Exteriörbeskrivning

Lejonelle

Trådstartare
Gäller samma karensregler för läkemedel vid exteriörbeskrivning som för tävling? Någon som vet?

Saxat från dopingreglementet för hund

Punkt 7.
Doping och andra otillbörliga förhållanden
• Deltagande hund får inte vara skadad eller
sjuk. Den får inte heller vara påverkad på
otillbörligt sätt, det vill säga den får inte
vara utsatt för åtgärd som otillbörligt kan
påverka utseende, prestation, reaktion eller
yttring av skada eller sjukdom.
• Det åligger den som är ansvarig för hunden
att vid behandling eller annan åtgärd
förvissa sig om vad detta kan innebära i
fråga om hundens rätt att delta vid utställning,
prov eller tävling.

Gäller mig veterligen alla prov, tävlingar och utställningar och med samma karenstider oavsett vilken sort av prov det är.

Japp. Även vid exteriörbedömning. Hur märkligt det än låter. Hunden blir ju inte så jättemycket snyggare ;)

Tack för svaret :) Jag tyckte inte det var så tydligt att dopingreglementet var applicerbart, med tanke på att exteriörbedömning inte är någon tävling eller något prov. Men jag antar att man kan se det så eftersom det ingår i korningen.

Tack för svaret :) Jag tyckte inte det var så tydligt att dopingreglementet var applicerbart, med tanke på att exteriörbedömning inte är någon tävling eller något prov. Men jag antar att man kan se det så eftersom det ingår i korningen.

Precis. Det är ett prov som är en del av korningen. Man får ju godkänt eller icke godkänt även på exteriörbeskrivningen :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Min ena lilla behöver snart klippas igen och kommer då frysa. Hon har sedan ett tid ratat de stickade tröjorna och en annan i något...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka