Ex-Travare *Film*

Annie_92

Trådstartare
Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon är min första bekantskap med "ex-travare."
Nu har vi i alla fall kommit så pass långt att hon inte längre rusar iväg så fort man tar i tyglarna med nosen upp i vädret, hon går mer och mer balanserat,(trots den ganska ojämna mark som vi oftast har att välja på till underlag) är inte alls så spänd som hon var, hon kan ta stöd på bettet och kasten med huvudet är i stort sett borta. Jag tycker dock det är svårt att få henne att "gå fram" riktigt än, bära sig och trampa under sig, men det kommer väl så småningom, ju mer musklad och balanserad hon blir?
Jag har en kort film som man ser lite halvdåligt på pga. att mörkret började falla, men jag skulle gärna vilja ha åsikter och lite konstruktiv kritik på både mig och hur du tycker hästen ser ut av det lilla som går att urskilja i filmen. Det är självklart en lång väg kvar att gå, men jag vågar påstå att vi i alla fall tagit oss fram en bit på vägen. (önskar att jag hade en "före-film" också);p
------------------------------------------------------

http://www.youtube.com/watch?v=0zmmyalzAWw

Sv: Ex-Travare *Film*

Tummen upp, händerna ihop och in med armbågarna! Kanske korta tygeln något med.
Hon har inte riktigt ett ärligt stöd på bettet än och går lite bakom hand, jag tror det är för att din hand är för ostabil och hon inte riktigt vågar lita på den än.

Jag tycker du verkar vara på rätt väg! Bry dig inte om vart näsan är i nuläget, utan hur munnen känns. Hon ska vara "där" på båda sidorna och inte försvinna undan när du tar i tygeln men inte heller dra dig i handen. Ett bra stöd åstadkommer du inte genom att mixtra med handen utan genom att DRIVA.
Sedan är ni redo för att börja samla.

Förstår hon sidförande skänkel? Om inte kan detta vara en plats att fortsätta på annars, så hon lär sig att hon kan flytta sig i flera olika riktningar. Fd travare brukar ofta annars bara ha en riktning. När min förra häst lärde sig att man kunde gå åt sidan med letade han hela tiden små obalaser hos mig för att få en ursäkt att göra skänkelvikning. Han tyckte det var så skoj! ;)

På de få fd travare jag tränat har jag alltid sett till att hästen är stabil i varje gångart innan jag går vidare till nästa. Är hästen fin och genomriden i traven blir galoppen ofta inget problem när man kommer dit!

Jag hoppas du kan få ut något av det jag skriver och inte tycker jag kommer med självklarheter!
Hästen ser jättefin och arbetsvillig ut! Med tid, envishet och kärlek får du säkert en jättefin ridhäst! Lycka till!

Tack snälla för ett kanonbra svar! Att du lyckades se så bra på den filmen ändå! Vet precis vad du menar med det du påpekat. Jag vet att jag har en lite ostabil hand och även gamla tendenser till att "mixtra" som du säger, men försöker verkligen att jobba bort det. Just på den här filmen ser jag att hennes huvud rör sig en del emellanåt och jag tror och hoppas att det inte var för mitt krånglade med tyglarna den här gången, utan snarare att det var hennes egna huvudrörelse, kanske som svar på min instabila hand. Det är en kanonhäst för mig att träna just "handstabiliteten" på också, just eftersom hon slänger upp huvudet eller protesterar på något vis så fort som jag blir instabil eller hård i handen. Känslig i både sidor och mun.

Sidförande förstår hon och flyttar redan riktigt bra för skänkeln.

Galoppen har vi bara "nosat" vid än, lämnar det tills traven känns helt bra, som du säger.:)

Tack! Hon är fantastiskt! =)

Senast ändrad:

Det ser trevligt ut. Du verkar vara på rätt spår! Snygg häst!

Jag tänkte på ett par småsaker. Händerna fick du ju en liten puff på, det tycker jag också kan vara bra att tänka på. Jag tycker också det vore bra om du rätade lite mer på dig, du tenderar att falla fram lite då och då. Lyft blicken, se vägen och lite på känslan istället för att titta på hästens huvud!
Nu är ju inte filmen jätteskarp, men jag tycker du sitter en smula snett över hästens rygg. Det ser ut som om du skjuter ut höften och viker dig i sidan. Räta upp innersidan så blir det enklare för hästen att hålla balansen och voltspåret blir jämnare.

En lite parantes bara, som jag inte vet om den är relevant: Tänk på att voltarbete framförallt i trav är ganska tufft mot hästens ben. Lätt det blir för mycket = skador på en otränad/obalanserad häst.

Lycka till och fortsätt kämpa! :D Såg som sagt riktigt trevligt ut efter bara tre månader!

tycker att du kan räta upp dig bättre och se framåt, kanske ngt längre stigläder och mer skänkel.
att räta upp sig och se fram är dock sk*t svårt, och det är super lätt att falla tillbaka till att sjunka ihop när man koncentrerar sig på annat.
länger du stiglädret så får du lättare att räta upp dig, rätar du upp dig så kommer du (antagligen) komma åt bättre med skänklen och armbågarna kommer (antagligen) in mer. och då kan du få bättre framåt driv på hästen och en bättre form.

Jag tycker hon ser spänd ut i överlinjen, och lite stressad i sitt sätt, så jag skulle försöka lägga henne lite lägre, så att hon blir rundare och får upp ryggen, och du förstår hur jag menar. Målet som jag ser det skulle vara att ha henne gå lång och låg i balans, i en lugn jogg så att säga.

Annars ser det trevligt ut, bara du inte fastnar där utan får upp överlinjen och ryggen lite mer.

Kul att få lite fler kommentarer!
Skugga: Du verkar se helt rätt film-kvalitén till trots! Är ännu en dålig vana jag har, att jag lätt viker mig i sidan när jag rider på böjt spår. Samt att jag lätt faller fram istället för att sträcka på mig. Ska försöka ordna en till film snart för att se om jag har kunnat bättra mig något..:P

Ska även länga stiglädren till nästa gång. Har haft lite kortare vid lättridning då jag tycker det brukar va bekvämast så.:angel:

Hon är absolut spänd fortfarande, även om det är stor skillnad mot vad hon varit. Tack för tipset, ska tänka på det!..

Ett problem och hinder just nu är att helt enkelt ha någonstans att rida! Idag blev det regn igen och åkrarna är för blöta för att rida på..:/ Bor på ett ställe det det nästan inte finns några jämna ytor överhuvudtaget. Förutom gräsmattan på gården, vilket dock inte är allt för populärt.;P Ridklubben är nästan en timme bort och transport har vi ingen egen och är långt att åka för att hämta. Men men.. Ska försöka ordna i alla fall En dag in till klubben och boka en privatlektion..

Men... det behöver ju inte var jämnt jämt! :idea:

Stirra dig inte blind på slätt underlag! Off road-ridning är ofta helt perfekt (om nu det finns möjlighet, jag vet inte hur det ser ut där du bor)! Rida en sväng på små stigar/utan stigar får hästarna mjuka, välbalanserade och väldigt lösgjorda. Samt lugnar och mer fokuserade. Massa fördelar!
Akta knäna i början, bara, och börja i lugn takt så du och hästen lär er hur det funkar.

Jag har ridit både travhästar och fullblod (samt helt vanliga dressyr- och hopphästar) off road på detta viset och det ger faktiskt väldigt bra resultat att ta med sig i den vanliga ridningen. Aldrig upplevt några skador/incidenter frånsett några få blå knän.

Liten fundering, bara... :p No offense!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 452
Senast: Iamia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 254
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden