Få bukt med amoniaklukt?

I

ImFabulous

Okej, har en hankatt, ej kastrerad. Han är 6 månder gammal. Mitt problem är att det luktar så fruktansvärt illa om kattlådan, trots att vi rensar dagligen och byter ut sanden helt varje vecka.

Amoniaklukten sprider sig i hela lägenheten och jag gillar verkligen inte läget!

Kan man åtgärda detta med att byta kattsand ? Någon som har tips på bra sand ? Gärna klumpbildande... Sanden vi har nu är nog den billigaste på marknaden, men också den som vi upplevt luktat minst illa (av alla budgetvarianter)
Fick också tipset om att ställa ut lite ättika i lägenheten. Någon som testat detta?

Vad tror ni ?

Sv: Få bukt med amoniaklukt?

Kastrera katten är väl smartast! :idea: Om han ska gå i avel så får man väl tyvärr stå ut, fertila hanars kiss luktar ju apa. Vad är det för sand du har? Everclean är en bra sand, visserligen rätt dyr. Pussi Compact är ett budgetalternativ, jag tycker lådan luktar ok men i papperskorgen luktar det skunk... Eller träpellets, där luktar det bara trä!

/Erica

hmm. Ja, det lutar mot att kastrera honom. Men vi har dragit oss för att göra det, eftersom att kastreringen för våran förra hankatt ledde till urinsten med dödlig utgång.. Veterinären sa att kastrathanar är extra känsliga mot en del salter som tyvärr finns i majoriteten av all kattmat, och att det är väldigt vanligt att kastrerade hankatter får just urinsten.

Och avel är inget vi har tänkt använda honom till. Han är ju korsad bondakkt/norsk skogskatt. Dessutom har vi ingen tjej åt honom och kommer inte skaffa :p

Men så undrar man å andra sidan hur länge vi ska stå ut med hans skrik, skvättande och illaluktande låda!

Kastrera katten och se till at tänka på vad ni stoppar i honom helt enkelt ;)
En fertil katt som inte får "komma till" blir oftast väldigt stressad och det är sällan de fungerar i möblerade rum, faktiskt..
Hoppas ni får bukt med problemen!

En fertil katt som inte får "komma till" blir oftast väldigt stressad och det är sällan de fungerar i möblerade rum, faktiskt..

Dock kvarstår problemet, att dessa salter finns i nästan all kattmat :S
Har för mig att veterinärerna inte kastrerar innan katterna är året gamla heller...

Magnesium är en av dessa salter.. Allra lägst halt av magnesium har Kittekatt av alla torrfoder jag kollat upp, med en halt på 0.2 gram (per 100 G)
Det var 0.5g Magnesium i den kattmaten som våran förra hankatt fick. (och sedan fick urinsten av)...

Han får inte burkmat eftersom att han då blir extremt fet och luktar illa i munhålan.. För att inte tala om hur illa avföringen luktar sedan.. uäck..

Men i vilket fall som helst; Vi kommer kastrera katten när han uppnått åldern 1 år. Tills dess och även efteråt kommer vi att köpa annan kattsand (pussi compact budgetalternativ får det då bli, eftersom att vi inte är speciellt täta..)
Jag fortsätter köpa torrfoder med så låg magneciumhalt som möjligt, och hoppas helt enkelt på det bästa..

Instämmer! Det bästa är om ni ger honom burkmat (vanlig MJAU är t ex utmärkt och prisvärd burkmat) och inget torrfoder, då burkmat minskar risken för urinvägsbesvär samt att ni ser till att han ständigt har rena och inbjudande lådor så att han kan kissa ofta.

Personligen håller jag inte med veterinären; sååå vanligt är inte urinsten att det skulle vara någon kontraindikation mot att kastrera honom, men jag förstår att ni är oroliga efter det tråkiga som hände den förra katten. Det är inte heller riktigt sant vad veterinären sa angående salter, utan kristaller och stenbildning hos katter har mer komplexa orsaker än så.

Den kunniga veterinären Anne-Marie Nilsson skriver i "Kattens sjukdomar" (2004) s 114-115:
"Man vet inte riktigt varför vissa katter bildar kristaller, men det är en mängd samverkande faktorer. I naturen äter katten en diet baserad på proteiner, fett, vitaminer och mineral, nästan helt utan kolhydrater. Maten innehåller 70 % vatten och proteinernas nedbrytningsprodukter ger ett pH-värde i urinen på 6-7. Innehållet i moderna torrfoder har ändrat på detta [...]

Den viktigaste delen av behandling är att ändra kattens matvanor och övergå till burkmat [...]"

Instämmer! Det bästa är om ni ger honom burkmat (vanlig MJAU är t ex utmärkt och prisvärd burkmat) och inget torrfoder, då burkmat minskar risken för urinvägsbesvär samt att ni ser till att han ständigt har rena och inbjudande lådor så att han kan kissa ofta.

Personligen håller jag inte med veterinären; sååå vanligt är inte urinsten att det skulle vara någon kontraindikation mot att kastrera honom, men jag förstår att ni är oroliga efter det tråkiga som hände den förra katten. Det är inte heller riktigt sant vad veterinären sa angående salter, utan kristaller och stenbildning hos katter har mer komplexa orsaker än så.

Den kunniga veterinären Anne-Marie Nilsson skriver i "Kattens sjukdomar" (2004) s 114-115:
"Man vet inte riktigt varför vissa katter bildar kristaller, men det är en mängd samverkande faktorer. I naturen äter katten en diet baserad på proteiner, fett, vitaminer och mineral, nästan helt utan kolhydrater. Maten innehåller 70 % vatten och proteinernas nedbrytningsprodukter ger ett pH-värde i urinen på 6-7. Innehållet i moderna torrfoder har ändrat på detta [...]

Den viktigaste delen av behandling är att ändra kattens matvanor och övergå till burkmat [...]"

Som jag skrev tidigare, ger vi honom inte burkmat och kommer inte börja med det heller. Orsak kan du läsa i mina tidigare inlägg.
Vet många katter som levt över 20 år och enbart på torrfoder. Samma sak med hundar. Just därför ser jag ingen anledning att ge honom burkmat. (Som för övrigt även den innehåller höga halter magnecium)

- Och eftersom att våran veterinär gett oss rådet av undvika magnecium i största möjliga mån, så är det precis vad vi kommer göra.
Han sa även att det finns tydliga samband mellan kastrathanar som äter magneciumrik mat och kastrathanar som får urinsten.

Och som ni säkert förstår, lyssnar jag på våran veterinär som inte bara har fungerat väldigt bra ihop med katter, utan också med våra kaniner, hästar och hundar.

Att hålla fertil hankatt är inte alltid lätt, och i mina ögon är djurets välmående alltid att sätta i första rummet- En fertil katt som inte får para blir en olycklig katt.

Ge honom BARF då?
Torrfoder är inte jättebra, även om det inte är bevisat så har ökandet av njurproblem hos katter ökat enormt medan torrfoderanvändandet ökat. Samband? Ja, jag tror det, torrfoder gör att katten inte får i sig tillräckligt mycket vatten.

En fertil hankatt kan börja kissa överallt, i möbler och på väggar. Då slipper ni inte undan lukten alls. Dessutom är det inte hälsosamt för dom att gå fertila och inte få para, det är enormt stressande och dom tappar i vikt. Man måste kolla upp sånna saker ordentligt, inte bara köpa ena sidans argument och vara blind för den andra.

Men faktum är att ingen sand får bort lukten från en fertil hane helt. Den kan minska, men aldrig ta bort den helt. Börjar han sen strila så har ni ett himla jobb och en framtid med massor av stinkande möbler framför er.

Är du så rädd för urinsten borde du absolut hålla dig borta från torrfoder eftersom hög stärkelsehalt och lite vätska är två faktorer som bidrar till mer koncentrerad urin och felaktigt urin-pH (vilket innebär ökad risk för urinsten). Fet kan en katt bli av torrfoder också, det handlar om hur mycket mat man stoppar i katten och har han blivit fet av burkmat har ni gett honom för mycket... plättlätt.

Eran veterinär förenklar verkligen problematiken genom att skylla på magensium (som f ö bara är inblandad i struvitstensbildning och det finns flera stenar än struvit), det gjode man för 10 år sedan. Idag vet man att urinstensbildning beror på många olika faktorer:
- Vätskeintag
- Urin-pH
- Hur aktiv katten är
- I vilken form magnesium är tillsatt
- etc.

Du kan läsa mer om det här.

Till ursprungsfrågan, nej. Det finns ingen sand som döljer lukten av hankattsurin. Man får helt enkelt städa lådan ofta.

Ge honom BARF då?
Torrfoder är inte jättebra, även om det inte är bevisat så har ökandet av njurproblem hos katter ökat enormt medan torrfoderanvändandet ökat. Samband? Ja, jag tror det, torrfoder gör att katten inte får i sig tillräckligt mycket vatten.

En fertil hankatt kan börja kissa överallt, i möbler och på väggar. Då slipper ni inte undan lukten alls. Dessutom är det inte hälsosamt för dom att gå fertila och inte få para, det är enormt stressande och dom tappar i vikt. Man måste kolla upp sånna saker ordentligt, inte bara köpa ena sidans argument och vara blind för den andra.

Men faktum är att ingen sand får bort lukten från en fertil hane helt. Den kan minska, men aldrig ta bort den helt. Börjar han sen strila så har ni ett himla jobb och en framtid med massor av stinkande möbler framför er.

Om du menar att jag bara köper ena sidans argument har du fel. Som du kan läsa i mina tidigare inlägg kommer katten att kastreras.

Om du har en vet som anser att kastrering är en stor orsak till urinsten bör du nog byta till en kunnigare vet...

Felutfodring, ja absolut, men det kommer du inte undan när det gäller torrfoder, och det ger även risk för urinvägsproblem hos fertila katter. Det handlar som så många andra skrivit absolut inte bara om magnesium, utan om hela vätske/näringsbalansen i fodret. Kittekat är ett foder som inte ens skulle serveras som godis här! Välj ett vettigt sammansatt foder om du nödvändigtvis vill ge torrfoder.

Min två hannar kastrerades vid 4 resp. 5 mån ålder. Just att de togs innan "hanfasonerna" satte in har jag upplevt har gjort katterna mycket lugnare och mildare, kan ju vara ett resultat av min felfria uppfostran av dem också - vad vet jag... :D

Vi hade samma problem med våran tjej men började köpa
djurmagasinets kattkristeller ( säljs bara på djurmagasinet) det luktar nästan inte alls av kattens avföring och kiss då en påse ( du tömmer hela i lådan på en gång) räcker 3-4 veckor man ska byra en gång i månaden men jag byter var tredje vecka då kristallerna oftast brukar se tråkiga ut efter den tiden. En förpackning kostar 65 kr och som sagt räcker 3-4 veckor ganska billigt. Framför allt så är kristallerna det bästa material vi prövat och vi har prövat det mesta inom rimlig prisklass. Så ett het tips:idea:

/ Emma

Jag har Ever Clean's Heavy Duty i mina två kastrerade hankatters låda. Det luktar ingenting! Hur bra som helst! Rekommenderas starkt!

Ups, tryckte på fel knapp, var menat till TS. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Ni som har innekatter, brukar ni få höra att det luktar katt hos er? Svärföräldrarna hämtar vår hund de dagarna vi jobbar länge båda...
2
Svar
35
· Visningar
9 358
Senast: sthu
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Holly92
·
N
Övr. Katt Hej! Jag vet att detta är ett vanligt problem som har tagits upp förut här, men jag börjar misströsta. Min ena katt, en mysig och...
Svar
12
· Visningar
17 202
Senast: always_TsT
·
Övr. Katt Nu ger jag snart upp! Fast jag vill inte. Min allra mesta favoritkatt luktar så fruktansvärt illa nuförtiden. Det började redan i våras...
2
Svar
21
· Visningar
12 485
Senast: Nussikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar