Få hästen att acceptera tränsbett

vinkelina

Trådstartare
*kliar mig i huvudet*

HUR skall jag få min häst att acceptera vanligt tvådelat tränsbett? Hon gillar det INTE. Har flera olika modeller, storlekar osv osv osv,

Vi har nu haft en paus från det och igår skulle jag testa igen. Och hon som vanligt söker sig neråt rätt snabbt sprang med mulen i vädret i 30 min. gick inte att jobba henne alls. iom att vi tävlar lite dressyr så skulle hon ju behöva acceptera bettet. Hon blir starkt på det och jag har dåligt med handkraft så använder det bara just vid tävlingar och nån vecka innan för att träna in, men är samma visa samma gång

Rider normalt på pelham som hon älskar. hon börjar skumma bara av att vi går från stallet till ridplan. Söker sig bra neråt, jag behöver inte använda nån kraft alls för övergångar utan bara krama lite i tyglen (som det skall vara) Man ser att hon är nöjd på detta. har ett rakt och rider på dubbla tyglar
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

Har du provat ett rakt tränsbett - oledat? Tänker att hon kanske gillar pelhamet för att det ligger mer still i munnen. Det tvådelade kan ju trycka uppe i gommen, många hästar reagerar på det.
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

har funderat på det, men inte hittat nått godkänt rakt som man får tävla på
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

ett rakt gummi bett kanske? har för mig att raka bett är godkända för dressyr nu, inte lika säker på om gummi är tillåtet dock.

eller ett ledat bett med låsning,
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

Raka tränsbett är godkända i dressyr. Precis som Buck skrev - titta i TR om vi vill ha exakt utformning.

Jag hade försökt få låna ett rakt och provridit på för att se var Hästis tycker. Gillar hon det så är det ju bara att beställa via nätet om det är något särskilt du vill ha. Globus har ett helt gäng. :)
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

Har hästen litet utrymme i munnen eller ett tvådelat bett som är för långt - det som händer när du tar i tygeln är. Dels en nötknäppareffekt kring underkäken, dels att bettet petar rakt upp i hästens gom.
Reagerar din häst så som du beskriver så är tvådelade bett inte bra. Välj tredelat, som är godkänt i alla grenar på alla nivåer, eller kolla i TR som du fick tips om, vilka raka bett som är godkända.
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

Använder inte heller tvådelat av den anledningen att risk för att det knäpper upp i gommen. Har haft svårt att hitta ett bett hon accepterar, men har slutligen kommit på det! Hon verkar inte gilla metall i munnen,( får friktion av gummi.) Så vi lindar bettets inre del av det raka bettet med latex, superbra! hon blev som en annan häst och trivs kanon med denna lösningen,riktigt suger tag i bettet.
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

Tycker det låter som du ska ha ett rakt bett, så likt pelhamet som möjligt :)
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

Varför måste hon så prompt gå på tvådelat om hon så tydligt visar att hon inte tycker om det? :-/ 2delat är det bett min häst minst gillar, och då tvingar jag henne givetvis inte till det. Använder rakt och 3delade eggbett, som hon visar att hon trivs med och är nöjd med.

Så, låt henne skippa det 2delade och kör på rakt eller 3delat :)
 
Sv: Få hästen att acceptera tränsbett

*kl

Jag skulle inte heller rida den hästen på tvådelat mer. TS bor ju dock i Finland och de kanske har andra bettregler än vi har i Sverige?

Har du provat tvådelat med låseffekt som inte knäpper upp i gommen? Finns ju de med en spärr som gör att de inte blir lika mkt nötknäppare som de vanliga. Dok skulle jag nog föredra ett rakt bett om det nu är vad hon gillar med pelhamet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 545
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp