Sv: Exem

Det finns ingen bra salva mot eksem.

Och vad är det för eksem du tänker på?? Soleksem eller knotteksem eller något annat?

Har man en knottallergisk häst skall den täckas med helt täcke med maglapp och huva o stallas in innan knotten kommer på kvällen o morgonen. Det är den bästa metoden.

Till viss del har du kanske rätt, men visst går det att komplettera med salvor som gör att om det finns sår läker bättre och som gör att det inte kliar så mycket för dom som utan salva.

Ja, men då måste man veta VAD man vill hjälpa hästen med!! Om hästen har knotteksem och har kliat stora sår tvättar jag hellre man o svans med äppelcidervinäger blandat ut med vatten som desinficerar o mjukgör. Jag kan smörja såret med AVS 14 - men det gör varken till eller från. Däremot skyddar jag hästen med repellerande medel. Switch däremot undviker jag, det har gjort väldigt ont att få i en eksemkänslig hud och eksemhästar mår bäst av att tvättas rena så det är slöseri hälla på preparat typ Switch. Jag har inte hittat någon salva som skulle hjälpa hästen läka såret bättre o klia sig mindre? Dock finns det ett preparat som lindrar något o läker såren till viss del, Horsol.

Jag är ingen expert - allergiska hästar reagerar olika och jag har bara erfarenhet från två. Den jag har nu blir 9 år och har skött honom lika länge. Den andra fick akut svår eksem där varken cortisonsprutor hjälpte o han togs bort pga lidande.

Här i östergötland finns en veterinär som forskar och är utbildad på just hudproblem där bl a eksem ingår. Hästen har gått på utredning där - och det som hjälper är så långt vi vet i dag helt täcke med huva, maglapp, installning innan knotten kommer det enda som hjälper.

Har man en häst med soleksem kan man skydda med helosan sol och täcke.

Lider hästen av mygg är det svårare, då måste hästen skyddas med tjockt täcke o installning hjälper inte för myggen går in i stall.

Nylanders är annars ett bra preparat :bump: Måste säga att jag blev mycket besviken över effekten på Switch :(

Dessutom vill jag inte sätta medel med varningstext på mina djur, kom jag på givetvis efter att jag provat just Switch :angel:

Gjorde eget mygg/knott medel i sommras med vitlök och rapsolja :idea: Fungerade super :)

Nylanders och ett slitstarkt heltäckande exemtäcke är värt att prova.

jo, det är klart att man måste veta vad den har för eksem.
I somras använde jag en jätte bra fransk salva, eller två stycken. En som läkte sår och en som gjorde att det kliade mindre och som skyddade mot insekter. Fungerade super bra!! Kan ta reda på vad det heter...men det finns än så länge bara i frankrike vad jag vet.
:banana:

Ökozon är ett bra medel. Det är rätt så dyrt men det hjälper de flesta. Vi hade testat de flesta medel på våra islänningar & tillslut testade vi Ökozon , ALLA hästarna (vi hade 7 då) slutade klia sig. Nu är de jätte fina i både man och svans men vi har fortfarande exemtäcke på dem efersom vi bor i myggornas & knottens rike (Norra norrland) :)

Ännu mer effektivt blir det om man använder hela produktserien av Manex. Med schampo, fodertillskott, och dom tre olika medlena att smörja med. Sen kan man använda Moskitozonet att spaya in hästen med. Det håller knott och mygg borta en bra stund. Har man sen Exemtäcke så kan det inte bli bättre. Fungerar jätte bra på den gamle islänningen jag har, som har svåra eksem sommartid annars. Han är helt eksemfri numera.

Det är jätte dyra preparat och man måste köpa paket vis. Tror, om jag inte minns fel, att lilla paketet kostar 2500kr. Men det är väl värt pengarna.

Vegaboom har jag till min häst och det har fungerat jättebra.

Vegaboom finna att köpa på klinikerna.

Blåvinge :banana:

Balderum skrev:
Här i östergötland finns en veterinär som forskar och är utbildad på just hudproblem där bl a eksem ingår.
Kan du inte PM:a mig namnet på veterinären! Har en liten söt shettis som har sommarexem och vilket jag efter två somrar tillsammans tror beror på solen men jag skulle gärna vilja ha det verifierat.
Tack på förhand
//marti

Veterinären kan skriva ut ett medel som heter benzyalis benzoras, vet inte om jag stavade det rätt nu bara. Vet hästar som blivit helt besvärsfria när de fick den salvan. Kostar ca 600 och tar en vecka för apoteket att bereda. Använde den på min häst förra året och jag är mycket nöjd med resultatet. :)

På min lilla tjej (tål inte mygg/knott) är det enda medel som funkar Nylanders, men det som är allra bäst för henne är att stå inne på nätterna. Hon hatar täcken och blir smått hysterisk om man sätter på ett så det funkar inte.

Provade avs på henne en gång men det resulterade i stora otäcka sår. Förra sommaren fick hon stå inne under de värsta knottiderna och då behövdes inga medel alls. Och då hade vi dessutom den värsta sviarsommaren på väldigt länge.

Sv: Eksem

Trevligt att höra om en till som använder Bensylbensoat salva! När min häst fick eksem som treåring prövade jag mig fram först bland salvor och annat som finns i affärerna utan framgång. Fick sedan rekommendation från två olika new forest uppfödare om bensylbensoat och sen dess har jag inga direkta problem med min häst, mer än att jag måste smörja henne regelbundet förstås.

Man behöver inte anlita veterinär för att få tag på Bensylbensoat eller Benzylis Benzoas som det också heter. Det går alldeles utmärkt att beställa den själv på apoteket antingen som färdigblandad salva eller köper man ingredienserna och blandar själv och sparar på så sätt en slant. Obs att man alltså måste beställa, detta är inget de har hemma utan de skickar efter.

Blandar man själv behöver man Bensylbensoat "Benzylis Benzoas" (flaska 300 ml) och Sebum (burk 900 gram). Av dessa ingredienser blandar man sedan en salva.

Väljer man att beställa en färdig salva beställer man Benzylis Benzoas 340 gr blandat med Sebum AD 1000. Detta är ett kilo salva, vet ej om det går att beställa andra kvantiteter men det vet de på apoteket. Orion, hur stor mängd salva får du för 600 kr? Har du samma uppgifter som jag om proportioner?

Jag kör lite allmänna instruktioner för den som vill blanda själv:
Proportionerna är alltså att på 1000 gram salva ska man ha 340 gram bensylbensoat och resten sebum. Det blir lite matte också 100 ml bensylbensoat väger 110 gram. Jag brukar inte blanda ett helt kilo åt gången utan ca 300-400 gram. Sebumet (fårtalg) smälter man lämpligen antingen försiktigt i micro, eller över vattenbad på spis. Därefter tar man av, svalnar ev ner lite och blandar i bensylbensoat och sen är det bara att låta svalna färdigt under omrörning, tar ca 20 min.

Du har nu fått en fet salva som du smörjer i man och svansrot. Salvan används i förebyggande syfte och man börjar smörja under våren och håller sedan på under sommaren så länge insektssäsongen varar. Som jag förstått det ska du inte använda den på ställen där du har uppkliade sår utan det får läka först. Du ska också vara noga med att alltid tvätta händerna efter användande. Helst ska man använda handskar men det gör inte jag och det funkar bra bara man kommer ihåg att tvätta sig, den är inte kul att få i ögonen! Salvan förvarar du i normal rumstemperatur så är den lagom i konsistensen när du ska använda den (för kallt =hård, för varmt=smälter). Rent sebum förvarar du i kylskåpet, och ren bensylbensoat förvaras mörkt och i skydd från barn.

I början av sommaren får man smörja oftare (1gång/dag), men sen brukar jag minska till ca var 3:e dag. Jag har också oftast eksemtäcke (beror lite på väder och mängd insekter) samt att jag brukar ha 4 ess salvan att skydda runt juvret. Den första veckan jag använder salvan brukar hon bli lite extra mjällig men det avtar sedan. Jag brukar också tvätta man och svans regelbundet för att få bort gamla salvrester och fastnad smuts.

För den som har en eksemhäst och inte har provat med bensylbensoat innan tycker jag absolut man ska göra det. Av de jag känner som använder det är det faktiskt ingen som sagt att det inte funkar för dem! Tycker att det är mkt konstigt att det inte finns som färdig salva att köpa i Sverige, det finns utomlands. Men man vänjer sig vid att blanda själv och det är inte svårt.

Bensylbensoat eller perubalsam är ett beprövat medel mot löss och skabb och ingår fortfarande i läkemedel mot skabb. Troligen är det den insektsrepellerande effekten som gör vissa hästar bättre i eksemet för det är inte särskilt hudvänligt. Man får vara observant på att kontaktallergi kan uppkomma av bensylbensoat. Kanske skulle det fungera att inte smeta in det i djupt i huden utan applicera på manhår och päls så det står en doft runt hästen och så minska risken för hudirritation.

Jag fick nog ett kg för de pengarna. Hur mycket kostar det att behandla själv? Behöver man inte ett recept för att köpa sakerna?
Kunde ju vara kanon om man kan blanda själv och få det billigare. Min pålla slutade klia direkt trots att jag började smörja mitt i sommaren. Dock hade hon ju bara kliat av sig lite svans då, men man försöker ju hitta det bästa=)

Man har inte behövt recept för att beställa tidigare, utan det har bara varit att knalla ner på apoteket och säga vad man vill ha. Dock har jag haft lite kontakt med min syster ang detta nu (hon är farmaceut) och hon sa att det precis kommit nya rekommendationer...

Så här skrev hon:
"Jag tror tiden då det går att köpa bensylbensoat på apoteket är förbi. Reglerna för vilka kemikalier som får säljas till privatkunder har skärpts betydligt - eller rättare sagt, reglerna för hurdant kemikalier ska förpackas och märkas upp för att få säljas till privatkunder har skärpts, och apotekens förpackningar uppfyller inte de nya kraven. Såg en lista på aponet idag (aponet=apotekets interna nät), och bensylbensoat fanns definitivt inte med på den... så du får försöka få tag på det någonannanstans ifrån, har i dagsläget ingen aning om var. Sebum kan du fortfarande köpa på apoteket."

Jag ska försöka att undersöka saken lite vidare. Tidigare har jag tror jag betalt ca 300-350 kr för en flaska bensylbensoat och en burk sebum. Men fick du verkligen 1 kg salva för 600 kr? Tycker det låter billigt? Vill minnas att jag frågade på apoteket om vad det kostade att låta dem blanda för något år sedan och det skulle bli ruskigt dyrt, men 600 kr för ett helt kg låter ju inte SÅ farligt (som eksemhästägare är man härdad). Jag har försökt få tag på systeryster igen för att be henne kolla upp men hon har inte varit hemma. Du har inte kvar förpackning/recept så du kan kolla?

Tasoom skrev:
Ännu mer effektivt blir det om man använder hela produktserien av Manex. Med schampo, fodertillskott, och dom tre olika medlena att smörja med. Sen kan man använda Moskitozonet att spaya in hästen med. Det håller knott och mygg borta en bra stund. Har man sen Exemtäcke så kan det inte bli bättre. Fungerar jätte bra på den gamle islänningen jag har, som har svåra eksem sommartid annars. Han är helt eksemfri numera.

Det är jätte dyra preparat och man måste köpa paket vis. Tror, om jag inte minns fel, att lilla paketet kostar 2500kr. Men det är väl värt pengarna.

Har tänkt pröva Ökozon för första gången i år. Kommer nog lätta upp i denna summa med de praparat jag har använt hittills.

Kritos skrev:
På min lilla tjej (tål inte mygg/knott) är det enda medel som funkar Nylanders, men det som är allra bäst för henne är att stå inne på nätterna. Hon hatar täcken och blir smått hysterisk om man sätter på ett så det funkar inte.

Provade avs på henne en gång men det resulterade i stora otäcka sår. Förra sommaren fick hon stå inne under de värsta knottiderna och då behövdes inga medel alls. Och då hade vi dessutom den värsta sviarsommaren på väldigt länge.

Så olika det är. För oss har inte Nylanders funkat alls. AVS14 har varit bäst för alla hårbottenpartier (man, svansrot och mankam) medan "Superbra grön salva-någonting" funkat bäst på sår på kroppen (ansikte, ben, skap, mage)

Jo vi använder nån spray också + att vi ger "knottar" :rofl: (som vi kallar det). Köptes in tillsammans med Ökozonet & liknar dom där Frolic-hundgodisarna, vet inte vad de heter egentligen. :bump:

Ja, det verkar vara väldigt individuellt men det kanske beror på vad de är känsliga för. Min lilla dam är även känslig för foder och det kanske spelar in. Är väldigt försiktig när jag ska prova något nytt på henne. Skulle aldrig våga använda starkare grejor som till exempel switch. Har nämligen en bekant vars häst fick stora brännskador av det och den hästen hade inte reagerat på någonting tidigare.

Men jag känner några som använder AVS14 och för dem funkar det super. Jag blir lite avundsjuk för Nylanders är inte sååå himla roligt att använda. Fast i somras så slapp vi ju alla medikament. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur