Sv: Exsemrisk på gammal Islandsimport?
Jag tror att det finns importhästar som man kan "andas ut" med angående eksemrisken.
Min förra häst är en sådan, han importerades som 5-6 åring, till Borås, djupt inne i skogen. Han gick utan täcke alla somrar så vitt jag vet, och jag köpte honom som tolvåring. Därefter bodde han en sommar på Gotland, och en i Stockholm, för att sedan bo en sommar längre norrut där det fanns väldigt mycket knott i perioder. Jag hade honom utan täcke hela tiden och han kliade aldrig vare sig man eller svans tufsig, och blev inte ens knottrig av insekterna. Minns inte ens att han blev biten på skapet. Han var väldigt insektstålig och gick ute dygnet runt. Jag sålde honom häromåret, och han har fortfarande inte vid 17 års ålder börjat klia sig det minsta. (Nu bor han utanför Stockholm) En häst som honom skulle jag bli extremt förvånad faktiskt om den fick eksem och kliade av sig man och svans på äldre dar.
Jag menar, han har bytt miljö så många gånger, stått oskyddad i helt olika delar av landet, med olika typer av insekter, och har aldrig visat minsta tendens till kli. Möjligen kan jag tänka mig att han skulle kunna börja klia sig om han skulle bli väldigt nedgången och sjuk med försvagat immunförsvar. Men han är i mycket goda händer så jag tror att han kommer att få förbli eksemfri.
Somliga hästar klarar sig ju utan täcke, men har känslig hud och blir knottriga om de blir insektsbitna, samt kliar sig lite till och från utan att något eksem bryter ut. En sådan häst tror jag kan tänkas utveckla eksem senare i livet om den flyttar till fel miljö, men om den hamnar rätt kan den klara sig undan eksem.