Explosion av korsört!

Q

Queens Proctor

I hela Skåne ser man korsört (stånds) i jättestånd överallt nu! Vi har aldrig tidigare haft en enda planta på vår mark, men nu finns det överallt även här. De växer upp otroligt snabbt, från en dag till en annan.

Har någon annan det likadant? Hästarna äter ju inte plantorna i färskt tillstånd som tur är, men om det är så här illa så lär de ju hamna i hö/silage som torkade.

Grannarna hade lite redan förra året, de brände och gick och penslade varenda växt med Roundup, i år hade de hela hagen full:eek: Vad gör man?

Mvh QP

Sv: Explosion av korsört!

Tack för svar. Bra att få reda på, jag har alltid trott att stånds varit en en många varianter av korsört och att det kallades olika i olika delar av landet. Men nu har jag varit inne på sidan du hänvisade till och kollat på båda växterna. De är ju rätt lika.

Jag undrar om det är lätt att se om man får hö/silage med torkad stånds i - en del växter blir ju helt oigenkännliga när de torkats. Eftersom man ser stånds överallt i varenda hästhage och i dikesrenarna här i Skåne i år så måste ju fler ha funderat över detta?

Mvh
QP

Vi hade rätt vad det var ifjor en hel del stånds både i våra hagar och i vår ensilage vall men framförallt i dikeskanten.
I hagarna och vallen följde det dels tydligt luftledningarna = fåglarna som suttit och släppt ifrån sig fröna, samt att man sedan såg att från de stora plantorna så gick det ett linje i vanligaste vindriktningen som fröna spridet sig.
Jag lade ner ett jättejobb ifjor och grävde upp varenda planta jag såg (alltså även nyskott, bladen är ganska enkla att känna igen) och i år har det bara dykt upp ett fåtal, dock står där numera sådana i hela vägkanterna så de är väl snart här igen.

Var bla på tävlingar i Lund igår och satt på gräskullen bredvid banan omringad av fullt blommande stånds.

Tänk på en sak när ni ger er ut för att rensa ANVÄND HANDSKAR, de är så giftiga att det finns människor i england som fått leverproblem efter att ha hanterat dem utan handskar, så onödigt att chansa ju.

Tack för tipset om handskar. Jag har i alla fall inte tänkt på att växterna skulle vara så giftiga att ta i faktiskt.

Mvh QP

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka