Exemhäst på lösdrift

Simply me

Trådstartare
Hejsan, kommer bli tvingad att byta stall till sommaren. Har en exemhäst en isis, undrar vad det finns för erfarenheter här av islandshäst med exem på lösdrift.

Gå på bete dygnet runt är helt uteslutet för min häst men med en bra ligghall skulle det kanske fungera. Då hon själv kan välja om hon ska vara inne eller ute.

Hon har haft ganska mycket exem tidigare men de senaste åren har hon klarat sig mycket bra med täcke och lite salvor, dock har hon alltid stått installad på nätterna.

Behöver all information jag kan få så jag kan fatta ett så bra beslut som möjligt för min älskling

Sv: Exemhäst på lösdrift

Frågan är om hon förstår när hon skall stå i ligghallen. Tex om dom andra hästarna är ute kommer hon då att vara kvar inne?

Eksemet kanske blir värre på färre knott än vad som krävs att hästen vill stå inne.

Men jag hade provat och haft en plan B i beredskap.

Min har gått på lösdrift de senaste 10 åren och stallas inte in på nätterna för att det är sommar. Han går i en ganska öppen och blåsig hage med täcke och myggmedel som skydd. Lindrig eksem numera.

Om din häst stått installad tidigare, genom det fått en förbättrad symptom bild så är det självklart att den bör fortsätta med det. Även om stallet är av typ lösdrift så torde ju ändå finnas någon box/ar att tillgå, om inte annat så ska det ju finnas sjukboxar.

Kl

Min kompis hade en häst som fick gå in som hon ville och vissa dagar vände hon i dörrhålet när hon såg vilket väder det var, ett gammalt klokt sto med mycket eksem. Hon valde sin stora vadderade box, gymnastikmattor mot väggarna för att hon inte skulle hitta nåt skarpt hörn att klia på. Ett fö friskt sto som blev gammal 27+ vad jag vet.

Låter som min gammelhäst.
Lösdrift kan säkert fungera. Hur är det med knott i hagen. Någon typ av gardin i själva öppningen är att föredra. Det får inte vara för många hästar om du inte har en häst som tar för sig i hagen.

Tack för era synpunkter, men vill ha mera. Som sagt gårde där jag är installad kommer säljas under våren, blir tvungen att flytta. Verkar finnas jättedåligt med stallplatser här i krokarna just nu tyvärr. Tror det kan vara lättare att hitta lösdrifter men har ännu inte börjat leta efter det.

Min häst är en liten röd madam som vet hur allt ska vara och hon är bra på att ta för sig i hagen (ibland lite för bra enligt mitt tycke), hon kommer snabbt förstå att hon är inne när hon är i en ligghall, frågan är om hon över huvudtaget kommer visa sig någon annan stans vid ev lösdrift. Ni har gett mig bra saker att kolla när jag är iväg och tittar på stallplats. Och det känns inte som det är kört med lösdrift för en exemhäst och det uppskattar jag.

Vet flera kollektiva stall här i krokarna som nära på stänger under sommaren när hästarna är på bete och det är ju inte realistiskt att ha min häst inne nattetid samt sköta alla passen själv, kan ev fungera om man har riktigt nära men annars går det ej.

Beror på hur mkt exem hästen har. Vart det ligger (blåsigt/mkt knott/nära vatten). Möjlighet till installning -EJ UTEBOX! Exemhästar som har det tufft ska vara inne sommartid under den värsta tiden (då knotten härjar som mest). Vet att det finns nån grej man kan ha i hagen som tar bort all knott men kommer inte ihåg vad den hette. Men rätt så dyr i inköp.

Så jobbigt.... Finns det ett ställe med stora, öppna och blåsiga hagar och lösdriftsstall där hästarna kan söka skydd när insekterna är som värst så kan det fungera.

De två exemhästarna i min lösdrift väljer lite olika faktiskt. Den med lindrigt exem han står inne jämt :D Undviker knotten på kvällarna och blinningar o bromsar på dagarna. Jag får fodra hö inne i ligghallen vissa dagar så inte hans mage skall rasa. Den andra exemhästen som har det lite värre har mindre ro i kroppen(unghäst), hon står inne mycket på kvällarna men inte så mkt som den förstnämnde. Båda två går med exemtäcke, den mer värre exem har hela kitet med luva o allt. Min har bara kroppstäcket och på honom syns inte exemet alls längre. ( O han blir så smal o fin så av att stå inne jåmt ;) )

Vi har en del förebyggande åtgärder i vår lösdrift. Dels har vi plastgardiner för öppningarna i ligghallen, dvs där är hyfsat insektsfritt. Dels har vi en knottdödarmaskin, en "Mosquito Magnet" och JA de fungerar kanon! De är värda varenda krona om man har exemhäst och mycket knott. För varje tusentals knott den maskinen dödar varje kväll så är det tusentals mindre som går på hästarna och tusentals mindre som avlar vidare nya generationer... Men kom ihåg namnet, för de billigare kopiorna fungerar tydligen inte ens hälften så bra... De kostar från 5000-10000 beroende på storlek och driftkostnad(gasol o tabletter) runt 400kr/mån.

Till sommaren skall vi även investera i en makapär som sägs fånga/döda hästbromsar... :devil: Vi har massor av de stora hemska monstren!

Jag har alltså bra erfarenheter av exemhäst på lösdrift, men det beror säkert på individerna. Men testa med din häst o se hur det fungerar! Man får kanske vara än nogrannare med smörja, tvätta och rena täcken men det är det värt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 422
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 970
Senast: Unafraid
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 887
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka