orcide

Trådstartare
Vi köpte en ponny i höstas som förra ägarna sa hade exem .
Det är bara det att hon har inte några förhårdningar uppe på öronen och skorv har hon mest fläckvis på ryggen ..
Kan detta vara exem ? eller nåt annat ?
Hon har haft skorven hela vintern .

Jag funderar bar då jag vill veta vad jag ska göra nu ..
Jag behandlar henne med Horsol sen en månad tillbaka och kiselgur i förebyggande syffte .
Än har hon inte kliat sej o vi har haft ganska så mkt sol o myggen har kommit hit redan ..
Tipps någon om vad det kan vara annars om det inte är exem ?

Sv: Exem??

Hade inte förra ägaren eksemtäcke på hästen?
Har själv en ponny, med eksem.
Har satt på täcke för några veckor sedan.
Om man sköter eksemet väl, andväder täcke.
Är det ju inte säkert, det blir förhårdningar.
Låter man en eksemhäst gå utan täcke, lär det blomma upp.
Min ponny har eksem mest i man o svans. Det blir lite som skorv.
Men man måste nästan se det.

Hejsan jag tycker det låter som regnskåller. 2 utav mina hästar har hafft det de senaste 2 vintrarna. De tappar lixom pälsen på ryggen. det är extremt smittsamt och kommer från fukten i luften. Fråga veterinär? va fick schampoo och en salva som man skulle sätta på dagligen :)

Japp, vad jag hörde smittade det ganska mycket. Min häst fick det nästan bara på ryggen :P Svara gärna hur det gick :D Lycka till !

Jag skulle alltid göra en utredning på en häst med hudproblem oavsätt om det kallas "sommarexem" eller inte.

Kolla lever och njurar.

Skorven låter ju mest som seborre eller ev infektion som t ex regnskållor som någon föreslagit. Går det att pillra bort? Varför skulle en häst med eksem ha förhårdningar på öronen!?!

Eksem är för mig mest förknippat med hårlösa partier med förtjockad hud, krustor och ev självförvållade sår e mkt kliande. På häst alltså.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 038
Hästvård Jag tror jag blir knäpp!! Sedan 2012 har jag o min häst aldrig kommit igång ordentligt! Det hände då något med hans ena bakben det såg...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 903
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 38
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens