Expander till löplina, ngra förslag?

N

Nozer

I sommarstugan har vi en löplina för hunden.

Skitskönt för både oss o hunden att han kan å där när man är där ute.

Dock tycker jag det känns lite otrevligt när han sätter fart, från ena änden till den andre o det tar stopp i linan. Känns som en vacker dag så lämnar huvudet kroppen typ...
Inte ofta det händer, men ibland om ngn hund kommer förbi utanför så sätter han iväg...

Är inne på ngn typ av expander att sätta högst upp på linan.

Linan som går ner är en vajer, o den känns bra o trygg, då han ej kan bita sönder den om han är utan uppsyn ngra minuter.

Det jag vill ha är en typ av expander att sätta längst upp på linan. Som dämpar rycket som blir när linan tar slut.
Det bör vara en relativt "långdragig" expander, dvs vanliga expanderkoppel känns lite för korta i fjädringen. Dom är inte avsedda för en hund som kommer med lite fart.

Har ni ngra förslag?

/Tobbe

Sv: Expander till löplina, ngra förslag?

I sommarstugan har vi en löplina för hunden.

Skitskönt för både oss o hunden att han kan å där när man är där ute.

Dock tycker jag det känns lite otrevligt när han sätter fart, från ena änden till den andre o det tar stopp i linan. Känns som en vacker dag så lämnar huvudet kroppen typ...
Inte ofta det händer, men ibland om ngn hund kommer förbi utanför så sätter han iväg...

Är inne på ngn typ av expander att sätta högst upp på linan.

Linan som går ner är en vajer, o den känns bra o trygg, då han ej kan bita sönder den om han är utan uppsyn ngra minuter.

Det jag vill ha är en typ av expander att sätta längst upp på linan. Som dämpar rycket som blir när linan tar slut.
Det bör vara en relativt "långdragig" expander, dvs vanliga expanderkoppel känns lite för korta i fjädringen. Dom är inte avsedda för en hund som kommer med lite fart.

Har ni ngra förslag?

/Tobbe

Kolla på båttillbehör. Där har jag hittat både gbg-hakar och nylon-band. De har en hel det på tex bauhaus.

Har du hunden bunden i halsband? Det slulle jag aldrig våga. De gånger jag använt lina har jag alltid haft sele

En expanderlina kan du lätt göra själv, på så vis får du önskad längd och "fjädringsgrad".

Sele och en bit resorlina, jag köpte min stump på en butik med båttillbehör.

Har du hunden bunden i halsband? Det slulle jag aldrig våga. De gånger jag använt lina har jag alltid haft sele

Har taskig erfarenhet av sele o fastbunden hund.

Förra midsommar så hade vi honom fastsatt med sele på sig.
Pang sa det, o det var den selen det...
Iofs kanske ingen stark eller bra sele, men iaf...

Håller med om att halsband känns lite sisådär. Men får man en redig expander så borde det göra det hela tryggare.

Men ska kika efter en sele som verkar hållbar, då jag ej heller gillar halsband.

/Tobbe

Funderar om en sån här kan hjälpa ngt?
kanske 2st efter varandra?

Archive%5CProduct_images%5C25%5CLarge%5C25-1871_l.jpg

Har taskig erfarenhet av sele o fastbunden hund.

Förra midsommar så hade vi honom fastsatt med sele på sig.
Pang sa det, o det var den selen det...
Iofs kanske ingen stark eller bra sele, men iaf...

Håller med om att halsband känns lite sisådär. Men får man en redig expander så borde det göra det hela tryggare.

Men ska kika efter en sele som verkar hållbar, då jag ej heller gillar halsband.

/Tobbe

Vad är det för hund du har?

Personligen så gillar jag inte dom där selarna då hunden inte får full bogrörelsefrihet, utan blir hämmad i sina rörelser...

Jag skulle rek. en sk hetssele;
2275e.gif
10-26_m.jpg

Funkar jätte bra till andra ändamål också, visserligen lite dyrare(finns både över och under tusen lappen) men helt klart värt det.

Senast ändrad:

Vad tror du om att ha en cykelslang(dubbel, eller hel alltså) på linan någonstans där hunden inte kommer åt den? Den lär väl expandera en bit?

Nomesele går bra.

Den är för lös passform på, den bara hänger juh baktill, så risken hunden sliter sig fördärvad om det blir ett ryck från sidan.
Så ngn "vanlig" sele lär det bli som håller bra.

Cykelslang blir nog ingen hit.
Kanske dämpar bra, men skulle inte lita på det.

Tankarna jag haft, är att köpa en "bagagespännare". Sånt där gummirep, med krokar i ändarna. O sen linda en vajer runt den, då dämpar gummibandet rycken, o vajern är det som håler ihop det.
Borde bli både effektivt o säkert.

/Tobbe

Man kan ju köpa sånt där resårband, som bagagespännare består av, på metervara. De finns i olika diametrar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej. Motorcykel är precis införskaffad. :bump: En Suzuki LS650 Savage -94 för de intresserade. Jag har en del frågor till er...
Svar
10
· Visningar
8 448
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag har nu lärt känna min hund så bra så jag vet varför han beter sig som han gör, problemet är nu hur jag bäst löser det?? Min hund...
Svar
6
· Visningar
1 366
N
Övr. Hund Nu när det börjar bli kallare, o vintern snart nalkas ska våran kille börja tränas lite mer seriöst på att dra (Siberian husky). Vi...
Svar
3
· Visningar
1 686
Senast: thoora
·
Övr. Hund Veterinärbesöket på torsdag är avgörande, men vad som går att gå på nu ser det tyvärr ut som greyhoundtiken fått problem med sin artros...
2
Svar
25
· Visningar
2 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka