Extra krut i form av mat.

V

Virre_o_Mira

Har en fråga om vad ni ger era hästar som gå ca 5 dar i veckan mestadelens i skogen, vanlig skogsridning.
Har en lättfödd arab kille på 6 år. Men tycker det är lite dåligt med energin o glöden, tränar med kondisen nu men får inte riktigt till viljan. Ingen av våra hästar har hittills behövt nått annat foder än det som de får av gräset i hagen och hösilaget vintertid. Förutom mineraler då så klart.

Hur verkar betfor respektive havre i kroppen?
Man har ju hört om hästar som blivit hel galna av det. Hur min reagerar vet jag ej. Har inte samtalat nått med ägaren. Men är nyfiken på hur ni ser på saken.

Mvh Virre

Sv: Extra krut i form av mat.

Hej!

Om min häst (som är av gåglad karaktär) inte vill gå börjar jag med en undersökning av veterinär, för att se att det inte är något kroppsligt fel. Jag kollar även över utrustning och funderar över när senaste vila var (nu har min tex inte vila alls i sommar (inte helt, skrittdagar har hon såklart haft)) och om det är därför hästen känns trött.

Foder är det få hästar som blir piggare av. Min förra häst bockade som en gris på betfor, men det finns inget foder som gör dom "piggare". Däremot om det börjar tappa näring i gräset (om häst går på gräs?) så kanske det är läge att börja stödfodra med hö? Men det beror ju också lite på hur tjock hästen är (eller smal såklart).

Jag hade faktiskt tagit upp det med ägaren i första hand.

Min häst går alltså ca 6-7 dagar/vecka, tränas både hoppning och dressyr och rids minst 1,5 timme/dag och äter än så länge bara gräs. Hon har äntligen börjat tappa så hon ser ut som en normal häst och inte en flodhäst och blir piggare för varje kilo som försvinner och mer kondition hon får. Hon är arab btw..

/Lavinia, lite rörig

Jag tog över och började rida honom för 5 veckor sen.
Hon har tränat mycket lugnande med honom då han var lite smått hysterisk som 3 åring när hon köpte honom rätt så ohanterad.
Hon har gjort ett fantastiskt jobb med honom med tanke på att han har skickat henne på akuten 4 ggr tror jag.
Han fick borelia för 2 år sen och HELA observera HELA hästen är röntgad, det var när hon var på fjärde vet.stationen som de ens funderade på att ta borelia prov vad jag fattade som, de hade ju inte hittat ett enda fel på hästen. Och visst hade han borelia o medicin gjorde direkt verkan och sen har hon fortsatt hans inridning. Och han är testad att borelian är borta.
Han har gått allt mellan 2-4 dar i veckan.
Dels undrar jag väl bara om han fått en sån chock nu av 5-6 dar i veckans ridning o vart trött. Jag rider mycket peppande för att få igång hans kondis innan jag ens börjar jobba med formen. Vill ha ett självdriv, vill inte ha en slöhög man får klämma fram.
De har mycket gräs kvar av god kvalitet. SÅ som du säger gräset ska ju räcka. Och han börjar oxå släppa sin flodhäst-form nu :rofl:

Ska rida ihop med ägaren imorn o ska ta upp detta o se vad hon har för tankar och ideér, hon känner ju honom bättre.

Men åter till foderdelen som gör mig nyfiken :confused: Jag har ju haft medryttarhästar förr som gått ungefär likvärdigt och de har fått både havre o betfor osv dagligen. Om det nu är att hästar inte blir piggare av det, av vilken anledning ger man det då? Borde det det inte bara gå o ge oändligt med hö/hösilage/ensilage för att få samma verkan eller är det för att ge just energin tillbaka.

Hej!

Du har helt rätt, när hö/silage är likvärdigt som att lägga till en massa havre/betfor kan man lika gärna ösa på med stråfoder- vilket ju är nyttigare och bättre för hästen.

Att många ger kraftfoder hänger nog kvar från "förr", då skulle alla hästar ha ett visst antal hö och ett visst antal kg kraftfoder, blev dom smala fick dom mer kraft, blev dom tjocka drog man ner på höet..

Det handlar alltså om kunskap. Hästar är gjorda för att äta grovfoder i första hand. Om man analyserar sitt foder kan man se om det är några brister i näringsämnen, utefter analysen kan man sen se till att hästen får en foderstat som passar den. Eller så chansar man och fodrar med ögat (vilket vissa klarar alldeles utmärkt och andra misslyckas kapitalt med och får hästar utan överlinje sådär framåt januari/februari).

Eller så fodrar man upp "för säkerhets skull" (och får såna där flodhästar som tydligen både du och jag har råkat ut för- i mitt fall pga fri tillgång på alldeles för kraftigt hösilage).

/Lavinia, som tycker det låter som en super idé att prata med ägaren. Det kan ju vara så att han blivit lite trött av att gå mer kontinuerligt. Min blir å andra sidan bara galnare av det:-)

Jaa jag skulle ju föredra att han tände på extra av att komma igång. Har en vilodag idag, bara tagit en promenad och trixat lite ihop med hundarna, så får vi hoppas han hade en dålig dag igår helt enkelt.

Jag säger inte att någonting är rätt eller fel, men så här är det för mig i alla fall. Har haft ett grovfoder senaste tiden som kunnat räcka gott för att tillgodose alla kvoter och all energi men trots det så är min häst mycket slöare utan den extra havre som hon får just för att få henne piggare.

Har just ökat upp mängden ytterligare lite från 3 liter till 4 liter /dag och jag märker skillnad. Visst är det sammtidigt som hon växer och tränas och får mer ork och muskler, men helt klart har havren påverkan.

Det är väll bara att du förtst och främst hör med förra ägaren ang foder, sen om allt verkar ok, köp hem lite havre och prova dig fram lite till en början och öka på lite vartefter så ser du ju själv om du tycker det hjälper eller inte.

Jaa jag skulle ju föredra att han tände på extra av att komma igång. Har en vilodag idag, bara tagit en promenad och trixat lite ihop med hundarna, så får vi hoppas han hade en dålig dag igår helt enkelt.
Du säger att hästen börjar bli av med sin flodhästform. Om jag var du skulle jag låta det gå några veckor till och se om det blir bättre. En smalare häst och lite svalare temperaturer ute kan mycket väl göra underverk om du avvaktar lite :)

Idag var har på strålande humör igen. Kanske hade han haft en hård natt och lite träningsvärk från dagen innan.

Jo han går ju ner mer o mer nu när gräset mattas av och han börjar komma igång ordentligt.

Men väldigt intressant att se vad ni andra ger och viken typ av häst och träningsform. Sen som ni säger får man väl pröva sig fram om man ska ge nått extra av nått foder.
Fler får gärna skriva vad ni ger och varför, mängd, häst o träningsform. Gärna vilket resultat det ger! Intressant att läsa=)

Hästar är så grymt olika.
Min gamle arabvalack kan varken äta havre eller betfor. Då går han i taket.
4-åringen händer det inget med trots både havre och betfor. Han är som han är ändå.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö jag har precis köpt ett sto, halvblod av den grövre typen på 3 år. hon är inte inriden men vi ska börja lite smått nu när hon fått känna...
Svar
3
· Visningar
1 380
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama