Få bukt med redan utvecklad klåda (eksemponny)

R

Raderad medlem 142449

Hej!

Har lånat en ponny som har långt utvecklad klåda och sommareksem (knottallergi). Man och svans är bortkliad på många ställen och han kliar upp öppna sår som jag behandlar givetvis. Huden är extremt tjock på dessa ställen också.

Men hur lindrar man bäst klådan? Har läst och läst och det finns ju tusen olika salvor och krämer som folk rekommenderar.

Fick tipset att raka honom och duscha honom också. Vilket schampo är isåfall att föredra?

Jag har haft två eksemhästar genom åren, båda med ganska kraftigt eksem, och det jag lärt mig av det är att man helt enkelt får prova sig fram vilka salvor som funkar bäst för individen. För mina fungerade det väldigt bra att tvätta med hexocil 1-2 ggr i veckan, använda horsol i mankam och svans och smörja med avs14 och fyra ess. Utöver det så gick dom med eksemtäcke all utetid och fick gå in när det var som värst med insekter. Jag sprayade också flera ggr om dagen med flugspray.
Jag upptäckte också att en av hästarna fick avsevärd lindring av klådan om hon fick simma i sjön, måste varit jättebra klådstillande egenskaper i det vattnet😅
Sedan tyckte jag att båda svarade bra på vetegroddsolja i fodret, jag testade linfröolja också men föredrog vetegroddsoljan :)

Viktigt såklart är en välbalanserad foderstat, båda mina eksemhästar var ganska känsliga i magen och och fick även probiotika vilket jag tyckte hjälpte mycket.

Trots alla insatser och timmar per dag det tog för mig att greja med dom här hästarna så kunde dom dippa ändå och tok-klia sig, så man själv slet sitt hår.. Hoppas du hittar en rutin med produkter som passar så ponnyn kan ha en så klådfri tillvaro som möjligt :)

Eksemtäcke på ute och in på box innan knotten attackerar som värst (oftast dyker de upp runt 17-tiden i Mellansverige, samt tidigt på morgonen). När det gäller klådstillande produkter kan det vara individuellt, men PROB-serien är ett av de bästa på marknaden. Tjärschampo för tvätt, olja för att smörja de utsatta ställena efter utevistelse (klådstillande effekt) och deo för att ha på innan hästen går ut i hagen för att hålla insekterna borta. Har haft mycket med eksemhästar att göra och inte stött på många produkter som kan mäta sig med PROB-oljan. Men att skydda hästen är A och O, så eksemtäcke (inte flugtäcke) och installning de värsta tiderna är absolut viktigast, utan det gör inga andra produkter nån nytta.

Eksemtäcke på ute och in på box innan knotten attackerar som värst (oftast dyker de upp runt 17-tiden i Mellansverige, samt tidigt på morgonen). När det gäller klådstillande produkter kan det vara individuellt, men PROB-serien är ett av de bästa på marknaden. Tjärschampo för tvätt, olja för att smörja de utsatta ställena efter utevistelse (klådstillande effekt) och deo för att ha på innan hästen går ut i hagen för att hålla insekterna borta. Har haft mycket med eksemhästar att göra och inte stött på många produkter som kan mäta sig med PROB-oljan. Men att skydda hästen är A och O, så eksemtäcke (inte flugtäcke) och installning de värsta tiderna är absolut viktigast, utan det gör inga andra produkter nån nytta.

Vilket eksemtäcke rekommenderar du? Vi har mycket träd i hagen, så det ska antingen vara billigt nog för att kunna bytas regelbundet eller vara väldigt hållbart! :bow:

Jättetack för alla tips!

Brukar vara lite rea så här års på täcken. Ullareds helt ok. Inte använda något som fräter tex horsol, tjära mm om hästen har sår. Mjukgörande parfymfria snälla salvor. Spelar ingen större roll. Hålla hästen ren med milt schampo.Är det knottigt i hagen tex finns mycket träd o buskar måste hästen ha tillgång till ligghall, box på natten. Har det gått så långt som att hästen har sår och förhårdnader så har hästen inte fått den omsorg den behöver denna sommaren. Skönt att du tar hand om den.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 057
Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 398
Senast: Dino
·
Kropp & Själ Jag har nu under ett års tid haft problem med snustorra och helvetiskt kliande områden på händerna. Det började på pek- och långfingret...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 637
Senast: Madicken
·
  • Låst
Hästvård Pust, sommaren är ett elände. Har en ponny med fång som jag äntligen verkar ha fått under kontroll (:bow:), men så har jag lyckats köpa...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama