extra sadelgjordsstropp?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har äntligen hittat en sadel som passar ryggen på min pålle, men aldrig kan man vara riktigt nöjd... Sadelgjordsstropparna är gietvis fästa relativt långt bak under kåpan på sadeln, så det blir inte alls idealiskt när jag spänner fast sadeln.

Nu klurar jag på ifall det är möjligt att (låta sadelmakaren) montera dit en till stropp nånstans vid ortspetsen ungefär, för att sadel ska stanna där den ska vara.
Någon som har gjort något liknande och har nåt bra tips om hur man fäster den för att det ska bli bra?

Sv: extra sadelgjordsstropp?

Nu är inte jag sadelmakare. Så jag vågar inte ge ett helsäkert svar.

Men jag tror att det beror helt på hur sadeln är uppbyggd och hur den ligger. Dock har jag sett lösningar där man har sadelgjordsstaden längre fram än stropparna och då moddat sadeln så att man genom att fästa stroppen bak(hur det ser ut inuti vet jag inte) och sedan längre fram så det ser ut lite som ett y. Vete fasen om inte min ena sadel ser ut så.. Har en ponny med skum form. Hans sadel är nog lite moddad så enligt hans kropp iom att den är gjort åt honom.

Går ju dock inte att ändra hur långt fram som helst utan att sabba balansen i sadeln. Min är bara lite, lite justerad.

På min är det viktigt med smal nog gjord. Jag har Tixerand-gjorden som är smal där den behöver vara det och för vissa hjälper att hålla kvar bra med.

Här skulle det bli bra om man kunde fästa en stropp i princip PÅ ortspetsarna, stropparna sitter ett par cm bakom dem. Jag ska testa med en svänd gjord, men jag tror inte att det är tillräckligt för att det ska bli riktigt bra.

nu har jag studerat sadeln lite noggrant och det ser ut som att det är rätt enkelt att skruva loss de två skruvarna i fronten på sadeln. Och då borde det ju också vara ganska enkelt att på något sätt fästa en sadelgjordsstropp över själva koppjärnet och sen skruva ihop igen.

Den T6a jag haft till hästen innan har just en sådan konstruktion, med en sadelgjordsstropp som löper över koppjärnet och där har sadelgjordsläget blivit perfekt. (T6an är tyvärr för låg i manken för henne :( )

Jag har fått det (stropp framflyttad) gjort av sadelmakare, så det fungerar i alla fall på vissa sadlar. Fick ut stroppen i nederkant på knästödet (var en dressyrsadel med långa stroppar).

Så mest troligt om du bara lämnar in den och förklarar vad du vill ha gjort är det inga större problem.

detta är en hoppsadel och knästödet sitter framför ortspetsen, så det är enbart slätt läder nedanför.

Jag får ta en diskussion med min sadelmakare efter helgen. Han fixar det mesta man ber om, rätt klurig snubbe. Men detta är ju en helt ny sadel så man vill ju gärna veta innan sadeln monteras isär, om det är möjligt att ordna.

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 338
Senast: ylvalill
·
Utrustning När man äntligen hittat rätt till hästen i sadeldjungeln så kommer tvivlen kring om sadeln passar mig. Hur vet jag vilken sitsstorlek...
2
Svar
29
· Visningar
3 046
Senast: Ace
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar