F-tandvård

honung

Trådstartare
Är det någon här som har fått detta i vuxen ålder, som kan berätta hur tidsperspektivet är från att läkare skrivit i intyget till att man kan inleda tandvårdsbehandling utefter F-kortets omfattningar?

Jag står inför en tandvårdsbehandling på ca 135 350:-, vilket innebär kostnad för mig efter f-kassans högkostnadsskydd att jag kommer att få betala ca 73 000:-.

Av någon anledning snubblade jag över en länk som handlade om detta F-kort och jag insåg då att jag faktiskt har en orofacial (kronisk) funktionsnedsättning som skulle kunna ge mig detta kort, och därmed få ner mina kostnader i alla fall något. Det omfattar inte implantat, så det kommer fortfarande bli en saftigt dyr behandling för mig men om jag skulle bli beviljad fri tandvård i övrigt så får jag ner kostnaderna plus att jag i framtiden kommer att få dels bättre munstatus (fler tänder att tugga med) och jag kommer kunna gå regelbundet till tandläkaren.

Så, hur ser tidsperspektivet ut från att läkare skrivit i intyget, till att landstinget beviljar kortet?

Det beror på deras belastning men vanligtvis inte mer än någon månad. Jag har haft det tidigare (även om funktionsnedsättningen är kronisk söker man om efter några år) men fick avslag senast trots att det står exakt samma saker på första och andra läkarintyget och inget har ändrats i övrigt. Det räcker alltså inte med att ha en kronisk orofacial funktionsnedsättning för att få intyget och det verkar ibland vara ganska slumpartat vem som får och inte får intyget.

De jag beviljar kan gå till tandläkaren så fort det är registrerat hos landstinget. Jag registrerar direkt i deras databas, så det funkar från en dag till nästa. Sen vet jag inte om det funkar lika i alla landsting.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka