Extra vitaminer?!

Morran

Trådstartare
BEHÖVER man komplettera med extra vitaminer egentligen?

Har en uträknad foderstat, där energi-, protein- och mineralbehovet täcks gott och väl av ett bra grovfodet.
Kraftfoder ger jag endast 1kg/ dag av, som turbobränsle.

Men hur är det med vitaminer? Det enda "extra" pålle får är E-vitamin pga intensiv muskeluppbyggande fas samt de vitaminer som finns tillsatta i kraftfodret (Krafft grund). Och så morötterna förstås.

Behövs alla multivitaminer etc. som folk verkar pytsa i på ren rutin, eller är det jag som fått allt om bakfoten?

Sv: Extra vitaminer?!

*puttar*

Konstigt att ingen har några synpunkter med tanke på att många verkar ge sina hästar extra tillskott av vitaminer...

Sv: Extra vitaminer?!

Jag tyckte att jag var i ungefär samma sits som du. Foderstaten täckerallt inkl, kalcium, fosfor och magnesium. Min veterinär tyckte att jag ändå skulle ett mineralfoder för att säkra upp övriga mineraler (hade annars tänkt be om ett rent selentilskott) och spårämnen. Har bestämt mig för att köpa chevinal så slipper jag spä på med ännu mer av de mineraler som jag vet täcks och så får jag på köpet lite vitamintillskott (som jag igentligen inte vet om det behövs).

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
Foder & Strö Enligt böckerna har de vid dräktighet/digivning ett behov av Vitamin A 7500 ie/100kg Vitamin D 900-1200 ie/100kg Vitamin E 120-160...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: Antiqua
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tuvisen
·
E
Foder & Strö vet någon var jag ska börja leta? Fick precis min hösilage analys: TS 71% Smrp 59 g/kg MJ 6.7 MJ/kg Tyvärr inga...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Eddas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25