Få hamster tam?????

E

Elwis_86

Jag köpte mig en liten dvärg hamster igår. Skit söt!! :) Liten hona. Men hon bits, typ heeela tiden. Hur gör man den någorlunda tam? Så man iaf kan hålla henne utan att hon hugger.

Mycket tacksam för svar!:)

Sv: Få hamster tam?????

Hur gamal är hon?
Det jag tror du behöver göra är vänja henne vi händer, ofta så tycker små hamstrar att det är läskigt när en stor hand kommer mot en och försvarar sig då genom att bitas.
Du måste verkligen ha tålamod för det kan ta lång tid, jag tycker du ska göra såhär.
Sätt in din hand i buren utan att göra något, i början sätter du den bara precis vid öppningen så hamstern inte känner sig så hotad, låt din han stanna där en stund så hamstern lär sig att den är ofarlig. Du kan ha godis i handen ifall hamsern vågar sig fram så får den belöning. Men kom ihåg att du måste ha handen helt stilla! Rör du den när hamstern kommer fram förstör du allt, första veckan låter du den själv komma fram och äta utan att du gör någonting. När du märker att hamstern inte länger är rädd för att själv komma fram till handen kan du försöka att försiktigt röra på handen lite när hamstern är i närheten och funkar de bra kan du försöka klappa den lite...

kom ihåg, ta det lungt!

Tack för svar!
Hon är inte rädd utan hon springer fram och kan hugga direkt. Hon är väldigt framåt av sig.

Tänk på att hon måste få känna sig hemma innan du börjar plocka med henne!!!!!!!!!!!!!!!!!

använd hanskar så fattar hon nog tillslut att det inte lönar sig att bita.

Ja, jag har anävnt handskar någon gång.. hon biter dom med men inte lika mkt. Hon biter på allt om det så är en mat bit eller mitt finger som är i buren. Det räcker med att man lägger handen i buren så går hon fram och hugger en 4-5 ggr. Är det normalt?
Jag har haft kanin och marsvin innan och dom har aldrig betett sig så här.

Ok! Hur länge ska man låta henne vara då? Hon är totalt orädd.

jag är nog inte så säker på att hon är orädd, hon kanske har blivit illa behandad tidigare och lärt sig att bitas som försvar och för att få vara ifred

Dels får du kanske stå ut med en del tjuvnyp; ha handskar på dig tills hon vänjer sig! Om hon inte slutar, men inte heller verkar vara speciellt rädd för dig så kan du prova att "puffa" till henne lite på nosen, mycket löst såklart. Det tycker de inte om, så det är ett bra sätt att visa att de gör fel. :d Fungerade utmärkt på min lilla kanin i alla fall. :D

Okej. :D Ja, jag får ha handskar på mig. Hon blir ju sur när jag ska till och lyfta henne. När man kommer åt på magen liksom. hehe. Inte så konstigt kanske.

Jag tycker inte att du ska greja med hamstern så här i början. Låt henne bli van vid sin nya bur och omgivning först. Om du sedan vänjer henne vid handen så som du fick tips om tidigare så ska du inte behöva "lyfta" upp henne och komma åt magen. Då kan hon själv gå upp i handen (kanske med lite hjälp av en knuff i rumpan)

malu -som haft flera dvärghamstrar

Jag skulle nog sätta en bra slant på att hon biter dej i rent försvar pga att hon INTE känner sig trygg!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka