Experter på foder?

Sv: Experter på foder?

teammalmgren skrev:
Vilket vansinne...

En vanlig häst = alla hästar utom hårt arbetande = trav och galopphästar. kan i stortsett gå på bara hö! Dä man ahr ett fullgott grovfoder. Annars lär manju givetvis stöd fodra om det är så dåligt att det är helt omöjligt för hästen att äta så mkt..

Tycker du ska skicka henne till en foder föreläsning på slu el köp en bok åt henne... :devil:

Bluff och båg!!
Varken unghästar eller fölston eller magra hästkräk kan gå på din foderstat!!

Sverige är inte det ultimata "höproducentlandet"

AM

Genesis skrev:
Hej! Nu har jag räknat på 10 kg hö, 0.5 kg krafft protein, 1 kg Kornkross och det blev jättebra faktiskt. (och mineraler)

[Så tack för tipset!

Hoppas att den foderstaten funger. :banana: Kör på det som du själv tycker är bäst, som jag brukar säga (ta nu inte detta allt för allvarligt man ska alltid vara öppen men..) "sköt dig själv och skit i andra" ;)
Strunta i vad den här andra människan säger funkar det på din pålle så då gör det det. sen får hon väl trycka i sina hästar vad f*n hon vill hon har säkert nån bra tanke bakom det :angel:

Tycker då att din foderstat ser bra ut även fast jag inte sett hästen. :bump:
Har ju inte sett hennes så jag ska väl inte uttal mig kanske men men tycker att dom får för mycket kraft i förhållande till grovfoder...

Som kommentar till din stallägares foderstater: För mycket kraftfoder och för lite grovfoder, unghästar ska ju helst ha fri tillgång och även ston som diar. Stot skulle man kanske ge 2-3 kg kraftfoder, ponnyn är ju svår men jag tyckte det lät lite häftigt med kraftfodergivan där med. Jag tycker att din foderstat lät helt okej och behöver din häst gå upp lite mer i vikt skulle jag gett lite mer grovfoder.

Ja, jag brukar också försöka tänka så : ) Sköta mig själv, och så länge det fungerar bra försöka att strunta i vad andra säger.

Jag har inte lagt mig i hennes foderstater heller, och tycker hon att det fungerar att ge hennes hästar det fodret så får hon göra det.
Men nu var det ju så att hon hoppade på mig, och först då började jag kolla på hennes foderstater :)

Grejjen med denna tråd var att se vad ni andra tycker om hennes foderstater.
Jag har inte klagat direkt till henne för att jag lägger mig sällan i vad andra ger sina hästar (så länge det inte är direkt skadligt för hästen).
Var bara lite frustrerad över hennes påhopp att jag var tvungen att skriva av mig lite här för att få höras andras åsikter också!

Men det verkar som om det flesta tycker som mig.
Sedan vet jag att jag inte har en perfekt foderstat själv, så jag är jätteglad för alla tips som jag har fått. Tack :)

knapp

Vill bara säga att en del av vâra hetaste hästar blir bättre av ganska mkt kraftfoder!! En häst som stâr högt i blod blir bara stressad av att fâ för lite mat och blir besvärliga att rida. Av mer mat blir dom lugnare i huvudet. Allla har fri tillgâng till hö. Undrar vad ni säger om det här, ngn som känner igen sig? Jag menar det är precis tvärtemot vad mânga anser och är ingen ju regel utan väldigt individuellt

Hej. Jag måste säga att foderstaterna är helt fel!
Till att börja med är hö ett grovfoder vilket absolut ska vara högsta givan. Att c-ponnyn får 3 kg hö och 3 kg kraftfoder är helt galet. Kraft fodret är endast till för öka energi tillskottet för hästar som arbetar eller dräktiga ston, eller med diande föl...........

Jag har själv ett femårigt halvblodssto som blir het ute och har svårare att hålla hullet. Tyvärr så är det så att det blir svårare för dom att hålla hullet ju livligare dom är......

Jag tycker att du ska öka högivan, eventuellt höensilage då det innehåller mer proteiner.

Sen tycker jag du ska gå över till korn, mer fett men ger inte samma energi explosion. Ge även kli. Vanlig vegetabilisk olja är också bra som fettgivande dock max 3 dl/dag.

Mitt förslag på foderstat:
Morgon: 2 kg hö,1,5kg korn
Lunch:2 kg hö
Eftermiddag: 2kg hö, ca en skopa blöt betfor, en skopa kli (innehåller inte energi men proteiner och b-vitaminer)
Kväll: 4kg hö, 1 kg korn
Därtill lägga till mineraler och vitaminer.

Denna foderstat beror ju helt och hållet på hur mycket du motionerar din häst.

Mvh Lina och Mamsan

vadå menar du att hästen inte skulle klara sig på den foderstaten??? hästen är ock kommer bli ett grovfoder ätande djur som inte klarar att smälta allt krafftfoder...

hästen har en liten magsäck som inte är gjord för att ta emot krafftfoder...

hästen ska ha mkt hö:love:

Där du har ett FULLGOTT grov foder = ett foder som täcker det hästen behöver.. har du ett foder som inte täcker det den behöver klart du ska stöd fodra vilket jag dessutom skrivit.

Det är väl onödigt att ge hästen ett överskott? överskottet blir fett.

Varför skulle inte unghästar och fölston klara sig på fri tillgång av ett hö som täcker deras näringsbehov?

>emelie< skrev:
Som kommentar till din stallägares foderstater: För mycket kraftfoder och för lite grovfoder, unghästar ska ju helst ha fri tillgång och även ston som diar. Stot skulle man kanske ge 2-3 kg kraftfoder, ponnyn är ju svår men jag tyckte det lät lite häftigt med kraftfodergivan där med. Jag tycker att din foderstat lät helt okej och behöver din häst gå upp lite mer i vikt skulle jag gett lite mer grovfoder.

Håller helt med, på tok för lite grovfoder o för mkt kraftfoder (i MITT tycke ;) )
Håller även med ang din häst, och om du behöver jämna ut kan du ju alltid ge en luzerngiva, och kanske halm?

Mina hästar, mestadels quarter, får alla fri tillgång på grovfoder (hösilage och halm) och förhållandevis lite kraftfoder. Unghingsten får även luzernhackelse. I mitt tycke kan man nästan alltid (med undantag för en del tävlingshästar kanske) ge fri tillgång på strå(grov)foder, och då får man pussla ihop det så det blr bra. Det finns ju hö, hösilage, luzernhackelse och halm... Särskilt på unghästar! Det gör ju gott för psyket också!

Detta är iallafall mina åsikter och erfarenheter. :)

Men hallå!

Har ni glömt bort de enkla reglerna?

Minst 1-1,5kg hö per 100kg levande vikt.
Extra energi efter hull och proteinfoder för muskler.
Mineraler för balansen.

Det finns lika många foderexperter som hästägare, 1år el 25år som hästägare spelar ingen roll.

Sunt förnuft - har ni glömt det?

En häst betar 18tim/dygn när de går på bete om det finns gräs förståss.

Det betyder fri tillgång på hö/ensilage i första hand om hästen inte blir för fet.

Begränsa grf och ge halm som tillskott om hästen blir fet.

Ge krf efter hull och prestation men glöm inte bort protein för muskelbyggnad.

Krafft har ett stort sortiment och mkt duktiga rådgivare. Det är dessutom kostnadfritt att ringa och fråga om råd.

Har stått i div olika stall med div experter, oj, oj, oj.

Min häst är en lättfödd arab på 500kg.

Min foderstat:
6-8kg hö beroende på utetemperatur. 4ggr/dag.
0,5-1kg halm efter aptit (för att han ska var nöjd och glad när höt är slut).
0,4kg kornkross
0,2kg betfor för den goda smakens skull
0,3kg soja för proteinbalansen (höt är sent skördat i år)
0,1kg mineralpellets
15g salt och saltsten i boxen
+några morötter 2ggr/dag för den goda smakens skull

Energikraftfodren (kross och betfor) skulle jag kunna utesluta helt eftersom han är pigg och alltid har tillräckligt hull, men han får det för att de övriga hästarna i stallet får kraftfoder 2ggr dagligen.

Proteinfodret har min stallägare som är rådgivare rek att ge för att höt har för lite protein i år.

Har tränat för tävling förra året med denna foderstat och han bygdde muskler jättefint och har varit trevlig i humöret att rida.

Min rek är ge hö av god hygienisk kvalitet el ensilage i tillräcklig mängd och energifoder efter hull men glöm inte att ge tillräckligt med proteinfoder.

Ge grovfoder minst 3ggr/dag och största givan till natten om det är kort ättid på morgonen.

En grf-analys är alltid det bästa men låt sunt förnuft råda!

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dej, du gör helt rätt.

Mkt grovfoder och krf efter prestation och hull!

Nafayette skrev:
Bluff och båg!!
Varken unghästar eller fölston eller magra hästkräk kan gå på din foderstat!!

Sverige är inte det ultimata "höproducentlandet"

AM

Inte? Mitt fölsto och unghästen äter silage och lite betfor. Sist jag kollade var de i livet....

Håller med. Det hetskallar jag haft under mina vingars beskydd har nog ätit mera kraftfoder än dom flesta, just för att hålla sig lugna och i gott hull (med fri tillgång till hö då).

Bubbaz skrev:
Det ska väl ändå inte prestera nånting. föl och unghästar borde väl klara sig på fri tillgån på hö eller rätta mig om jag har fel har inte direkt fött upp hästar själ dette e bara vad jag tycker e normalt hästvett :angel:
Sen kan man ju ge dom lite bara för att dom ska vänja sig vid det och kanske få i sig vitaminer och mineraler som dom ev inte får i sig via hö't..

Föl presterar otroligt mycket! De VÄXER. Särskillt protein går det åt väldigt mycket mer än vad en färdigvuxen häst behöver. Just proteinet är det också som varierar mest i ett grovfoder.

Självklart fri tillgång till fölen, men också koll på vad grovfodret innehåller så man kan komplettera om det behövs.

Om du inte behöver ge extra vare sig under digivning/högdräktighet eller när unghästen växer som mest så har du ett sju hävers grovfoder. Vilket är få förunnat.

Och att fodra med SILAGE som oftast ligger på under 30 i TS...duktigt av dig om dom får i sig så stora mängder att dom klarar sig utan att bli "bukhästar"

AM

Tja, jag vet ju inte vad som är alla andra hästägare förunnat här i landet... Förmodligen kommer jag att få ge kraftfoder till fölstoet under digivning, men inte än så länge.

Vårt silage ligger runt 50% i år, och det är väl i underkanten på normaltorrhet. Att silage oftast ligger under 30% ts vet jag inte vart du fått ifrån? Du kanske tänker på ko-silage? Så blött skulle jag inte fodra med.

Tycker att det är alldeles för mycket krafftfoder i förhållande till högivan i hennes foderstater. Skulle aldrig ge en ponny 3kg hö och 3 kg kraftfoder. låter helt galet.
Genesis:
Jag skulle blanda ut höt med halm för att få ner energihalten. Det är alltid bra att ge mycket stråfoder men höt kan ibland ha lite för höga värden. Jag hade samma problem som dig fast även en superhög proteinhalt. Blev inte klok på att räkna foderstat, har gjort det varje år i hela mitt 20 åriga hästliv, men i år blev jag inte klok på det.
Tog till sist hjälp utav kraffts foderrådgivare för att se hur dom räknade fram foderstaten på mitt hö och även för att höra deras åsikter och upplägg. Blev mycket positiv!:) Gav mig en ny vinkling på det hela. Man kan ju räkna på så många olika vis. Man får alltid (tycker jag) olika utslag på olika foderstats program som man använder, har därför ett eget som faktiskt stämmde väldigt bra överens med krafft. Dom rekommenderade att ge till mitt halvblod på miit hö 8 kg hö och 2kg halm. Vet inte om du kan få ut ngt utav detta men jag tycker inte att du ska ge så mkt som 13 kg hö om du har en energihalt på 9.4MJ.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det låter som om stallägaren ger sina hästar för lite hö. Höet är ju ändå det viktigaste fodret...

Hej,
Man väljer själv vem man skall lita på vad gäller råd. Jag själv litar till stor del på vad forskar rapporter säger. Jag kontaktar för det mesta Cecilia Muller/Agronom SLU och Margareta Rundgren även hon SLU.
:)

margareta är ju hur bra som helst!:love:

Var på föreläsning med henne för inte så länge sen, hon sa mkt kloka grejer. bla att man kunde fodra med betfor som enda kraftkälla i stället för havre mm. Tyckte att den studien lät väldigt intressant.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 270
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV