Examensarbete om NH..

U

Ultrabeat

Hej!
Jag skall göra mitt examensarbete (projektarbete) om Natural Horsemanship. Har tidigare erfarenheter av det genom kurser och egna hästar som jag jobbar med lite grann.Men..fakta behövs alltid och hade så gärna velat att NI tipsar mig om bra länkar och böcker som man kan låna om NH. Skall även skriva kort om hästens kommunikation och ser gärna att hitta sidor och/eller böcker om detta med.
Vore jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig!!

//Ultrabeat :)

Sv: Examensarbete om NH..

Om du ska göra ett arbete om NH har jag några förslag på hur du kan lägga fram det.

För det första har vi haft sk. "hästkarlar" i Sverige alla tider vi haft häst, så NH är inte något nytt. Däremot har det efter bilens inträde i våra liv tappat hästen som arbetskamrat och snarare blivit en "leksak", vilket fått förödande konsekvenser för hästhanteringen.

Sen är den "importerade horsemanshipen" från USA främst, men det finns många olika varianter på denna form av hantering. Det är värt att ta med.

Grunden i NH är dock att man utgår från hästens sätt att tänka och vara i sin hantering av hästen, och att man är mycket medveten om att man för hästen är ett rovdjur, vilket utlöser en mängd reaktioner hos hästen. Utveckla gärna det lite.

Ge en liten inblick i redskapen man använder och varför man använder dem.

För att ge exempel på grunder i någon inriktning kan du leta upp en bok/video med någon horseman som du tycker är intressant och ge en inblick i den världen. Kontra gärna med en annan horseman och vad den gör motsvarande.

Lycka till - om du inte redan är klar med ditt arbete!
Camilla

Liknande trådar

Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
4 199
Senast: tex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar