Exsemrisk på gammal Islandsimport?

Lona

Trådstartare
Är risken att en häst får eksem så småningom lika stor livet ut eller kan man "andas ut" när hästen uppnått en viss ålder/varit i Sverige ett visst antal år? Vad jag konkret undrar över är alltså om risken för eksem fortfarande är stor för Baldur som importerades som unghäst och nu är 17 år?
Han brukar klia sig litegrann i svansen och ibland manen precis vid betessläppet men i år blev det mindre, eventuellt eftersom jag behandlat förebyggande med Prob.

Sv: Exsemrisk på gammal Islandsimport?

Det är en svår fråga att svara på, jag har sett flera importer som blivit eksemhästar på äldre dar så jag tycker det är svårt att ge ett konkret svar på det.

Med en import tror jag aldrig man kan andas ut och tro risken för eksem har försvunnit.
det är ju så många faktorer som kan räknas in så det kan räcka att man flyttar från ett stall till ett annat för att det ska bryta ut.

Man kan tycka risken borde minska för vara år men helt borta kommer den aldrig vara.

*Delvis KL*
Tack för era svar! Ok, då är jag inte onödigt sjåpig som pysslar och donar med exsemförebyggande...

Risken är med största sannorlikhet aldrig helt borta. Däremot så borde ju hästen bygga upp lite med resistens med åren om den blir utsatt för samma risk hela livet, eller hur funkar det?

Har en 20-åring som importerades 2001. Han har aldrig visat tendens, men jag slutar då inte oroa mig. Nu går han utan täcke, men ses över noga, och skulle inte vilja ha honom i hagar med större knott-tryck än vad vi har nu. Tror inte att det skall till särskilt mycket för att det skulle kunna blossa upp nu 10 år efter import!

Jag har en 22-åring som kom 1995 och han fick eksem efter tre år i SV, nu har han inte haft vad man skulle kalla eksem senaste åren MEN jag har ändå täcke på och smörjer med flugmedel. Vi har en blås-hage så knott o annat håller sig undan.

Risken med eksem beror ju mycket också på var i landet hästen står.
I inlandet så är risken många gånger högre än vid kusten.
Skogshagar är inte bra.
Våra går i öppna hagar där det blåser, men vi bor i inlandet.
Vi har hästar i stallet som utvecklat eksem efter 7-8 år i Sverige.

Jag tror att det finns importhästar som man kan "andas ut" med angående eksemrisken.

Min förra häst är en sådan, han importerades som 5-6 åring, till Borås, djupt inne i skogen. Han gick utan täcke alla somrar så vitt jag vet, och jag köpte honom som tolvåring. Därefter bodde han en sommar på Gotland, och en i Stockholm, för att sedan bo en sommar längre norrut där det fanns väldigt mycket knott i perioder. Jag hade honom utan täcke hela tiden och han kliade aldrig vare sig man eller svans tufsig, och blev inte ens knottrig av insekterna. Minns inte ens att han blev biten på skapet. Han var väldigt insektstålig och gick ute dygnet runt. Jag sålde honom häromåret, och han har fortfarande inte vid 17 års ålder börjat klia sig det minsta. (Nu bor han utanför Stockholm) En häst som honom skulle jag bli extremt förvånad faktiskt om den fick eksem och kliade av sig man och svans på äldre dar.

Jag menar, han har bytt miljö så många gånger, stått oskyddad i helt olika delar av landet, med olika typer av insekter, och har aldrig visat minsta tendens till kli. Möjligen kan jag tänka mig att han skulle kunna börja klia sig om han skulle bli väldigt nedgången och sjuk med försvagat immunförsvar. Men han är i mycket goda händer så jag tror att han kommer att få förbli eksemfri.

Somliga hästar klarar sig ju utan täcke, men har känslig hud och blir knottriga om de blir insektsbitna, samt kliar sig lite till och från utan att något eksem bryter ut. En sådan häst tror jag kan tänkas utveckla eksem senare i livet om den flyttar till fel miljö, men om den hamnar rätt kan den klara sig undan eksem.

Senast ändrad:

Han tillhör väl dom 50% som inte får eksem. Eller var det 25%?

Ja antagligen. Jag ville lyfta fram ett exempel, det finns ju faktiskt importer som aldrig drabbas av eksem.

Mina 3 importer har inte heller fått eksem(än).Dom är 29,20 och 15.29åringen kom hit 88,20åringen kom 96 och 15åringen 99.Det enda jag har haft är ett vinskydd med köldridåer som skydd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 547
Senast: Chefen
·
Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 184
Senast: Draumsyn
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar