Få hästen att sluta väva?

D

D_ennis

Hej.

MIn häst har börjat väva allt mer nu, förut vävde han bara när han blev stressad och skulle åka transport.:(
Hur får jag honom att sluta med denna ovana?

Har ni några tips så skriv gärna!:bow:

Sv: Få hästen att sluta väva?

Hej.

MIn häst har börjat väva allt mer nu, förut vävde han bara när han blev stressad och skulle åka transport.:(
Hur får jag honom att sluta med denna ovana?

Har ni några tips så skriv gärna!:bow:

Väver han i samband med utfodring? Ge hästarna mat i annan ordning, kan vara stressande om han är ranglåg och får mat först ex.

I samband med in - och - utsläpp? Släpp ut honom först tillsammans med en annan häst.

Har han något att pyssla med i boxen? Står han för mkt inne, och trivs han med hästen bredvid?
Ett tips är att låta honom vara i boxen, så att han känner att han kan slappna av ordentligt där..

Var tvungen att svara väldigt kort eftersom att jag måste gå, men lycka till med din häst, och hoppas att det blir bättre! :idea:

Vad menar du med lösdrift?
ska jag ställa ut honom på lösdrift bara för att få honom att sluta väva?:confused:

:crazy:Han väver även när man går förbi hans box.. han väver när som helst.. han står ju visserligen i boxvila nu, men han har dock vävt innan det..

:crazy:Han väver även när man går förbi hans box.. han väver när som helst.. han står ju visserligen i boxvila nu, men han har dock vävt innan det..
Han väver mer för att han står på boxvila. Varför gör han det förresten?
Det blir bättre igen sen när han får motion, hage och mer stimulans.
gulan

Att han väver mer nu beror säkert på boxvilan.

Varför har han boxvila?

Ge hästen fri tillgång till grovfoder, hästkompisar, mycket utevistelse och se till att aktivera hästen mycket. Hästen har blivit begränsad i sitt naturliga beteende därför väver den. Så försök skapa en så naturlig miljö som möjligt för din häst.

Vad menar du med lösdrift?
ska jag ställa ut honom på lösdrift bara för att få honom att sluta väva?
VARFÖR tror du hästen väver? Har du aldrig undrat över det? :confused:

Släpp ut kraken och låt den leva hästliv!

LIA

VARFÖR tror du hästen väver? Har du aldrig undrat över det? :confused:

Släpp ut kraken och låt den leva hästliv!

LIA

VARFÖR jag tror att hästen väver?:mad:

Lösdrift är inte alltid det bästa allternativet för en häst om du tror det.. Min häst är importerad och är väldigt frusen av sig, han fryser även på vintrarna när han har två tjocka täcken på sig med magplatta och halstäcke... så hur f*an skulle han då klara av att gå på lösdrift?

Han har tyvärr boxvila, för att han har en fraktur i höger framknä och måste stå inne i 4 veckor, och sedan ska han tillbaka till ulltuna för röntgen.. :(

/Dennis

Hur mycket går hästen i hage när den är frisk? Hur ser hagmiljön ut? Går den något i sjukhage nu eller står den ensam inne i stallet på dagarna?

VARFÖR jag tror att hästen väver?
Du verkar vara väldigt okunnig om både vävning och lösdrift. Jag föreslår att du läser på lite. Och framför allt att du läser på om hästars naturliga beteenden och behov.

Han har tyvärr boxvila, för att han har en fraktur i höger framknä och måste stå inne i 4 veckor, och sedan ska han tillbaka till ulltuna för röntgen.. :(

/Dennis

Jag håller med dig,tror inte alla hästar är lämpade för lösdrift.
Jag gissar att det är ett fullblod!

Har själv haft ett fullblod som din,och jag hade inte velat ha henne på lösdrift.

Det är en känslig och lite nervös häst du har om den väver och från början vävde den vid stress och transport.

Fundera ut vad som gjorde att hästen sedan vävde mera.
Kanske ändrade rutiner,för höga krav,mer stress?

En sån här häst har stort behov av fasta rutiner.

Den ökade vävningen innan olyckan eller det som nu orsakade frakturen,kan ha varit nån form av varningsklocka till dig som du inte har kunnat läsa av.

Att hästen väver nu är inte så konstigt med tanke på frakturen.
Transport,klinik,boxvila mm.

Mildra vävningen så gott du kan med att få den så trygg som möjligt.
Fasta rutiner,inte vara ensam i stallet osv.
Tänk på att alltid anpassa kraven till hästens,utbildning och stressnivå.:)

Det är ju alltid svårt att ge råd utan en bättre helhetsbild. Ofta så är det ju så med vävning eller krubbitning/luftsnappning att det börjar av en orsak och kan fortsätta av en annan. Det som kan hända är att hästen utvecklar ett tvångsbeteende och blir hög på att utföra det. Det gäller att försöka bryta mönstret, vilket inte är lätt.

Lösdrift kan ju vara ett alternativ även om jag inte tror att det löser problem fullt ut. Är det numer ett tvångsbeteende så har hästen trots detta ett stort behov att få utöva detta. Skulle råda dig till att skapa extra "orutin" i din häst liv så att det inte alltid följer givna mönster. Och som andra tidigare skrivit, att den givetvis får vara ute så mycket det går när den frisknat till och därtill mycket ättid samt motion.

Lycka till, Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Alla hästar är inte lämpade för lösdrift!

Kicki :)

Ingen häst är olämplig för lösdrift.

Lösdrift innebär inte att man slänger ut hästen i en hage och låter den klara sig själv. Det innebär bara att man ger hästen större rörelsefrihet och möjlighet att vistas utomhus närhelst den önskar, alla tider på dygnet.

Kyla och väder behöver inte påverka då man enligt lag måste ge hästen tillgång till ett välbyggt vindskydd.

Vävning är ingen ovana utan en beteende störning. Ovanor handlar mer om uppfostran. Beteendestörningar är kroniska men man kan få hästen symptomfri. Den utlösande faktorn är någon form av stress, oftast är det när de inte kan/har möjlighet att bete sig normalt. Beteendestörningar förekommer bland våra husdjur/parkdjur men aldrig hos djur i frihet.
Detta beteende fanns ju hos din häst innan konvalecensen.I din häst fall är det säkert avsaknaden av att kunna röra sig obehindrat för tillfället.

Du har fått flera relevanta tips av andra i tråden som kan underlätta för honom under konvalecensen.

Och Ja, lösdrift fungerar oftast mkt bra för vävare.(Har en själv som går på lösdrift och är då helt symptomfri, men väver som en galning på box)

När han blir frisk så se till att han får vara ute så mkt som möjligt om du inte kan/vill ha honom på lösdrift.

Man kan INTE bestraffa en häst som väver.

Vävning är ALLTID ett tecken på att hästen inte mår bra. Dessutom måste det vara jättedåligt för din hästs fraktur att han väver hela tiden.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
805
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama