få bort ovana...

K

Kelly

Hejsan allihopa...
Hoppas ni kan ge mig några tips..
Jag har ett sexårigt, ibland lite grinigt sto, som jag haft i snart 6 månader...Hon har fått till ovana att stå och "speka" med framhovarna i gången när hon står inne... det är jätteirriterad och kan lyckas inte med att få henne och sluta... jag ryter till på henne och då slutar hon några sekunder sen börjar hon igen.. ibland bara byter hon ben när jag ryter till..
Vad ska jag göra för att få bort detta.. jag är medveten om att det kommer ta ett tag att få bort det men jag vill verkligen inte att hon ska göra så..
Någon som har något tips? Ska jag fortsätta ryta eller ska jag daska till henne lite på bogen?
Tips mottages tacksamt! :crazy:

Sv: få bort ovana...

Vad menar du med "speka"?

Oavsett vad det är sa maste du försöka hitta lösningar för att bryta mönstret. Varför gör hon detta? trakigt? stressad?

ja.. alltså hon spekar o golvet.. krafsar med hovarn.. fram och tillbaka.. hela tiden..
hon rä inte orolig.. stressad eller något sont.. utan det är något hon bara "gör"..
Något tips.. hur ska jag bryta det?

Jag ser två lösnignar:

För det första finns det sådana hästar som vevar i luften med frambenet när de blir riktigt ivriga, tex när de får mat, när de ska ut på ridtur eller dyl. Om det bara blir just vev i luften av iver kanske man kan acceptera detta - det är ändå en del i deras sätt att vara. (Om det inte blir så mycket att du inte kan göra det du ska med henne ...)

Om det gäller skrap i golvet med hoven är det en dålig vana, som inte bör tillåtas.
När hon börjar skrapa ber du henne t ex att ta ett steg bakåt, och när hon gör det så berömmer du.
Om du hela tiden ber henne göra något annat ( som att flytta bakåt, åt sidan etc) när hon börjar skrapa och sedan berömmer henne när hon gör som du ber, så kommer skrapandet att avklinga. Det dåliga beteendet ger henne helt enkelt inget roligt, men det bra beteendet (dvs att göra som du säger) ger henne beröm och uppmärksamhet = kul!

Äsch- -jag vet inte om jag lyckas förklara, men hur som helst -
att skälla och daska på bogen brukar inte hjälpa mer än just några sekunder, och eventuellt också ge en stressad häst ...

Mitt sto lyfter benet/skrapar med hoven när hon ska få mat. Jag började med att vänta att ge henne maten tills hon satte ner benet o nu gör hon det sällan/aldrig..
Det händer att hon gör så när hon står uppbunden men då väljer jag bara att ignorera henne, då det verkar som det är uppmärksamhet hon vill ha = hon får inte det o det är inte lika kul.

Min valack däremot sträcker ut ena frambenet rakt ut i luften när han blir otålig (när vi ska över en väg o måste vänta eller när jag tar för lång tid på mig att ta på täcket på morgonen) dock är detta väldigt sällan och det kan jag leva med för det ser faktiskt ganska gulligt ut ;)

Senast ändrad:

Hej!
Tyvärr verkar detta vara ett ganska vanligt problem... Om jag hade haft en egen häst (rider privathäst+ridskolehäst) Hade jag försökt få bort det direkt hästen visade tendens till att göra det. Ridskolhästen som jag rider på helgerna har ovanor att skrapa bara för att skrapa när han tycker det blir långtråkigt och vill få uppmärksamhet. Varje gång han skrapar flyttar jag honom bakåt något steg så han står på hoven igen. Då brukar han oftast sätta ner hoven, gå fram ett steg så att han står i läge ett och stå still. Jag är noga med att flytta varje gång han skrapar, så att han aldrig får komma undan med det. Nu mer skrapar han nästan aldrig när jag har honom i stallgången...

//Linn

Hade ett fullblodssto som i början var rätt hopplös när hon stod uppbunden på gången. Hon trampade omkring och skrapade med framhovarna. Att ryta åt henne hjälpte bara någon minut, likaså att rygga henne något steg.
Jag lånade yngste sonens vattenpistol. Band upp stoet i gången och låtsades vara fullt upptagen med något. När hon skrapade/trampade sköt jag av en stråle vatten på henne utan att säga något eller titta på henne (mer än i ögonvrån så att jag såg vart jag siktade). Gjorde så i tre dagar och sedan stod hon stilla.
Fungerar säkert inte på alla hästar, men kan vara värt ett försök.
/Tanja

Näää, inte spruta med vattenpistol på hästen när den står uppbunden!

Tänk om hästen blir riktigt rädd och kastar sig. Den kan i och för sig inte skrapa då:smirk:, men du kanske har skaffat dig en häst som är rädd för att bli uppbunden istället.

Ingen bra metod att skrämma hästar!

Om du sprutar hästen med något i en sprayflaska har du den inte uppbunden då?

hmmm

Detta kanske inte är relevant men min häst tycker att det är jätte äckligt att vara inne i boxen, när inga andra hästar är i stallet. På gången kan han stå och sova så jag gissar att det har hänt honom något.

Nåja jag låter honom inte stå inne själv men nån enstaka gång har det blivit tvungen.

det enda jag gör är att strunta i honom, visst jag går inte därifrån och jag tittar på honom men jag säger inte till honom när han skrapar eller går till honom, det är ju det han vill. han vill få uppmärksamhet, skäll eller smek är av mindre betydelse.

en gång i förre stallet kom de andra hästägarna dit och tog ut sina hästar på ridtur när jag redan släppt in dem. de orkade inte ta ut min häst i hagen igen, efter en stund ringde ena tjejens mamma och sa att jag måste komma ner till stallet för min häst höll på att ta självmord. han stegrade, sparkade och höll på.

Felet var att han fick uppmärksamhet när han började skrapa och gnägga, mamman hade gått dit och först försökt lugna honom och när det inte funkade hade hon försökt säga till honom. inget funkade förrän jag kom ner. jag och min sambo ställde oss i stallgången och pratade lite men brydde oss inte om min häst någonting och efter nån minut så slutade han och stog relativt lugnt.

kanske kan vara till hjälp

domino skrev:
Om du sprutar hästen med något i en sprayflaska har du den inte uppbunden då?

Absolut inte om inte hästen är van vid sprayflaska och har accepterat det. I min tokiga ungdom har jag fått hela infästningen till uppbindningen bortsliten av en häst som inte riktigt fattat det där med sprayflaska ...
Jag har f ö aldrig hästen uppbunden när jag ska introducera något nytt - den måste ju kunna dra sig undan om den tycker nå't är alltför läskigt.

När de sedan fattat t ex sprayflaska kan man så klart ha den hur uppbunden som helst.
Men det var ju inte fallet med vattenpistolen!

Hej!

Mitt 5-åriga sto höll ALLTID på sådär, när det vankas mat, när man skötte m.m.
försökte med massa knep men hon slutade alldrig...hon hade även lite andra saker för sig som inte var tillåtna. :angel:

sen gav jag henne lite mer kraftfoder, hon börja på fri tillgång till hö och fick mer motion..

hon sluta med alla dumheter! :)
hon ville nog bara säga att hon var uttråkad och hungrig hehe

LYCK TILL :bump:

ja, oftast finns det en orsak bakom beteenden... att bara ta bort symptomen är ju ingen hit...
Bra tänkt där! ;)

Som andra skrivet här så testa att få henne att göra nåt varje gång, ta ett steg bakåt tex. be henne sätta ner den hoven genom att flytta hennes tyndpunkt,
(kan man smidigt göra genom att om hon skrapar med höger hov och du står på samma sida, ta tag vid manken och därigenom "dra" henne mot dej,)då tvingas hon ställa ner, kanske börjar hon direkt igen eller byter ben, men det gäller ju att vara konsekvent. Man kan inte bara strunta i det en gång utan man måste be henne sluta VARJE gång hon skrapar.

Var konsekvent helt enkelt!

TACK! för alla svar och bra tips.. jag verkar iaf inte vara den enda som har det problemet.. tack för alla tips.. jagf hoppas de kommer att funka =)...

Kramar

Jag lånade yngste sonens vattenpistol. Band upp stoet i gången och låtsades vara fullt upptagen med något. När hon skrapade/trampade sköt jag av en stråle vatten på henne utan att säga något eller titta på henne

Funkar kanske på vissa hästar, fast då kan det ju å andra sidan bli ett problem om man nu faktiskt behöver spruta något på dem och de inte gjort något dumt...

När min hingst gjorde så, så sa jag bara nej åt honom, och när han satte ner foten fick han beröm. Jag gillar att ge dem beröm, och det funkar ju oftast bra.. Menlöst inlägg från lilla mig.
//helena

Liknande trådar

Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 169
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar