export till Norge?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har fått en förfrågan om att exportera en ponny till Norge.
Har tidigare exporterat till Finland och inom EU är de tju inga konstigheter. Men HUR funkar det till Norge, någon som vet? Tull? Moms? Och hur gör man om köparen är privatperson dessutom?

Sv: export till Norge?

Jag hade en tjej som köpte min häst från Norge.
Det vi behövde var godkänt pass med allt ifyllt, ett friskhetsintyg (görs av distriktsvet.) och sen tullade hon själv. Minns inte vad summan blir men kan kollas upp, tror det är 10% av köpesumman eller något sånt :)

Du behöver ett veterinärintyg kommer inte ihåg om det är 24 eller 48 timmar gammalt som det max får vara. Det ska också finnas en faktura som visar värdet på ponnyn. Du är ju momsredovisningskylldig så du kan sälja ponnyn på exportfaktura d v s utan svensk moms. Men du måste då istället ha ett bevis på att den lämnat EU. Det kan du bevisa med antingen en kopia på exportanmälan från EU eller importanmälan till Norge. Detta gör att det blir något billigare för den norska köparen som slipper den svenska momsen och bara får betala den norska.
Just Norge är lite speciellt efter som norsk och svensk tull har ett sammarbete. SÅ vid gränspassagen lämnar man både exportpapper och importpapper på sammaställe oftas. Åker man över Svinesund så sker det på den norska sidan på andra sidan bron.
Vad de norska avgifterna är vet jag inte men det går att kolla på antingen Komersskollegium/Svenska Handelskammaren eller hos norska tullen.

Masse skrev:
Du behöver ett veterinärintyg kommer inte ihåg om det är 24 eller 48 timmar gammalt som det max får vara. Det ska också finnas en faktura som visar värdet på ponnyn. Du är ju momsredovisningskylldig så du kan sälja ponnyn på exportfaktura d v s utan svensk moms. Men du måste då istället ha ett bevis på att den lämnat EU. Det kan du bevisa med antingen en kopia på exportanmälan från EU eller importanmälan till Norge. Detta gör att det blir något billigare för den norska köparen som slipper den svenska momsen och bara får betala den norska.
Just Norge är lite speciellt efter som norsk och svensk tull har ett sammarbete. SÅ vid gränspassagen lämnar man både exportpapper och importpapper på sammaställe oftas. Åker man över Svinesund så sker det på den norska sidan på andra sidan bron.
Vad de norska avgifterna är vet jag inte men det går att kolla på antingen Komersskollegium/Svenska Handelskammaren eller hos norska tullen.
TACK! :D
Exportanmälan/Importanmälan - vad är det för något? Någon blankett att fylla i?
BRA att jag kan skriva en exportfaktura, det var mest det jag funderade över faktiskt :bow:, för då har jag angett rätt pris :p... (Det jag nämnde är exkl moms.)

Det många gör för att slippa betala tull avgift är att skriva 2 kvitton på hästen. ett på 4000kr och resten på det andra. (tror det är 4000max det får kosta för att det ska vara tull fritt)
;)

Enkelt regneeksempel på hva ponny'n kostar den norske kjøparen:
Eks pris på ponny:30000kr.
30000kr + norsk moms = 37500kr
kjøtt avgift = 5000kr
moms på kjøttavgift = 1250kr
totalt = 43750kr
Husk også på at det er moms på reisen,hvis ikke det står på kvitteringen at hesten er fritt levert på grensen...:crazy:

Väcker en gammal tråd till liv. Gick det bra med exporten? ;)

Står i samma situation och är lite fundersam. Även i detta fallet är köparen en privatperson som inte är momspliktig i Norge. Vi är två ägare till hästen varav en är skyldig att ta upp moms. Men jag antar att det alltså inte behövs då hästen säljs till Norge. Men vad är "köttavgiften" som nämns i ett inlägg här ovan?

Någon som har några bra länkar med info?

I mitt fall blev det ingen export.
Han hamnade i 08-området i stället... :D

Aha, på så vis. Ja, det låter ju faktiskt smidigare. ;)

Min vänninna sålde i höstas en häst till norge för ca 150000kr, hon är momsred.skyldig, men jag tror att köparen fixade alla papper, vad gällde tull, etc och hon redovisade bara sin försäljning till revisorn, sen måste ju hon tyvärr bet moms på försäljningssumman även om norrmännen inte behövde bet, sk, VAT

Det måste ha varit alldeles speciella omständigheter i det fallet.
Det är importören, dvs köparen i Norge, som ska betala momsen. Inte exportören, säljaren i Sverige.

Immer

Även om köparen i detta fall var en privatperson? Säljaren har hästarna i Företag måste inte hon red moms i detta fall? Nu blev jag lite "snurrig" och fattar inte hur man ska göra.

Säkert ska hon redovisa momsen till svenska myndigheter, hon har ju sålt hästen för en summa plus moms.
Men den norska momsen ska betalas av köparen, som för in hästen till Norge.

Tänk dig själv att du, boende i Sverige, köper en häst av ett företag i ett land utanför EU. Du betalar först hästens pris, och när den sedan kommer till svenska gränsen betalar du (eventuella) tullavgifter samt moms (utgår alltid).

Immer

Senast ändrad:

Även om köparen i detta fall var en privatperson? Säljaren har hästarna i Företag måste inte hon red moms i detta fall? Nu blev jag lite "snurrig" och fattar inte hur man ska göra.

I ock med att hästen lämnar EU så kan alla även privatpersoner köpa på exportfaktura. Om köparen i det här fallet köper hästen inklusive svensk moms så kommer köparen att få betala dubbel moms både svensk och norsk. Det vill säga köparen kommer att vid importen till Norge få betala moms på det belopp som betalts för hästen i Sverige. Jämför med när man köper TAXfreevaror på utlandsresor utan för EU. Det får alla utnyttja och inte vara företagare.
Är det affärer inom EU så måste bägge parter (säljare och köpare) vara registrerade och ha ett WAT-nummer för att man ska kunna ha exportfaktura.

Tyvärr är många revisorer väldig okunniga om dessa regler. Men det går att redovisa utan moms i bokföringen, hur är lite beroende på bolagsform.

Min syster har kollat upp det hela med skattemyndigheten. Köparen betalar moms till oss, men får ett exportintyg och kan på så vis få tillbaka den svenska momsen när hästen lämnat Sverige. Sedan kanske köparen betalar norsk moms, men det är ju inte vår sak... :)

Nej, det är inte er sak. :cool:
Men för att köparen ska få tillbaks den svenska momsen måste h*n bevisa att hästen är införtullad (och momsad) i annat land.

Immer

Kom just på att det är samma sak om man säljer på exportfaktura. Alltså utan svensk moms. Säljaren ska då bevisa att hästen lämnat EU med en kopia på exportanmälan ur Sverige eller importanmälan in till Norge. Men då slipper man ligga ute med pengarna.

Väcker upp en gammal tråd....

Hur gör man om man ska ge bort en häst till en person i Norge???
Jag är momsredovisningsskyldig, vet inte hur det ligger till med henne....

Har tidigare bara exporterat travhäst till Norge och då skulle det fyllas i blanketter till STC, vad gäller på andra raser (i detta fall quarter) finns det någon särskild blankett eller räcker det med hälsointyget och passet, samt eventuellt kontrakt?

Och har jag rätt i att det inte finns något vaccinationskrav? Hittar inget om det....

Tror inte det finns krav vaccination in till Norge så det är säker rätt.
Om och hur du ska anmäla något till någon rasförening beror ju just den rasens regelverk, så det är lättas att kolla med den registerande föreningen för hästen.

Sedan finns det ju en hel del regler förknippat med gåvor från företag oavsett om det är till Norge eller inte. Så det bästa är att kollar upp det hos skattemyndigheterna innan. För hästen har ju ett värde och finns som tillgång i ditt företag så den måste föras ut ur bokföringen helt och hållet. Vilket man inte kan göra hur som helst.
Vet inte exakt hur man gör i Norge men det kan blir lite rörig vid gränspassagen också. Dels för att avgifterna ska beräknas på alla kostnader i samband med exporten saker som frakt och försäkringar m m vilket det kommer att finnas även om hästen i sig är en gåva. Dels för att om hästen är en gåva så har den ju ett faktiskt värde ändå. Det är ju det värdet som avgör vad avgifterna blir.

Jag tror att det enklaste blir att du själv sköter exporten och inte ger bort hästen förrän den är norsk. Men det innebär att du kommer att få betala för att ge bort hästen. Fast du får ju då ändå dokumentation till din bokföring som förklarar var hästen tagit vägen. Men kolla med skattemyndigheterna först så att du inte åker på något där efteråt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka