få hästen att gå i höger varv

ninno

Trådstartare
Jag rider westernridning på en mycket känslig häst som annars lyssnar och gör det jag ber honom med att jag oftast bara behöver titta dig jag ska och tänka vilken gångart och ge honom ljudkommandot för gångarten och han tar den. Igår travade vi bommar, galopperade på volt först i vänster varv, och sen när vi skulle ta höger varv vände han bara om direkt och ville gå i vänster, lika var det både i traven och galoppen, oberoende om det var på volt eller i fyrkantsspåret... Höger varv har alltid varit lite svårare, men aldrig som nu, så han vägrat gå.

Han är väldigt känslig, och gjorde allt annat jag bad honom om men visade tydligt att det inte kändes bra i höger varv.. Vad ska jag göra?

Tilläggas kan att han för två veckor sedan kommit hem från en fodervärd som misskött honom, han var väldigt mager då han kom, men ser redan nu normal ut i hull.

Tacksam för seriösa svar!

Sv: få hästen att gå i höger varv

Kolla hur han uppför sig i höger varv när du tömkör eller löslongerar. När du står brevid kan du se eventuella ojämnheter i rörelsemönstret, samt hur han beter sig. (Bogen ut eller in etc.)

Om det är en känslig häst och han ändå är "ren" när ryttaren inte sitter på kan det vara en ack så liten obalans i din sits som ställer till det. Eller i sadeln. Hur funkar det i skritt? Hästen ska ju kunna vända för skänkel och vikt och om det funkar i skritt brukar det funka i trav och galopp också.

Lycka till, och berätta gärna mer.
/Emma

I skritt gick han hur snällt som helst, både på volt och längs fyrkantsspåret, men direkt jag bad om trav eller galopp så vände han om och ville gå i andra varvet. Ska longera honom i morgon och se hur han går i respektive varv.

När du rider i skritt och ska begära vändning till höger, kan du då känna någon form av spänning/obehag vid något specifikt skede av vändningen? Prova några gånger med mindre och större vändning, mer eller mindre på bakdelen/framdelen för att bilda dig en uppfattning om det är något som "tar i" eller gör lite ont på honom. Jag tänkte också på att han för bara några veckor sedan varit mager, det kan ju vara så att han musklar på sig lite ojämnt nu när han ska igång. Se det som att då har du chansen att bygga upp honom rätt om du tar det försiktigt. (Det är så lätt att man hamnar i en mental apati genom att bara tänka på orsaken, inte se vägen man ska gå.)

När jag och min häst hamnar i obalans (ofta pga för lite ridning, jag har småbarn) brukar jag bygga mycket i skritt. Då hinner man känna varje hovs förflyttning och kan då sätta fingret på exakt när problemet uppstår och analysera min egen balans i varje ögonblick. Har vi hamnat för mycket i obalans är det ingen idé att försöka arbeta för mycket i trav och galopp. Det får helt enkelt bli andra, lite lägre krav, i de gångarterna.

En jättebra övning som jag fått av min tränare är att rida på en kvadrat med skarpa hörn, och i varje hörn göra en liten bakdelsvändning med rak häst. Ska bli spännande att höra hur han var när du longerade. Har du möjlighet att löslongera?

Har möjlighet att löslongera. Ska göra det nu idag, tar med kameran och lägger upp bilder/videor hit så kanske någon kan säga något om det. Man ser ju alltid på ett annat sätt när det är ens egen häst. Tack för svaren iallafall! Har skrittat mycket, men det börjar så fort klia i fingrarna :) Men ska fortsätta med det. Återkommer med hur det gick.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka