Få fart på gammal gjutjärnslagg

Murphy

Trådstartare
Jag har en gammal gjutjärnslagg enligt bild som fått gå i diskmaskinen samt under svinto och skottesvamp. Nu är den ren, rostfri men också helt avfettad.

Hur får jag den tjänlig för plättar igen? Bränner den med olja på låg temp i ugn?

CFAC5F83-11C9-4A71-9847-09E235B53FAA.webp

Jag har hällt på rapsolja, värmt järnet på en platta och låter oljan hettas upp, samt järnet. Sedan har jag låtit oljan rinna runt så den kommer åt överallt, sedan får den stå och svalna och torkar ur överflödet med ett papper. Så har jag gjort.

Jag brukar hälla i olja och låta den stå ett par dagar. Torka ur och börjar använd som vanligt, kanske lite extra fett vid de första stekningarna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar