N

Nattfari

Alla ni som har exem hästar kan väl berätta lite om hur det har varit för er och hästen?

Sv: Exem?

mitt 20 åriga sto har eksem som har varierat från lindrigt/obefintligt vissa år till kraftigt där hon kliat av sig all man och varit allmänt påverkad.
Hon kom till Sverige när hon var åtta år och utvecklade eksem tidigt, när jag köpte henne som min första häst fick jag reda på att hon hade lindrigt eksem men klarade sig bra med täcke. Smärre chock när hon första sommaren kliar av sig all man och inte var ridbar alls vissa perioder.
Jag bor ändå i ett område där det blåser nästan konstant och inte alls finns mycket insekter.
Denna sommaren har hon dock klarat sig jätte bra med bara täcke och salva och hela manen är kvar.

Som 15 åring utvecklade hon även astma och fick då reda på att eksemhästar lider större risk att drabbas av detta

I perioder gick det att rida henne trots astman tyvärr hade/ har hon ganska kraftig astma så trots medicin så gick det inte att rida henne särskilt mycket.

Sen två år tillbaka är hon pensionerad

Min häst har gått från att ha haft gravt eksem med avkliad man och svans, såriga öron och sår mellan frambenen/under magen, till att de senaste två åren mått oförskämt bra som eksemhäst. Han är numera riktigt hårfager och kliar sig inte (inte på saker iaf, men att lära små söta åringar att klia honom är en hobby - dock inget som gör större skada än att manen blir lite rufsig). Han går med täcke och huva dygnet runt. Står inne om nätterna. Får samma sorts kraftfoder året om. Behandlades under juli i år med horsol, annars inget annat än myggmedel på skapet.

För mig har det varit väldigt påfrestande psykiskt, speciellt under de år han mådde som sämst. Nu är det naturligtvis en stor lycka att han mår så pass bra, men jag är ändå på helspänn hela eksemsäsongen och väntar på ett bakslag.

Såhär såg han ut i juni, ser likadan ut nu fast hårigare.

http://i23.photobucket.com/albums/b362/kryptisk/Blakkur/DSC00710.jpg

Jag spånar lite nu....

OM man skulle låta bli att avla alls på eksemhästar, eller ens hästar vars förälder haft eksem. Skulle vi då kunna utrota eksemet?

Svenskfödda hästar har sällan problem med exem. Det största problemet är ju hästar som kommer från island!

Svenskfödda hästar har sällan problem med exem. Det största problemet är ju hästar som kommer från island!

Mja fast det var väl inte så sant, för genom att man använder eksemston i aveln kommer vi att få se flera svenskfödda avkommor i Svergie. Tyvärr verkar det också som så att om en svenskfödd får eksem, ser de ut att få värre problem än vad importer brukar drabbas av. (Undantag finns naturligvis)

Ja så är det verkligen, det är ju faktiskt ett tag sen man förstod att det inte bara är hästar från island som kan få eksem.
Därför är det bra att vissa hingsthållare inte vill betäcka sina hingstar med eksemston.
Borde det egentligen inte vara restriktioner i större skala på detta att betäcka eksemsto?

Eksemet är något vi alla måste ta större ansvar för. JAG TYCKER att hingstägare inte ska låta sina hingstar betäcka ston med eksem. Och jag tycker även att alla ägare till ston med eksem ska låta bli att ta för på dem öht.
Det är såpass vanligt med eksem att det borde vara dags att få bort det! Iallafall försöka i större utsträckning!

Det tycker jag verkligen. Man bör nog ta sig en riktig funderare på om man ska betäcka sitt sto om det har eksem. Det är ett såpass stort problem bland islandshästar, att det skulle behövas mer åtgärder än att bara ta eksemhingstarna ur aveln. Och hur ärliga är månne försäljarna och uppfödarna om eksem i saluhästens bakgrund, nu när det finns forskningsresultat, som visar att det faktiskt är ärftligt?

Vi kan ju börja med att följa lagen om att inte avla på hästar med defekter som står i defektlistan.
Man och svans-skorv står där.
Och vetenskapen har bevisat ett ärftligt samband.

Men det finns fortfarande vissa envisa som hävdar motsatsen.
Och det marknaden kan göra är att inte köpa hästar med en känd eksemförälder och inte använda avelsdjur med eksem eller eksemförälder.
T.ex. låta bli att använda en hingst med eksem-förälder.

Min kusins islänning som är 25 år har eksem, och hade dessutom astma. Men nu när hon fått täcke på sig och att vi bytt från hö till hösilage mår hon mycket bättre.
Dessutom går hon barfota nu!(utan skor alltså!;) )

kl
Jag är så glad att min islandsfödda häst är valack.
Så att jag inte hamnar i "avelsträsket" med min eksemhäst.
Han är nu så gott som symptomfri så han skulle lätt gå igenom som eksemfri. Denna sommar har varit bra för min häst men inte för kompisens i samma stall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 340
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar