg varenda gång jag försökte sitta upp. Så häromsistens vart jag så trött så det vart en variant av att kasta sig på. :angel: Inte en bra metod jag vet det.

Hur som så lyckades jag ramla av under ridturen och jag tänkte att nu kommer jag aldrig upp igen. Hästen var ju stressad av min avramling.

Döm av min förvåning när han efter min flygtur alltid ha stått som ett tänt ljus när jag klivit på. Vet inte varför det blev så men jag tror att han upplevde avramlingen väldigt obehaglig och kom på att det var trevligare med mig på ryggen.

Nu rekommenderar jag inte att du ska ramla av. Utan försök helt enkelt kämpa vidare och gör inte som jag kasta dig på hästen. Tror inte det är bra i längden.

Har en kompis som höll på 1 timme med sin pålle och bara satt på skritta 2 meter, klev av tog tillbaks hästen till uppsittningsstenen och började om. Efter 1 timme stod han still när hon klev på och som belöning fick han en kort tur i skogen. Efter detta har han alltid stått still.

Tack för ditt utförliga svar. Det är just när du säger att när hästen vet vad som förväntas så " kräv " att hästen står still som jag är brydd över. Hur hård kan man vara med hästen när man kräver?? Min häst är ingen vek häst. Min förra häst räckte det med en tillsägelse med rösten så skärpte han sig men det räcker inte med den här hästen. :confused:

:) Ett bra tips att få hästen att stå still när du ska sitta upp är att så fort den börjar gå, ta i tygeln strax intill bettringen och låt hästen gå runt dig på en liten volt, låt den gå tills den stannar SJÄLV. Då har den valt att stanna för att den tycker att det är meningslöst att gå runt dig varv på varv. När den stannar och står still säger du lågmält bra, samtidigt som du gör ett nytt försök. Går den igen så upprepar du igen. Vitsen är att istället för att bråka med den ( för den märker att du blir mer och mer förbannad ) är att hästen SJÄLV ska välja att, att nej nu har jag ingen lust att gå runt, runt och den förstår vad du är ute efter.
Prova, jag vet att det funkar. Jag höll på så med min envisa.egensinniga frieserkille, nu står han som ett lamm. :banana:

LYCKA TILL o hör av dig hur det gick

Jag ser ingen som helst konflikt mellan Horsemanship och att ställa krav! Kravet skall vara rimligt, rätt tajmat och konsekvent. Man måste ju också se till hur just denna häst reagerar på krav/snurra runt tills den stannat. En häst jag lånar t.ex älskar att springa och hatar att stå stilla. Ber jag henne att gå runt mig finge jag vänta på ett spontant stopp tills nästa vecka! Däremot kan jag göra så med min egen häst för han är lat och vill inte gå runt mig i en vecka så då fungerar det. Tramsmajan som skulle snurra tills hon dör kan mycket väl ta en tillsägelse. Då vet hon att det färdigfjantat och står stilla.

Som du ser i svaren, finns inte ett slags häst, ett slags sätt eller ett slags svar. Det finns oräkneliga!
Du frågar: "Hur hård kan man vara med hästen när man kräver??" Det finns ett suveränt svar på det inom NH-kretsar. Så lite som möjligt och så mycket som behövs!
Men det fordrar, att man är klar över, att hästen förstår vad man vill. Annars måste man ta inlärningen först, och den gör man positiv.

Lösningen på dina problem, finns i dig. I ditt självförtroende, i din inställning, attityd och förmåga att förmedla till hästen. Hästen lyder inköraren, så den vet och kan.

Försök till exemplifiering. Du står en meter framför hästen, och vill/har gett kommando att den ska stå still. Vi förutsätter att den vet och kan. Hästen tycker sig inte behöva bry sig om, vad du vill, utan börjar röra sig framåt.
Redan där och då tappar du initiativet! I det ögonblick hästen får tanken, vilket syns tydligt, ska du säga "stopp". Det gör du med "så lite som ...", t ex en lätt höjning av ögonbrynen, via en demonstrativ uppsträckning av kroppen till totalt kroppsarbete typ "nu jävlar äter jag upp dig"! Motsvarande kan du även göra exempelvis med ett långt grimskaft.
När du ser rätt signal från hästen (viktigt att du läser den), blixtsnabb och total eftergift! Dvs, du blir direkt ditt vanliga lugna, öppna och mysiga jag igen. Det är den bästa belöning hästen kan få i det ögonblicket.

Så även om hästen de första gångerna negligerar dina små signaler och först reagerar på de kraftigare, kommer den snabbt att bli mer lyhörd. När den så inser, att vad du ber om, är det som gäller, alltid, kommer den också att acceptera detta.
Att be, i st f att kommendera, är viktigt. Det medför olika attityder hos dig med påföljande reponser från hästen, och att be gör det trevligare för både häst och dig själv.

Se det som en sport! I början är du (och hästen) otränad, men succesivt ökar skickligheten och kunnandet. Ett och annat steg bakåt får man acceptera under tiden. Framför allt, ställ in dig på att sätta av en stund varje gång, och bli inte förbannad om det går snett. Blir man arg, och det är lätt hänt, är det bättre att ta ett steg tillbaka, andas djupt, tänka lite, och så börja om. Eller gå hem för en fika. ;)

Det finns massor mer att skriva om detta, men nu är det hästpyssel som väntar.

Lycka till!
LIA

Du har fått jättebra hjälp här redan ser jag.

Jag skulle först försöka lista ut vad det var som gjorde att problemet uppstod. Först och främst skulle jag ha uteslutit att hästen inte av någon anledning tycker att det är obehagligt när jag sitter upp eller rider. För är det det som problemet ligger i så har han ju all rätt att visa det och då måste man lyssna och försöka lösa det problemet... Men jag antar att du vet att det inte är något sånt som ligger bakom.

Om det nu är så att han trotsar och testar så är det ju som "föregående talare" har sagt viktigt att vara vaken, vänlig, bestämd och konsekvent och visa tydligt vad man vill och inte vill att hästen ska göra.

LIA har skrivit allt som jag kan komma att tänka på när det gäller att lösa problemet. Det viktigaste, tror jag, är att ha koll på sig själv så att man hela tiden vet vad man ger för signaler till hästen och ser vad hästen "säger".

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 575
Senast: GotAsecret
·
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 551
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar