Få hästen att dricka?

_Molle_

Trådstartare
Min lilla varmblodsdam hade imorse kolik, eller förstoppning, antagligen för att hon druckit för lite. Haft veterinär ute och nu bajsar hon på, så det är ingen fara.

MEN. Hur ska jag få henne att dricka?
Vad har ni för tips? Hon gillar inte isigt vatten, så ska börja med att fylla på varm ett par gånger om dagen, fördel med häst hemma.
Något annat tips?
Äpplen och äppeljuice har vi hällt i.
betfor?

Sv: Få hästen att dricka?

Min kolikhäst får en "hutt" äppeljos i sina båda hinkar inne i boxen. Ibland i stället en nypa betfor i båda hinkarna.

Inte skoj med kolik:(

Man får prova sig fram till vad de tycker bäst om, min gammelgubbe tycker bäst om ljummet melassvatten som han kan dricka hinkvis av medans travarpojken föredrar betforvatten vilket man tycker borde bli samma men får han välja hink så tar han den med betforen i. Överlag så dricker de flesta bättre av ljummet än kallt vatten på vintern.

Min dricker också dåligt när det är kallt.
Brukar blanda i melass och servera ljummet vatten i boxen.

Har också en dam som dricker dåligt och antagligen fått kolik pga några gånger. Det har inte hjälpt att fresta henne med äppeljuice eller betforvatten, hon dricker inte mer ändå.

För att lura i henne mer vätska och även förhindra saker som sväller mycket och tar upp vätska i tarmen så blötlägger jag allt kraftfoder.

Hon får lusernpellets, krafft, betfor, linfrö (för att smörja tarmen) och 1 dl olja om dagen. Det här blandas i en hink och sen häller jag på rikligt med vatten så det blir en enda gröt.

Betfor i vattnet, brukar i de flesta fall få fart på drickandet.

En morron- och en kvällsdrink med en dl uppblött linfrökaka, lite rivet äpple och ljummet vatten är vad som funkar här. Serveras i krubban. Hela hösten och vintern...Peppar peppar, men gått bra hitintills, annars brukar det bli en kolik i februari och en i september- oktober....

Min häst dricker dåligt om hon måste dricka ur hink, hon vill dricka ur en vidare balja... Inte så smidigt men om det krisar kanske det kan vara något.

KL

Svar till alla.

En säck betfor ska inhandlas, får se om det faller tanten i smaken...
Har dom på lösdrift, tror ni det funkar bättre om jag har dom inne ett tag så de kan dricka ur hink?

Hon gillar inte att vara själv, då springer hon bara och dricker inte alls.

Hade äppeljuice i karen idag, valacken fattade grejen men tanten stod bara och undrade vad han gjorde.

Hästar vill gärna ha temperat vatten.

mina vill ha riktigt varmt o då med linfrökaka i.

de dricker nästan hur mkt som helst... om de får.

Tycker att en murarhink räcker, men tydligen inte på morgonen.

Har inte heller haft kolik, men ska fortsätta att ge även på kvällen, då koliktiden börjar att närma sig.

Vi ha en häst som bara dricker om det finns betfor i vattnet, annars ratar hon det vilket ledde till kolikkänning i höstas.
En annan dricker inte om det inte är ljummet och byts ut minst 3 gånger per dag.
Som tur var är de sista två inte så kräsna, de dricker bra och mycket!!

Vi har inget varmvatten i stallet där min polla står, men jag kan ibland krossa ett äpple och lägga i vattenhinken och det tycker hon är mumsigt, speciellt då det är små äpplebitar här och var. :)

Brukar även ha min tjej lös i stallgången när jag är där då hon är som en husmus, och då gillar hon att dricka direkt det rinner ur kranen, lite roligare också. :)

Om hon är låg i rang kan det ju vara så att hon inte har ro att dricka ute på lösdriften. Bara en tanke :)

Vi är många som inte har varmvatten i stallet, men köp en vattenkokare, perfekt i stallet:idea:
Jag blandar ut lite melass i varmt vatten som jag sen häller i hästarnas hinkar. Fungerar jättebra då det även hindrar att vattnet fryser så fort på natten (kallstall). Kom ner till stallet i morse (-15 grader) och det var bara ett tunnare istäcke på hinkarna.

Ett annat tips kan vara att blötlägga höt/hösilaget om du har möjlighet. Då menar jag verkligen dränka ner det i en balja och gärna låta det suga åt sig vatten i upp till en timme. Det är ett bra sätt att få i hästar vätska om de inte vill dricka. Kan vara värt att prova om det fungerar rent praktiskt.
Lycka till!

Ett annat tips kan vara att blötlägga höt/hösilaget om du har möjlighet. Då menar jag verkligen dränka ner det i en balja och gärna låta det suga åt sig vatten i upp till en timme. Det är ett bra sätt att få i hästar vätska om de inte vill dricka. Kan vara värt att prova om det fungerar rent praktiskt.
Lycka till!

Detta ska jag prova då jag tar inne henne på kvällarna! :)

Vi är många som inte har varmvatten i stallet, men köp en vattenkokare, perfekt i stallet:idea:
Jag blandar ut lite melass i varmt vatten som jag sen häller i hästarnas hinkar. Fungerar jättebra då det även hindrar att vattnet fryser så fort på natten (kallstall). Kom ner till stallet i morse (-15 grader) och det var bara ett tunnare istäcke på hinkarna.

Vi har ju hyffsta varmt i stallet så vattnet fryser inte, men i kranen är det kallt! :) Kanske ska investera i en vattenkokare. :)

Min lilla varmblodsdam hade imorse kolik, eller förstoppning, antagligen för att hon druckit för lite. Haft veterinär ute och nu bajsar hon på, så det är ingen fara.

MEN. Hur ska jag få henne att dricka?
Vad har ni för tips? Hon gillar inte isigt vatten, så ska börja med att fylla på varm ett par gånger om dagen, fördel med häst hemma.
Något annat tips?
Äpplen och äppeljuice har vi hällt i.
betfor?

Den bästa investering jag gjort i hela mitt liv är att köpa in Thermobar till hästarna, som står i deras hagar. Vi har inte haft några kolikhästar, inte heller vår shettis som torkade ur (fick stå med dropp) och fick krångel med magen pga vägran att dricka vintertid, fungerar nu hur bra som helst med drickandet. Våra unghästar som är uppvuxna med thermon, dricker generellt mer än övriga dygnet runt, även inne med ouppvärmda hinkar som vi fyller på precis före nattningen/intagning från hagen.
Har även fått det finare i hull och allmänt bättre tillstånd när de dricker så mycket. Man glömmer lätt att vatten också är lika viktigt som övrigt foder!

Nästa investering blir isolerade hinkar till boxarna. Tycker man det är för dyrt finns trådar här på buke hur man bygger sin egen :idea: Jag tror inte att hästar skulle vara mindre känsliga än någon annan att dricka iskallt.... och med tanke på att hästar i regel dricker större mängder sedan urminnestider på kort tid, så kan nog både kolik uppstå pga brist på vätska men även orsaka magplågor och kanske smärtande/ilande halsar och tänder pga kylan?

Senast ändrad:

Mitt Sto dricker jättedåligt på vintern. Jag gör "soppa" på Betfor/vatten, häller dessutom i olja och skivar ner morötter i en 10liters hink. Det sörplar hon gärna i sig. Annars är koliken ett faktum.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 114
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 226
Senast: mackan
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 843
Senast: Emiro
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka