EU-bidrag för bete?

TinyWiny

Trådstartare
Är det någon som vet när ett bete måste vara betat för att man inte ska förlora EU-bidraget? Det måste ju finnas någon datum/tidsgräns eller?

Sv: EU-bidrag för bete?

Är det betesmark eller bete på åker?
Vilka stöd är sökta, enbart gårdsstöd eller finns även åtagande för betesmarker?

Är det betesmark (dvs inte åkermark, mark som inte är lämplig att plöja) så gäller för gårdsstöd:
- att det vid betessäsongens slut ska synas tydliga spår att marken har betats.
Betessäsongens slut är lite vagt och kan variera mellan åren, men här i värmland har vi riktmärke på sista oktober. Det är när det inte längre sker någon tillväxt, så är det tidigt med snö kan datumet infalla tidigare. Vanligtvis godkänner vi inte senare skörd, även om det skulle vara varmare än normalt.

Samma datum gäller egentligen för alla stöd och grödor som har någon slags betes/skördekrav.

Har du åtagande för betesmark så är kravet på grad av nedbetning större. Då ska det betas så pass hårt att det inte samlas förna till året efter.

Är det bete på åkermark (dvs bete på vall med grödkod 50) så är det inget skörde/beteskrav alls för gårdsstöd. Har du däremot även stöd för vallodling så ska betestrycket motsvara en bortförd skörd och datumet är enligt ovan.

Nu fick du säkert svar på mycket mer än du funderade på, men hoppas att det var till någon hjälp.

Jag vet inte vilka stöd som är sökta eftersom det är min granne som äger marken och vi får lov att ha våra hästar på bete där. Vi arrenderar alltså inte utan får låna marken gratis utan annat avtal än muntligt om att det ska betas. I februari i år fick dock en av våra hästar fång och eftersom vi bara har två hästar så kan vi inte utnyttja betet som tidigare.

Det är ett mycket magert bete så jag antar att det är vanlig betes mark, det går inte att plöja där pga att det är så kuperat och att berget går i dagen på flera ställen och ligger nära jordytan nästan överallt.

Om det är sista oktober som gäller i värmland så kan det ju inte vara tidigare här för jag bor längre söderut. Hästarna bör ju kunna gå där när gräsets näring har försvunnit mer än vad det har nu. Med betesbegränsare så borde det vara möjligt.

Vad händer om det inte blir betat? Dras årets stöd in då eller för alltid?
Du får ursäkta mina dumma frågor men jag har aldrig haft med EU-stöd att göra tidigare.

Tack så mycket för ditt svar :bow:

Rent krasst så händer ingenting OM INTE den som söker stöd får kontroll. Det kan ju vara så att ni bor i ett område som täcks in av fjärranalys - dvs satellitfoton som tas vid olika tidpunkter och på dessa kan man se om det verkar som att marken inte betats och då skicka ut en kontrollant. Lite osäker på förfarandet vid fjärranalys då vi inte har det i Värmland.

Jag jobbar inte med beslut och sanktioner, så jag kan inte exakt redogöra för ekonomiska konsekvenser, men kan dra det lite generellt. Väldigt mycket hänger på hur mycket mark brukaren har och vad det är för stöd som är sökta. Stödet dras inte in för all framtid för att det inte betas ett år, men beroednde på hur mycket övrig betesmark han har och beroende på om de betesmarkerna betas ordentligt så kan de ekonomiska konsekvenserna bli lite olika.
Minns inte gränserna, men säg att upp till x% obetad mark dras en viss summa som motsvarar arealen av och är det sen x% av hela arealen så kan tex 2 gånger den obetade arealen dras av och överstiger det ytterligare x% av hela betesmarksarealen så kan hela stödet för året dras in.

Detta varierar lite mellan stöden och mycket hänger som sagt på vad han söker på marken. Även om det är fel ett år så kan han söka vidare nästa år. Enda undantaget är mark som vi klassar som annat ägoslag än jordbruksmark. De blir inte sökbara framöver (om inga stora åtgärder vidtas). Men för det krävs mer än att det inte betas.

Betesmarksåtagandet kan också hävas, men även där krävs större fel än att det är obetat ett år.

Är det betesmark och marken tillåter så har brukaren möjlighet att en gång under en treårsperiod slå av/skörda marken under förutsättning att det som skördas förs bort från betesmarken. Men det får inte ske årligen, då räknas det inte längre som betesmark.

Och du - inga frågor kring det här är dumma. Reglerna och tolkningar av dessa och alla föreskrifter debatteras häftigt här hos oss nästan varje vecka. På jordbruksverket lika så och med alla förändringar som sker så kan man vara säker på att en sanning ena året är en osanning nästa år.

Vi som jobbar med det blir frustrerade, så jag orkar inte ens tänka på hur man har det om man inte är insatt. Vi söker själva stöd och min sambo bara skakar på huvudet och går och gör något annat när jag gör ansökan och förklarar hur det funkar.

Jag vet inte vilka stöd som är sökta eftersom det är min granne som äger marken och vi får lov att ha våra hästar på bete där. Vi arrenderar alltså inte utan får låna marken gratis utan annat avtal än muntligt om att det ska betas. I februari i år fick dock en av våra hästar fång och eftersom vi bara har två hästar så kan vi inte utnyttja betet som tidigare.
Tips! Använd betesbegränsare så blir inte skillnaden så stor för bonden.

LIA

Tack för tipset men tyvärr fungerar det inte med betesbegränsare heller. Jag har försökt vänja in dem på gräs flera gånger med betesbegränsare på honom men han reagerar efter några dagar varje gång. Nu har jag inte provat på två veckor så nu ska vi försöka i veckan som kommer igen och hoppas att gräset har blivit lite mer "snällt". Jag är väldigt tacksam för min uppgrusade vinterhage nu kan jag säga så att han iallafall kan vara ute.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Öland har beviljats fem miljoner kronor i EU-bidrag för att utveckla hästturismen på ön. Projektet ska skapa nya ridleder och...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
483
Senast: ameo
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
18
· Visningar
996
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka