Extremtidigt betessläpp = automatisk invänjning?

Q

qrumelur

Vad tror ni om mina funderingar. Jag är ute i mycket god tid nu. (vaddå leva i nuet?? ;)

Till nästa säsong ska vi öppna upp längs stranden och hästarna kommer att kunna gå längs med stranden (ca 250 m.) bort till en åker på ca 1 hektar. Stranden är kuperad och gräsbevuxen.

De kommer att måsta gå från den hagen tillbaka till vinterhagen (strandvägen) för att komma till vattenhålet (där de når vattnet i hagen) och för att komma till ligghallen (som de älskar nu på sommaren) Allt detta = mycket motion i hagen.

Det jag funderar på är om man släpper extremtidigt, tex. i början på April innan det ens börjat gro gräs, kommer de att hålla efter automatiskt då tror ni? Dvs. de vänjer in sig på det som börjar spira + fortsatt utfodring och samtidigt håller de efter så att det blir ganska hårt betat?

Tänker jag konstigt nu?
Det är väl lite "trial n' errror" också på att se hur de håller efter men hagen de går i nu har de hållit väldigt kort under sommaren, där släpptes de på tidigt...

Vad tror ni?

Sv: Extremtidigt betessläpp = automatisk invänjning?

Min hade ungefär två tredjedelars hektar att gå på förr, hon gick där hela året och hon lyckades hålla gräset nere, visserligen körde jag med gräsklippare
också, eftersom att hon var så tjock. Sen fick hon en mindre gräshage som blev söndertrampad = lite gräs och packad jord = bra för fet ponny.

Det är inte så bra att släppa tidigt med tanke på frostnätter,
finns mer om det här på forumet eller så dyker nån upp här.
Skulle själv inte göra det.

Jag släpper ut mina hästar i en stor hage så fort marken torkat upp så de inte trampar sönder allt.
då äter de upp de strån som kommer och vänjs in från början. givetvis har de hö i hagen iaf och de är fortfarande inne på nätterna men går i den stora hagen på dagarna, när de tycker att det är dags för bete så kommer de inte till öppningen när jag ropar på kvällen.

Så mina hästar bestämmer nästan själva när de ska börja va ute, och när de vill komma in, för då står de vid öppningen och väntar framåt kvällen.

Tidig betessläpp gagnar för fång. Man bör inte släppa hästar dygnet runt på bete om inte nätterna även är varm. Egentligen nånstans i mitten av juni (beroende på vart man bor då).

Tack för svar!

Jag tänkte inte på det här med fruktanet och kalla nätter.
Men däremot så har jag ändrat lite strategi.
Jag funderar istället på att släppa på de på hela området redan nu i höst när gräset har vissnat och sen låta de gå där under vintern och ja, då är de ju redan där när det börjar våras.

Men frostnätterna är ju såklart ett "litet" aber, men de går ju på lösdrift dygnet runt och även i "vinterhagen" (nuvarande hage) så spirar gräset på våren även om nätterna är kalla....

*funderar vidare*

Mina går på lösdrift sedan några år tillbaka. De äter ju när de vill dynget runt. Ca 3-5 ha på vinterbetet o ca samma på sommarbetet. Jag har aldrig haft något åt fång el dyl. Tidigare stod de inne nattetid och ut tidigt på morgonen - före 06.30 - då var det ju frost oavsett på den årstiden- har ändå aldrig haft problem. En hösilagebal läggs ut när betet är slut - typ. Mina funderingar går att fång är ärftligt. "Friska" hästar klarar sig. Det är bara en rak fundering. Jag har haft hästar med grav eksem mm problem men aldrig fång och sökt svar på många frågor så mina tankar går åt det hållet.

Ingen av eksemhästarna i mitt stall har haft/har fång heller. Och fånghästarna hade inga eksemtendenser.

Liknande trådar

Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 543
Senast: Heulwen
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 843
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit