Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har tråkigt och satt och roade mig med att räkna ut exakt hr mkt B-vitamin lilldamen får i sig genom tillskott. I alla fall, satt och läste på flaskan med B-vitamin och där står något som jag inte får hop:

"B6-vitamin behövs extra av vid proteinrik föda och vid dräktighet."

Och jag får inte ihop VARFÖR man skulle behöva ge extra B6 vid proteinrik föda?
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Raderat
(10 tecken)
svarade på fel tråd :smirk:
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

mimus skrev:
Varför ger du extra vitaminer ?

Beror på vilka du frågar om men anser det var B-vitaminerna du undrade om? Pga hennes muskelskada/muskelproblem. Det är alltså inget jag normalt ger den här årstiden men nu får hon det pga ovanstående anledning.
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Har klurat lite på detta idag, har pluggat och läste om folsyra, läste sen din tråd och blev nyfiken... Så nu har jag letat i alla mina böcker och kommit fram till följande:

Pyridoxine (vit B6) fungerar som coenzym (krävs för att vissa enzymer ska funka) vid metabolism av aminosyror och fettsyror. Protein består ju av aminosyror, för att dessa ska brytas ner och kunna utnyttjas krävs alltså vit B6. Exakt hur mekanismerna går till har jag dock inte hittat, kan söka vidare lite ikväll om du vill? (pluggar biologi så jag har tillgång till lite intressanta databaser)
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Detta är inte samma sak som att hästar behöver extra tillskott. Typiskt av tillverkare att skriva så.
PL
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

peter_lundin skrev:
Detta är inte samma sak som att hästar behöver extra tillskott. Typiskt av tillverkare att skriva så.
PL

Nej, men ett svar på varför B6 behövs vid proteinrik föda. Huruvida tillskott behövs eller inte beror ju på vad hästen får i sig via fodret, just B6 finns det gott om i bl a sädeskorn så det borde få hästar behöva tillskott av. Men ger man mkt protein till tex en växande el dräktig häst så gör det ju ingen skada att ge extra b-vit "för säkerhets skull" (förutom för plånboken då....) eftersom överskott kissas ut!
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Det var ingen kritik mot ditt svar :bow:
Det finns inget belägg för att hästar behöver extra B6 vid höga proteingivor om de är ok i övrigt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Det var inte tänkt att jag skulle låta stött heller! :) Svårt att få fram en sinnesstämning i skrift ibland... Skulle bara förtydliga mig lite då jag insåg att det lät som att jag menade att tillskott var nödvändigt.
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Lånar knapp..

Hannele - ah, det förklarar det ökade behovet. Men som sagt, jag får inte ihop varför man skulle behöva ge det som tillskott, för bland det mest proteinrika våra hästar petar i sig är ju BETE och det är ju sällan någon kommer på att ge vitamintillskott under bete, eller ens någon tillverkare som rek det ens.

Däremot skulle det ju kunna vara skillnad på VAR proteinet kom ifrån, dvs proteinrikt kraftfoder och det behövs B6.

Samtidigt bildar ju hästen B-vitamin själv, och att den då skulle kunna känna 'skillnad' på proteinkälla och därefter bilda eller inte bilda tillräckligt med B6 enbart utifrån det känns lite..långsökt?

Om det inte är så att B6 inte kan bildas av hästen själv, fast det har jag inte hittat något om?

Låter som ett typiskt försäljningsargument med andra ord. Men TACK för att jag fick förklaringen bakom =) :bow:

Och Peter - tack för komplettering att det inte finns vetenskapliga bevis för att det behövs, stöder ju än mer att det är ett försäljningsargument (fast hur bra fungerar det eg kan man ju diskutera, jag läste alltså inte den t exten förrän jag av ren tråkighet beslöt mig för att räkna ut exakt hur mkt B-vit hon fick, och hur många gör det övht ;))
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Har nu luskat lite till, hittade biokemiboken...(du kanske inte vill veta en massa mer men jag blev hooked. Mycket roligare att läsa sånt man inte måste....) Vet inte hur hemma du är på biokemi, försöker hålla mig till vanigt språk! Vitamin B6 heter alltså pyroxidin, den aktiva formen är fosforylerad (PyrP). PyrP binder till ett enzym (E, olika ber på vilken aminosyra som ska bildas/brytas ner), PyrP-E kopplas till en aminosyra som ska brytas ner. Vid reaktion med vatten så "behålls" kvävedelen bunden till PyrP-E. Kvävedelen kopplas sedan på en ny aminosyra, som då blir "färdig". Vilka aminosyror som bryts ner och vilka som behövs beror på vad som behövs i cellen just då.


Ang din fråga om bete, så tror jag att det innehåller såpass mkt av alla vitaminer att tillskott är överflödigt. Funderar också på det höga proteinvärdet i bete, undrar om hästar generellt kan tillgodogöra sig allt eller om det bara "sållas bort"? Hos vissa visar sig ju proteinöverskott på bete men hos de flesta gör det ju inte det (kanske lite luddigt...)?
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

Alexandra_W skrev:
Beror på vilka du frågar om men anser det var B-vitaminerna du undrade om? Pga hennes muskelskada/muskelproblem. Det är alltså inget jag normalt ger den här årstiden men nu får hon det pga ovanstående anledning.

:bow:
Var bara nyfiken, du verkar inte vara en person som "pyttsar" i hästarna diverse medel utan att veta vad det innhåller och varför. ;)
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

En liten fråga...om man ger foderjäst som b-tillskott så är det i sig proteinrikt samt gynnar hästens egen produktion...Om det är flytande som t ex Shy Feeder så hämmar det egen produktion. För muskelskador är det avslappnande gärna i komb med magnesium. Oxå nervlugnande då...bara som lite kuriosa... :idea:
 
Sv: Extra B-vitamin vid proteinrik föda??

qurrequrt skrev:
En liten fråga...om man ger foderjäst som b-tillskott så är det i sig proteinrikt samt gynnar hästens egen produktion...Om det är flytande som t ex Shy Feeder så hämmar det egen produktion. För muskelskador är det avslappnande gärna i komb med magnesium. Oxå nervlugnande då...bara som lite kuriosa... :idea:

Källan tack?

Diskuterade faktiskt det där med B-vitamintillskott med Keles veterinär. Jag undrade om det 'räckte' att jag gav tillskott via fodret eller om det bästa var att spruta med Beviplex (dvs att veterinären sprutade). Vet tyckte då att det enklaste och enligt henne bästa var att ge foderjäst, för det är 'naturlig' B-vitamin, det är i hög mängd och så är foderjästen billig. Jag kontrade såklart raskt med det lilla faktum att lilla kräsna damen inte äter foderjäst, och undrade då om det var bäst med spruta eller gick bra med annat tillskott och det spelade ingen roll.

Så vill gärna ha källan till det med flytande är sämre?

(och för protokollet så får hon ett kombinerat vitamin och foderjästpreparat, det är inte ren foderjäst. Och det äter hon. Dessutom får hon en slatt flytande B-vitamintillskott med)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 927
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 930
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp