Få blommor att behålla sin färg.

attempt

Trådstartare
Jag skall göra ett konstverk gjort av blommblad, jag skall alltså plocka loss bladen från blomman och skapa ett motiv. Detta verk kommer ta ett tag att göra, så de första blommbladen kommer ju givetvis att vissna innan jag är klar.

Finns det något sätt att få blommbladen att behålla sin färg?
Frukt kan man ju tex doppa i citronvatten för att de ska behålla sin färg på skalet osv.

Tacksam för alla tips! :)

Sv: Få blommor att behålla sin färg.

Spraya med hårspray ska man ju kunna göra på rosor i alla fall, så det kanske fungerar på andra sorter med?

Spraya med hårspray ska man ju kunna göra på rosor i alla fall, så det kanske fungerar på andra sorter med?

Gör hårspray att färgen sitter kvar?
Trodde det bara gjorde så att bladen inte trillade av..

När man använder riktiga blommor som hårprydnader vet jag att man oftar lackar dom med ett tunt klarlack (fråga mig inte vilket), så det kanske är bra för dig?

Det kan jag inte svara på, då jag inte provat själv. Fick det som tips när jag torkade blommor för att senare göra tavla av. Men tavlan blev aldrig av :crazy:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
K
Trädgård & Växter Fick för ett några år sedan en växt utan en granne. Hon kallade den krypklematis eller något sådant och sa att den skulle blomma...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: Knastra
·
Trädgård & Växter Våren är här och därmed även det fortsatta arbetet i trädgården.:laugh: Vi fällde en stor ful gran i trädgården idag, och nu är det...
Svar
4
· Visningar
3 676
Senast: vilse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka