Extra-katt

F

frosin

Hej!

Jag är helt ny på det här forumet, och anledningen till att jag registrerade mig är att jag inte vet vad jag ska göra...
I min familj ingår sedan några år en hankatt - 9 år gammal - som vi har tagit från ett katthem. Han var nog rätt illa behandlad med tanke på hur han beter sig mot folk i allmänhet och blonda kvinnor i synnerhet.
Hursomhelst så har allt funkat bra med honom. Har är lite speciell, men det är inga problem.

Problemet som jag har nu uppstod i somras när det flyttade in en ny katt till oss. Hon var nog inte äldre än 10 veckor då och tyckte att vår gård var ett bra ställe att stanna på. Och det har hon gjort.
Hon är jättegullig och otroligt kelsjuk.
Men vår gamle katt är givetvis inte lika förtjust (han är kastrerad) och tycker att hon kan knata vidare till en annan gård. Men då han är så rädd av sig så gör han inget annat än att markera och sedan springa iväg - trots att han är tre gånger så stor som hon.

Då han inte har velat ha någonting att göra med henne, och han har haft sina problem, så har hon fått bo ute. Men nu börjar det bli lite väl kallt för det. Vi har försökt att inreda olika former av boende åt henne, men hon vill inte bo där. Hon sitter oftast på vår farstubro och gnäller :(

Nu till min fråga... Vad göra? Jag vill ju att de ska komma fram till att hankatten är den som bestämmer och att hon håller sig på sin plats. Då kan hon komma in och slippa frysa svansen av sig. Men jag vill samtidigt inte slänga in dem i ett litet rum för att göra upp, det kan - gissar jag - få långt värre konsekvenser.

Är det någon som har ett bra förslag på hur vi kan lösa situationen för den här lilla katten?

Tacksam för alla svar,

/Frosin

Sv: Extra-katt

Jobbig situation.
Det går inte att hålla dem i skilda delar av huset? Kanske stänga in honan i ett rum till att börja med och kastrera henne så kanske inte hankatten känner sig lika hotad efter det?
Fertila katter är ju oftast lite tuffare.

Men jag vill samtidigt inte slänga in dem i ett litet rum för att göra upp

Jobbig situation som man hör talas om ibland. Jag minns inte om jag sett någon bra lösning - vilket kanske säger mera om mitt minne än om lösningar... :)

Men låt oss försöka spåna!

Din tanke att låsa in dem är kanske inte så dum. Fast kanske inte nödvändigtvis i ett litet rum där de måste slåss, utan helt enkelt inomhus, där de måste finna en lösning.
Kastrera honan, som de andra sa. Hon är fortfarande ung, men i alla fall numera i kastreringsålder.
Kör med Feliway - så de känner sig tryggare inomhus. (googla / använd sökfunktion).
Skapa kattmiljö inomhus så de behöver inte trängas med varandra om de inte vill.
Alltså skilda matplatser, två olika toalådor. Lite olika ligg- och gömsleplatser.

försök få dem med i gemensamma lekar:
snöre, vippa, fjäder på "piska", laserpekare....

Hanens status ökar du genom att ge honom mat först. Kela med honom först... etc.

Tack så mycket för alla era svar!

Kastrering är ju helt klart ett alternativ verkar det som, jag trodde att katten skulle vara upp mot ett år först, men nu när jag söker lite på det verkar det som sex månader är mer rätt. Då är det verkligen dags! (Det räcker ju faktiskt med två katter...)

Ska även ge dem lite olika platser att vara på. Det behövs ju i vilket fall som helst... Som tur är så har vi två våningar så det finns iaf lite utrymme för dem att komma undan.

Det är ju skönt att kastrering inte blir någon extra kostnad, utan det är något som ändå skulle göras.
(Jo, att vänta med kastrering till 1-års åldern. Det kan kanske gå an med innekatter, men det rådet är fullkomligt förödande för utegående katter. Det blir ju många oönskade dräktigheter, många försvunna katter, både honor och hanar - och helt säkert en del dumpningar också....).

Feliway-dosa i el-uttaget kan visa sig vara pricken över i-et. Kan inte skada men med liiite tur kan hjälpa mycket.

Att du har gott om utrymme, kyla utomhus och mycket förståelse hjälper också till. Det blir säkert bra!

Jag har ett par funderingar till att den gamle undviker den unga.
1. Många vuxna snälla katter är undfallande gentemot kattungar. Det blir mera normalt när den unga växer upp, och får då inordna sig i ledet... Det såg vi här hemma.

2. han är kanske inte så leklysten som hon??
Jag har träffat på exempel där lösningen blev att skaffa en tredje katt. Som också den var livlig och lekfull. Då lekte de två livliga med varandra. Den äldre stillsammare fick vara ifred. Och just därför återknöt de sin gamla vänskap...

Tack för att du hjälper dessa katter!

Ja, Feliway ska testas, det kan ju som sagt inte skada :) Och får vi en lite bättre innemiljö för de små fyrbenta vännerna så är det desto roligare. Är det någoting som vi människor kan känna av förresten?

Hanen gav sig faktiskt på den unga honan lite nu igår och förrgår. Inte våldsamt, men väldigt markerande. Först reagerade jag, men sedan lugnade jag ned mig (innan jag hann göra något) och kände mig väldigt nöjd med att han faktiskt tog tag i det. Honan underordnade sig genast och det hela blev kanon! Tänk så smart nature är ;)

Nej, han är inte så leklysten... Hon har inte visat några tendenser till lek heller, mest gos :) Hon är otroligt kelig. Men det kommer nog mer nu när hon är inne hos oss mer och mer.

Ja, Feliway ska testas, det kan ju som sagt inte skada :) Och får vi en lite bättre innemiljö för de små fyrbenta vännerna så är det desto roligare. Är det någoting som vi människor kan känna av förresten?

Hanen gav sig faktiskt på den unga honan lite nu igår och förrgår. Inte våldsamt, men väldigt markerande. Först reagerade jag, men sedan lugnade jag ned mig (innan jag hann göra något) och kände mig väldigt nöjd med att han faktiskt tog tag i det. Honan underordnade sig genast och det hela blev kanon! Tänk så smart nature är ;)

Nej, han är inte så leklysten... Hon har inte visat några tendenser till lek heller, mest gos :) Hon är otroligt kelig. Men det kommer nog mer nu när hon är inne hos oss mer och mer.

Du menar om vi människor känner av Feliway? Inte så vitt jag vet. Det är ju katternas kindferomoner och dem märker vi inte.
Är det något vi kanske känner är själva bäraren. Möjligen. Men det är ju så pyttelitet som pyser ut. En dosa räcker ju i 5-6 veckor.

Eller menar du om vi märker när katterna mår bra? Ja det ser man nog. Speciellt om man jämför med en katt som inte mår så bra... Katterna som trivs brukar också gå omkring med avspänt vajande svansar rakt upp.

Kul att det har börjat ordna upp sig redan nu! Du behöver nog inte Feliway för att de skall trivas med varandra, snarare för att de skall trivas inne...

Sist. Glöm inte att kela mycket med hanen. Räcker med korta stunder om han inte är så förtjust i kel.
Just därför att honan är mycket kelig. Han blir lätt avundsjuk / sur annars och kan ge henne däng just därför...

Ja, det var just doften av Feliway jag tänkte på... Om vi människor känner av den.

Tack så jättemycket för alla tips, Vagis. Vi ska nog se till att få det här att funka. Det måste det ju göra om alla ska leva och må bra :)

Du menar om vi människor känner av Feliway? Inte så vitt jag vet. Det är ju katternas kindferomoner och dem märker vi inte.
Är det något vi kanske känner är själva bäraren. Möjligen.

Såg nyss på ett forum att tre av forumiterna fick huvudvärk av Feliway. Mest av spray, men också ifrån dosan... Jag gissar att de var extra känsliga mot vad det nu var, för det är INTE vanligt att folk klagar. Första gången jag lagt märke till sånt.
Kanske har tillverkaren ändrat sammansättning på bäraren???

Märker man att man trots allt själv har besvär, skall man då inte ha dosan i sitt sovrum, utan i det utrymme där katterna är i (om det går att ordna så väl).

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama