G
Genesis
Hej! Jag skrev ett inlägg här om tips på vad man ska ge en het häst som har svårt att lägga på sig. Många tyckte att jag gav min häst lite för mkt kraftfoder vilket överraskade mig!
Jag hade nämligen en dispyt med min stallägare om vad man ska ge för foder till en häst som har just svårt att lägga på sig.
Jag gav då min häst ca 10 kg hö och 2 kg groov. Hon tyckte att detta var "djurplågeri" och att en häst måste ha MYCKET mer kraftfoder än så.
Jag har analys på mitt grovfoder vilket hon inte har. Denna människa säger att hon har minsann hållt på med hästar i 25 år och hon VET. Hennes man säger att hon praktiskt taget är expert på det här med hästar.
Detta ger hon sitt föl som är 8 mån gammalt:
4 kakor hö (hon mäter höt i kakor, så man vet inte om en kaka är 1/2, 1 el 2 kg, det varierar ju)
1,5 kg Havre, 1 kg Groov, 1 dl olja och 1 dl foderjäst.
Detta ger hon hennes dotters c-ponny (normalt arbete):
3 kakor hö och 3 kg havre (inga mineraler) och 1 dl foderjäst
Det här ger hon fölets mamma (halvblod):
8 kakor hö. 2 kg groov, 2 kg havre, 2 kg kornkross, 1 dl olja, 1 dl foderjäst.
Skulle vara intressant att veta vad ni tycker om dessa foderstater!
Hon anklagade mig för djurplågeri när jag gav min häst 10 kg (bra analyserat hö) och 2 kg groov.
Har gått o tänkt på detta flera dagar nu och kan bara inte släppa det!
Skulle vara kul med lite andra åsikter också
Jag hade nämligen en dispyt med min stallägare om vad man ska ge för foder till en häst som har just svårt att lägga på sig.
Jag gav då min häst ca 10 kg hö och 2 kg groov. Hon tyckte att detta var "djurplågeri" och att en häst måste ha MYCKET mer kraftfoder än så.
Jag har analys på mitt grovfoder vilket hon inte har. Denna människa säger att hon har minsann hållt på med hästar i 25 år och hon VET. Hennes man säger att hon praktiskt taget är expert på det här med hästar.
Detta ger hon sitt föl som är 8 mån gammalt:
4 kakor hö (hon mäter höt i kakor, så man vet inte om en kaka är 1/2, 1 el 2 kg, det varierar ju)
1,5 kg Havre, 1 kg Groov, 1 dl olja och 1 dl foderjäst.
Detta ger hon hennes dotters c-ponny (normalt arbete):
3 kakor hö och 3 kg havre (inga mineraler) och 1 dl foderjäst
Det här ger hon fölets mamma (halvblod):
8 kakor hö. 2 kg groov, 2 kg havre, 2 kg kornkross, 1 dl olja, 1 dl foderjäst.
Skulle vara intressant att veta vad ni tycker om dessa foderstater!
Hon anklagade mig för djurplågeri när jag gav min häst 10 kg (bra analyserat hö) och 2 kg groov.
Har gått o tänkt på detta flera dagar nu och kan bara inte släppa det!
Skulle vara kul med lite andra åsikter också