Experter på foder?

G

Genesis

Hej! Jag skrev ett inlägg här om tips på vad man ska ge en het häst som har svårt att lägga på sig. Många tyckte att jag gav min häst lite för mkt kraftfoder vilket överraskade mig!
Jag hade nämligen en dispyt med min stallägare om vad man ska ge för foder till en häst som har just svårt att lägga på sig.

Jag gav då min häst ca 10 kg hö och 2 kg groov. Hon tyckte att detta var "djurplågeri" och att en häst måste ha MYCKET mer kraftfoder än så.
Jag har analys på mitt grovfoder vilket hon inte har. Denna människa säger att hon har minsann hållt på med hästar i 25 år och hon VET. Hennes man säger att hon praktiskt taget är expert på det här med hästar.

Detta ger hon sitt föl som är 8 mån gammalt:
4 kakor hö (hon mäter höt i kakor, så man vet inte om en kaka är 1/2, 1 el 2 kg, det varierar ju)
1,5 kg Havre, 1 kg Groov, 1 dl olja och 1 dl foderjäst.

Detta ger hon hennes dotters c-ponny (normalt arbete):
3 kakor hö och 3 kg havre (inga mineraler) och 1 dl foderjäst

Det här ger hon fölets mamma (halvblod):
8 kakor hö. 2 kg groov, 2 kg havre, 2 kg kornkross, 1 dl olja, 1 dl foderjäst.

Skulle vara intressant att veta vad ni tycker om dessa foderstater! :)
Hon anklagade mig för djurplågeri när jag gav min häst 10 kg (bra analyserat hö) och 2 kg groov.
Har gått o tänkt på detta flera dagar nu och kan bara inte släppa det!

Skulle vara kul med lite andra åsikter också :)

Sv: Experter på foder?

:confused: :confused: :confused:
På TOK för mycket kraftfoder i förhållande till höet! De gånger jag köpt hårdpressat hö som man kan dela i kakor som du beskriver har kakorna vägt mellan 1/2 och 1 kg, så för mig låter det tokigt!

Angående din häst kan jag bara rekomendera fri tillgång på hö, tycker att det gör susen om man har en kvot på minst 6, lugnare blir hästarna av att ha att äta hela tiden också tycker jag!

Precis vad jag tycker med! Kul att höra vad andra tycker : )

jag har funderat på fri tillgång på hö till min häst, men jag har försökt räkna ut foderstaten i foderstats programmet på hippocampus och mitt hö innehåller ganska mkt energi (9,4 MJ). Så utslaget blir nästan jämt för mkt energi.
Det är svårt det där, att få kvoten att stämma. Hon har ett behov på ca 87 MJ men väljer jag tex. 13 kg hö och 1 kg kornkross så hamnar kvoten alltid över 100. Även om jag minskar till 0,5 kg kornkross. Och jag vill ge hästen något mer än hö då hon arbetar ganska mycket.
Har du något bra tips? (svårt kanske eftersom du inte vet hela analysen på mitt hö)

Utan att ha sett hela analysen så antar jag att du behöver komplettera med något mer proteinrikt foder, tex soja, lusern eller något färdigfoder liknande groov el breed. Att du hamnar lite över behovet på energin gör ju inte så mkt (eftersom hästen behövde lägga på sig), så länge kvoten protein/energi blir rätt.

Då är jag väl en djurplågare som BARA ger min häst hö....:mad:

Medn hon ger ju 2 kg groov, antagligen i syfte för att få upp proteinet.

Genisis: Har du försökt räkna ut en foderstat på (Krafft) Protein?

Hej! Jag har inte provat att räkna på Krafft Protein, men jag kanske skulle prova det. Har du något tips på vad man kan ge mer än det, för det är väl mer som ett tillskott? Eller räcker det kanske med bara hö och krafft protein?

Hej! Nu har jag räknat på 10 kg hö, 0.5 kg krafft protein, 1 kg Kornkross och det blev jättebra faktiskt. (och mineraler)

Ämne, Behov, Tilldelat, Balans %, Kommentar
Ts 5.0 , 8.4 , 68.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 108.1 , 111.0 , 2.7 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 648.5 , 738.0 , 13.8 OK
Ca 41.1 , 70.4 , 71.1 OK
P 27.0 , 29.0 , 7.3 OK
Ca/P 1.5 , 2.4 OK
Mg 16.2 , 27.1 , 67.2 OK
Se 1.0 , 1.6 , 59.3 OK

Så tack för tipset!

Senast ändrad av en moderator:

Är fortfarande intresserad om vad ni tycker om min stallägares foderstater? Intressant att höra vad andra har att säga :)

Om man nu har ett sto som behöver gå ner i vikt ganska mycket.
men har ett 6 månaders föl vid sidan.
Kan jag dra ner på något i maten.
Hon äter fritt med hösilage men får inte mycket pellets.
Har bytt från kraft grov till grund i dagarna.
Hon äter bara 05kg + 05kg hel havre
får lusern hack 1 kg ca mineraler mm
Hon behöver banta ordentligt igentligen.
Rider varannan dagca.Börjat sakta . Hon är snart 18 år

Så länge ingen grovfoderanalys är gjord..
Så länge man inte sett hästarna..
Så kan ingen säga att det är felfodrat.

Fölungen kunde gott få hö obegränsat. Då det verkar lite.
Och sedan kanske pytsa i mineraler i ponnyn.

Märrens foderstat beror ju på om ungen är avvand och hur hon själv ser ut.

Tycker själv att det är livsfarligt att klanka ner på andras foderstater..
Även om man kan ha åsikter och kanske försöka ge råd.

En känsla jag däremot fått av Hippocampus, är att dom räknar aldeles för lågt. Tänk på det.

AM

Jag vet att man inte på rak hand kan säga om dessa foderstater är rätt för just dessa hästar.

Men jag vill också tillägga att jag inte klankar ner på hennes foderstater, jag ville bara veta vad andra tycker.
Grejjen var den att hon klagade på min foderstat och slog fast vid att kraftfodret är det allra viktigaste och att höanalys är onödigt.
Sedan är detta en människa som man inte kan ge goda råd, då hon är en sådan som "kan allt".
Jag klankar inte ner på andras foderstater, jag uttryckte min åsikt i det här fallet.
Du får nog ta och läsa mitt inlägg igen så ser du.
Jag skrev aldrig att hennes foderstater var dåliga, jag reagerade på dem, och jag ville se hur andra reagerar och vad andra har för åsikter.

Jag vet att hippocampus räknar lite lågt och man kan inte alltid lita på foderstatsprogram, men man kan se på ett ungefär för att sedan fortsätta att "bolla" med värdena själv.

Senast ändrad av en moderator:

Vilket vansinne...

En vanlig häst = alla hästar utom hårt arbetande = trav och galopphästar. kan i stortsett gå på bara hö! Dä man ahr ett fullgott grovfoder. Annars lär manju givetvis stöd fodra om det är så dåligt att det är helt omöjligt för hästen att äta så mkt..

Tycker du ska skicka henne till en foder föreläsning på slu el köp en bok åt henne... :devil:

teammalmgren skrev:
Vilket vansinne...

En vanlig häst = alla hästar utom hårt arbetande = trav och galopphästar. kan i stortsett gå på bara hö! Dä man ahr ett fullgott grovfoder. Annars lär manju givetvis stöd fodra om det är så dåligt att det är helt omöjligt för hästen att äta så mkt..

:bow: Så ser jag det oxå. :bow:
Förstår inte varför hon trycker i fölet en massa kraftfoder :confused: Det ska väl ändå inte prestera nånting. föl och unghästar borde väl klara sig på fri tillgån på hö eller rätta mig om jag har fel har inte direkt fött upp hästar själ dette e bara vad jag tycker e normalt hästvett :angel:
Sen kan man ju ge dom lite bara för att dom ska vänja sig vid det och kanske få i sig vitaminer och mineraler som dom ev inte får i sig via hö't..

Hon skulle väl hänga mig då... Jag ger min Quarter, som dock har viloperiod nu, minst 10 kg hö om dag, ej analyserat men av bra kvalitet, 0,5 l kornkross, 100-150 g mineraler och olja om dagen :eek: Måste ju vara en enorm djurplågare!!!! :eek:

E själv av den uppfattningen att kraftfoder ger vi som "tillskott" till grovfoderet när hästen presterar och måste bygga muskler etc inte för attt den i första hand skall överleva på det... Hästen är ju grovfoderätare och skall äta gräs, hö, löv örter etc... eller vad säger ni?? ;)

Det är ofta okunniga om hur hästen smälter sin föda och de som inte har någon koll på hur hästen ska fungera i övrigt hur mkt den äter sover osv under ett dygn som ger överflöd av kraft.

Tycker att det du ger din häst låter rimligt.. själv har jag ett svårfött fullblod som just kommit av banan.. han envisas med att bara äta exact 6 kg hö.. Försöker öka på med ett kg i veckan e nu uppe i 9 kg. Tyvärr räcker det inte så vi ska köpa fölmix av nått slag + olja. Ger vi kraft sitter vi på en 3 åring som ska springa fort och då blir det lite fel.

Varför ge så mycket kraft? Du har rätt! Jag funderar bara på vad hon har gjort dom 25 åren som hon har lärt sig allt om hästar.

Det roliga med henne var ju att hon hoppade på mig, och sa att hon tyckte synd om min häst om hon inte fick tillräckligt med mat..
Sedan mäter hon själv höt i kakor, vilket betyder att ponnyn vissa dagar bara står på 3 kg hö, och tre kg havre..

Min häst har börjat lägga på sig jättefint av den har foderstaten, hon har till och med börjat få en liten kula :)
När jag sa det till henne så sa hon: "ja, jag ser att du har ökat på kraftfodret!"
Men det hade jag såklart inte, utan körde på samma fortfarande.

Hon får 10 kg hö, och utöver det slänger jag alltid till henne hö när hon står inne, så att hon alltid har något att äta på.

Grovfodret är ju det viktigaste. En häst som inte rör på sig alls klarar sig ju oftast på ett bra hö och mineraler.
Sedan kanske den behöver lite extra tillskott i form av energi, protein mm. i olika fall.

Hon pratar om dotterns ponny som "tävlingshästen". När jag sa till henne att jag skulle vilja att hästarna hade en halmbal i hagen att stå o knapra på så sa hon såhär:
"Ja, då får din häst minsann inte gå med tävlingshästarna längre. Jag har aldrig varit med om att tävlingshästar går på fri tillgång till hö eller halm"

Visst är det så att många trav/galopphästar (som för övrigt är de "tävlingshästar" som går hårdast) går på fri tillgång till hö? Eller är jag helt ute o snurrar?
Har för mig att jag har hört det nånstans :)

Oj, vad mycket jag skrev : ) Var bara tvungen att skriva av mig mina aggressioner lite! Haha.

hur vida tävlingshästar gå på fri tillgång hö kan jag inte svara på...

Men vet att mitt flb fick iallafall 6 kg hö och 4 kg korn i vila.
då stog han hos galopptränare.
Så som jag har fattat det måste man räkan väldigt nogrannt på hästar som tävlar så högt eftersom det är så mkt de måste ha av allt för att komma till sin rätt.

Det är väldigt sällan om aldrig ridhästar kommer upp i samma nivå.

Huvudsaken är att du är nöjd med din hästsfoderstat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 270
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV