få fart..

E

erlandsson

Hej
jag skulle jätte gärna ha lite tips hur jag ska köra min shettis för att få mera fart i henne, hön är som så cool och har ingen bråska alls.
:rofl:

Sv: få fart..

ja, det ska bli jätte spännande... kanske blir hon pigga av att träffa en snygg kille...hehe

Självklart damer ska ni ta draghjälp av varandra.. Era hästar är ju dessutom samma storlek TYP:angel::angel:

Idag var jag först ute och PLÅGADE stackars Krutrök.. Vi GICK alltså runt i byn och tittade på nya vägar och råkade hamna i elljusspåret..de va dock INTE riktigt körbart..( OBS jag HAR tillåtelse att både rida och köra där..så INGEN behöver reagera på det..)

Liite trav blev det men ack så långsam.. Ja va riktigt ELAK.. Sen hämtade vi upp Sofia och Mogul... DÄR kan man prata om träning... En häst som INSÅG att man måst röra på påkarna för att inte bli distanserad och en så svor många gånger tyst åt sin ELAKA matte som tvingade honom att GÅ sååå sakta.., Krutröks syn på körturen.. suck pust stön.. gå gå gå och SAKTA suck.. Å när jag ÄNTLIGEN fick trava så va de i ULTRARAPID...:devil: min matte va ELAK kärring idag.. å så när jag tänkte GÅ HEM.. så fick ja inte de.. TROTS att vi var vid våran uppfart och jag bara råkade svänga innan matte sa till..så då va ja tvungen att GÅ ännu längre innan Hon sa att NU vänder vi å då fick jag ta ETT steg i taget..

Hoppas ni har förståelse för hur ELAK matte jag har

Hälsningar från frustrerad Krutrök

För att återgå till själva ämnet..

Tempoväxlingar.. se till att pållen inte vet vad som ska komma..så hon/han måste vara uppmärksam på DIG... Busa gärna till det lite ibland och bara ge gärnet...
Ps.. Vi har öppna träningar oftast på tisdagskvällar.. då vi hjälps åt.. Kostar endast medlemsavgift Maria har mitt nummer om inte annat

Anna-Carin

:bump:ok tempoväxtlingar ska vi testa:banana:
vilken härlig tur i dag för er.. hoppas ni hade bättre väder i flarken än vi här i legdeå, regn, fast inte hela dagen som tur är..

vilken jätte god kaka du hade bakat sist när jag följde maria till flarken:d

Hos oss har det småregnat hela dagen.. Vinteroverallen åkte på när vi körde:angel:
Kakan... Dubbel sats av snoddas från icas sju sorters kakor.. 1 liter aprikoskräm och ca 100 gram riven mjölkchoklad.

SLISKIG.. men god...

Anna-Carin

Hmm jag borde inte ens TITTA på kakan men åt ändå..
Har 10 kg kvar...måtte vi hitta en sadel på söndag så jag kan börja rida..

Anna-Carin

hon får redan betfor.:d har även börjat med en LITEN mängd havre..:banana:

Hurdan är hon i hullet?

Min erfarenhet av dom hästraser som har lätt för att lägga på hullet är att när dom har gått ner en del så blir det automatiskt lite mer fart på dom.

Säger inte att din shettisfröken tillhör den övergödda kategorin men skillnaden på att se en musklad och välformad shettis till en rundlagd stånkare som släpar benen efter sig är milsvid!

Talar av egen erfarenhet och borde definitivt inte sitta på rompen här vid datorn utan borde köra ett stenhårt pass på gymet..:angel:

Annars är väl just shettisar riktiga coolingar som inte förtar sig i första taget.:p
Men ett stenkast härifrån finns det piggeliner som travar både 2 och 3 varv runt ovalen utan hängmagar..;)

Du får nog mer och mer fart i henne ju mer du kör.
Min shettis va för ett år sedan en tjock sölkorv som bara ville hem.
Nu när han fått upp kondisen å musklerna så älskar han att bli körd, och fort går det med.

i och för sig har hon ju ordentligt hull nu efter sommaren..
men hon har ju alltid varit så där.. hon är 11 år nu..visst travar hon och galoppera men det är som ingen fart ändå...
ska köra i morrn med en kompis och hennes shettis så då kanske det händer nåt... ser fram emot att köra tillsammans..

:bump:det låter förnuftigt.. det ska bli spännande att se... sen är hon väll bara en sån typ... då är det ju bara att aceptera det..:)

Variera träningen så att pållen tycker det är roligt varje gång ni far ut :) Och så kan du ju givetvis se till att foderstaten är korrekt och att hästen är fräsch i övrigt. Sen brukar de ju bli lite trötta av fällningen :p

Mitt tips är att inte ge för lite kraftfoder och att hitta någon typ av träning som hästen tycker är rolig. Själv har jag två shettisar. Den ena är av den bekväma typen som inte förtar sig i onödan. Helt smärt är han inte heller. Han får 1 kg kraftfoder/dag och hans roligaste träning är att variera mellan dressyr på banan och intervallträning i galopp i skogen och blir av detta mycket pigg och arbetsvillig. :bump:Och som någon sa tidigare - ju bättre kondition desto bättre fart. Mitt motto är: hellre småmullig och pigg än smal och orkeslös. Den andra shettisen har alltid full fart, tycker allt är kul och blir aldrig trött :crazy:

Mitt tips är att inte ge för lite kraftfoder och att hitta någon typ av träning som hästen tycker är rolig. Själv har jag två shettisar. Den ena är av den bekväma typen som inte förtar sig i onödan. Helt smärt är han inte heller. Han får 1 kg kraftfoder/dag och hans roligaste träning är att variera mellan dressyr på banan och intervallträning i galopp i skogen och blir av detta mycket pigg och arbetsvillig. :bump:Och som någon sa tidigare - ju bättre kondition desto bättre fart. Mitt motto är: hellre småmullig och pigg än smal och orkeslös. Den andra shettisen har alltid full fart, tycker allt är kul och blir aldrig trött :crazy:
ok.. det låter bra.. jag har hört mycket gott om intrevallträningar, så det ska absolut testas..

Man kan ju börja lite nätt med intervallerna. Min lilla herre har under flera år varit en "räddhare" efter att ha varit med om en och annan olycka :eek: och blev rädd och osäker om vagnen skumpade ojämnt. Så vi började bara med galoppfattningar och bröt snabbt av till trav och successivt vågade han med tiden galopppera först korta och sedan längre och längre sträckor och tycker nu att det är riktigt kul :banana:

:)ok. det låter väldigt förnuftigt..
vi har jätte härliga skogs vägar här så vi ska börja snart.. väntar på att sko henne.. ska göra det efter helgen.:banana:

har varit hos Maria i dag och kört lite på banan..:rofl::rofl:
jätte kul, men lilla gumman var brunstig och tyckte det var mer intressan och titta på de andra hästarna och Greta Gris..:rofl:
men kul var det.. Tack Maria att jag kunde komma. Nu sko vi hästarna och far ut i skogen och busa..hehe:banana::banana:
jag är så peppad..

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: Luff
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka