Extra vitaminer?!

Morran

Trådstartare
BEHÖVER man komplettera med extra vitaminer egentligen?

Har en uträknad foderstat, där energi-, protein- och mineralbehovet täcks gott och väl av ett bra grovfodet.
Kraftfoder ger jag endast 1kg/ dag av, som turbobränsle.

Men hur är det med vitaminer? Det enda "extra" pålle får är E-vitamin pga intensiv muskeluppbyggande fas samt de vitaminer som finns tillsatta i kraftfodret (Krafft grund). Och så morötterna förstås.

Behövs alla multivitaminer etc. som folk verkar pytsa i på ren rutin, eller är det jag som fått allt om bakfoten?
 
Sv: Extra vitaminer?!

*puttar*

Konstigt att ingen har några synpunkter med tanke på att många verkar ge sina hästar extra tillskott av vitaminer...
 
Sv: Extra vitaminer?!

Jag tyckte att jag var i ungefär samma sits som du. Foderstaten täckerallt inkl, kalcium, fosfor och magnesium. Min veterinär tyckte att jag ändå skulle ett mineralfoder för att säkra upp övriga mineraler (hade annars tänkt be om ett rent selentilskott) och spårämnen. Har bestämt mig för att köpa chevinal så slipper jag spä på med ännu mer av de mineraler som jag vet täcks och så får jag på köpet lite vitamintillskott (som jag igentligen inte vet om det behövs).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 526
Senast: poi123
·
Foder & Strö Tänkte kolla om ni har något bra förslag på ett lite uppiggande kraftfoder, dock med lite speciella krav? Jag skulle vilja ha ett som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 782
A
Hästvård Det finns ju uträknade värden på hur många gram protein varje häst behöver. Klarar sig era hästar på det? Min nordis har t ex enligt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 343
G
  • Låst
Islandshäst Nu har vi haft hästarna snart i 2 månader. 19 o 26 år. Det 19 åriga stoet är alltid lugn och stabil, men den 26 åriga är mycket het. Vi...
Svar
18
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp