Exem-täcke/regn

delfi

Trådstartare
Hej, ni som använder exemtäcke till er häst. Hur gör ni nu på hösten när det regnar mycket, både i skurar och ihållande över dagen? Låter ni hästen komma in i tid och otid för att inte bli blöt. Lägger ni på ett regntäcke över exemtäcket eller har ni ett regntäcke på (utan exemtäcket)? Exemen verkar som det blir värre under aug/sep, jag tar det som att det har med det fuktiga vädret att göra.

Sv: Exem-täcke/regn

Indirekt har det med fuktigt väder att göra, men inte för att det är fuktigt. Däremot är det en gynnsam tid för insekter, och knotten har en kläckninstid i augusti och i sämsta fall om vädret tillåter även i oktober. Så där har du orsaken till att vissa hästar får utökade symptom den tiden på året.

Nej jag lägger inte regntäcke på, är det skurar så får hästen ha täcket ändå. Är det däremot ihållande regn så får han gå utan under dagen och sedan stallas han in på kvällen. Skulle han däremot gå ute på betet fortfarande så skulle han nog ändå ha täcket kvar, för det finns inget som är så elakt och energiskt som just knotten när regnet precis har upphört.:crazy:

Jag lägger regn täcke på exem täckena eftersom hästarna tycker de e skönare å va ute än å stå i stallet så fort de regnar. Eftersom jag har en MKT frusen häst som lätt får kors förlamning så får jag göra så å de funkar kanon =)

Eksemtäcket kvar, hästarna ute dygnet runt. Byter till torrt eksemtäcke om jag tycker att det behövs (har ständigt som hänger på tork).

Tänkte ta av täcke när det varit ett par ordentliga frostnätter.

Vind 6 m/sek eller mer, täcke av.
Ihållande regn längre tid, under en hel dag eller mer, täcke av.
Regnskurar utan vind, täcke på.

Täcket torkar betydligt fortare på hästen än upphängt i torrt utrymme så därför får de ha täcket på sig om det är regnskurar. Är det varmt kan knottattacken komma mellan regnskurarna :mad:
Tror inte det är behagligt eller bra för hästen att lägga på ett regntäcke när det är varmt och fuktigt.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Tack för svaren alla. Det får nog bli att "kusen" får gå med sitt täcke och bytas till torrt när tillfälle ges. Och så trodde jag att fukten i sig var en del i dramat. Skönt att det inte var så.

regn; dyra täcket från B***t, mestadels uppehåll; mindre dyra täcket från H***s,

Eksemtäcke på hela tiden då hon går på bete dygnet runt än så länge. Jag byter när det behövs :)

Exemtäcket från Boett torkar väldigt fort på hästen. Det som är vikigt att man har rena täcken och tvättar dom ofta. Har hade vi täcket på hela tiden det var knott sässong.

Efter förra sommarn har jag aldrig på en exemhäst täcke när det regnar..
det hade regnat hela dagen och vi kom ut runt 4 tiden, då stog hästen i fråga och skakade
och kunde knappt gå = början till korsförlamning..
Efter en 45min promenad i ridhuset med fleece, regn och vintertäcke så släppte det och han blev bra..
Min som inte hade exem/täcke stod helt oberörd....

Märkligt, haft många hästar med samma täcke (rena) i många år och aldrig någon som frusit. Är du säker på att det var täckets fel?

Rolle
IpL

Min erfarenhet är att när hästar fryser med eksemtäcket så beror det oftast på att betet är litet, de kan inte täcka bortfallet av energi när de regnar. Så det handlar inte om täcket i sig, utan mer på att de behöver äta mer och att det då inte finns tillräckligt av det.

Ja det är också konstigt, för att dom hade supermkt bete. Så jag vet inte vad som var orsaken faktiskt..
Men logiskt sätt så känns det som att det borde bli som ett våt-varmt-omslag = kallt!

Två hästar står i en hage, en med täcke o en utan. Den MED täcke står och skakar och den utan står oberörd..
Där kan jag nog bara dra en slutsats = kallt och blött täcke..

Känns som att iom priset på B*ett så borde dom självklart kunna ha på det en lång regnperiod.
Men pissregnar det och blåser så känns de kallt? Dom har ju ändå bara sommarpäls....
(jag är nog lite för mesig ;))

I mina öron låter det mesigt. Jag har haft min i 10 år med eksemtäcke på sommaren , regn o blåst och han har aldrig frysit.

Ja verkligen, det är inte roligt alls med eksem. Man måste ha täcke för att dom har eksem eller att dom kan få det igen om man tar av täcket så då får det sitta på dygnet runt i 6 månader :devil:

Det är ett bekymmer med dessa täcken. Själv tar jag alltid in hästarna nattetid. På dagarna har de eksemtäcken och även om det är små regnskurar. Vet jag att det ska regna hela dagen får dom regntäcken på redan på morgonen när dom tas ut. Någon enstaka gång vid kraftigt regnande får dom gå utan helt, innbillar mig att det kan vara skönt för dom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 545
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 514
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 517
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar