Sv: Få hästen att stå still
Kl
Jag lär alla mina hästar att stå still utan att vara uppbundna när jag borsta, duschar, svampar av dom, sadlar, tränsar ect.
Även vid skoning står dom inte uppbundna, då jag bara håller i grimskaften ur säkerhets synpunkt.
Jag tycker allt blir så mycket lättare med en häst man kan ställa på gårdsplan, men grimskaften över halsen, och säga "stanna" när jag ska springa iväg för att hämta något.
Att lära in detta är inte speciellt svårt, bara man är konsekvent, och tillräckligt tydlig.
Jag brukar börja att ha på hästen repgrimma + grimskaft (utan en hake, allså jag knyter grimskaftet i grimman)
Jag ställer den på lämplig plats, lägger grimskaften över halsen så jag har det lättåtkomligt, sen börjar jag med att borsta.
Såfort hästen går framåt bakåt eller åt sidan, korrigerar jag detta genom att backa tillbaka hästen till samma ställe han stod på från början.
När jag backar hästen tar jag grimskaften och svingar (pendlande rörelser) så det blir lite "gung" i grimman, såfort hästen backar slutar jag gunga grimskaftet.(därför rekomenderar jag ett lite längre och tyngre grimskaft)
(Att gå igenom alla basics komandon med hästen innan är ett måste)
1. Backning (pendla med grimskaften, när hästen backar slutar man, om hästen inte backar gör man kraftigare rörelser)
2. Flytta hästen åt sidan (Ställer sig framför hästen, flyttar hästen huvud lite till vänster, och "viftar" med grimskaftet på hästens högra sida, när hästen flyttar sig "undan" grimskaftet slutar man, om häste inte flyttar sig släpper man ut mer grimskaft så man ev. kan komma åt baken på hästen, eller så gör man kraftigare rörelser. Och såklart tvärt om, när du ska flytta hästen åt andra hållet)
När man gör dessa övningar, ska man alltid stå framför hästen!
Om du står bakom hästen, för att borsta svansen och hästen går åt sidan, ta tag i grimskaften, ta hästen till dig, och ställ upp den framför dig, och gör övningen.
DU SKA ALDRIG RÖRA DIG UR FLÄCKEN, NÄR DET ÄR HÄSTEN SOM GÖR FEL, LÅT HÄSTEN JOBBA!
Tillslut förstår hästen att den kommer hamna på samma ställe som den började på, hur mycket den än flyttar på sig.
Några tips är att;
Inte låta hästen äta sålänge du gör detta, han ska stå rakt upp och ner utan att flytta på sig, gärna i vilande ställning, med sänkt huvud.
Dom första gångerna brukar det vara bäst att ställa hästen på ett lugnt ställe, där det inte springer så mycket människor, hästar, hundar eller kör bilar.
Att fråga sig själv dom första gångerna; Har jag tid att slutföra detta?
Så det inte slutar med att du har bråttom hem, hästen har inte gjort det du vill, och du måste avbryta innan du har slutfört.
Lycka till
Snekkja