EU Beslut Om Paint Avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare arizona
  • Startdatum Startdatum
A

arizona

Igenom det nya directive från EU domstol har Svenska Avels Förbundet igen att rätt att stampla avels förbud i Paintg Häster Pass för de som har testet positive för OWL.
Igenting är säkt om dom ändra Genetica Sjukdom, HYPP, HERDA, GBAD och PSSM. alla som kommer från Quarter Häster och in i Paint och Appalossa häster.
Jag änse detta som ett svor slag för Svenska Jördbruksverket och Svenska Avels Förbundet.
Jag har skrivet till Ordförander i Svenska Avels Förbundet och frågar hur det bli med avelen på de ändra raserna, bli det fritt främ att avlar på diseases häster. ensålänga har jag inte fått non svar.
Ni kan få mer informaiton på,
www.paintinfo.se
Arizona

Sv: EU Beslut Om Paint Avel

Personligen tycker jag att det är vansinne att godkänna avel på hästar som har genetiskt testbara dödliga sjukdomar. Och ja, jag vet att i enkel upplaga så är OWL inte dödlig.

Det är fölet som kan drabba.
HYPP är ett dominant gen ock alla nya register måsta vara testa.
Det har reporteras att ett fall av HERDA i Sverige, fölet fick avliva.

Jag var ledsen när dom tog bort Statens Premierings Namnden och ersätt den med Svenska Avels Förbundet.
Nu säjer EU att vi för inte har control över vårt egen avel.
arizona

Det är fölet som kan drabba.
HYPP är ett dominant gen ock alla nya register måsta vara testa.
Det har reporteras att ett fall av HERDA i Sverige, fölet fick avliva.

Jag var ledsen när dom tog bort Statens Premierings Namnden och ersätt den med Svenska Avels Förbundet.
Nu säjer EU att vi för inte har control över vårt egen avel.
arizona

Det fallet om HERDA, hur yttrade sig det? Och efter vilken hingst?

Personligen tycker jag att det är vansinne att godkänna avel på hästar som har genetiskt testbara dödliga sjukdomar. Och ja, jag vet att i enkel upplaga så är OWL inte dödlig.

Och samtidigt om du betäcker två hästar med enkel upplaga så är chansen hela 25% att fölet föds med OLW
Det är en ganska stor chansning det

Det fallet om HERDA, hur yttrade sig det? Och efter vilken hingst?

Hereditarial Equine Regional Dermetal Astheia, also kände som HC.
Ett försvfagning av fästhet som hålla ihop skinnet.
Bild:
http://www.thehorse.com/images/content/hc_herda/hc_herda2.html

HERDA är ett Recessive Gen och bägga föräldrana måsta vara +.

Det var på Lucky Rider web siten jag läs´d om fallet om en föl som fick HERDA, igen namn på hingsten.
Och ett fäll av en halveblod och ett av en halfling som bliv smittad.
Artikeln försvan och jag få iget svar från tidinging.

Arizaona

Det där såg inte alltför kul ut :cry:
Jag ser ingen anledning till att avla på hästar som bär anlaget. Risken för tjuvbetäckningar och okunniga/oseriösa finns ju och då finns ju risken att en ev avkomma får sjukdomen...

Hur pass många hästar bär på anlaget?

Om någon orkar leta finns det en JÄTTE lång tråd om det här sen tidigare ;)

Tänk om man skulle förbjuda avel på hästar med spatt, eksem, skimmelsvulster, fång, eller varför inte lösa benbitar. Listan kan göras lång. Man måste avla med kunskap så därför är det bra att lämna upp till hästägaren vilken avel man vill ha. Vem skulle med vett och vilja betala och föda upp defekta hästar?

Det är sant som du skriver, men en sån här defekt tycker jag ser så pass allvarlig ut att det ska vara självklart att inte avla på. Har inte erfarenhet av den själv dock.
Alla uppfödare är ju inte kunniga och tror kanske att det bara är att betäcka med en hingst, om det är tillåtet.

Jag tycker att de saker som man lätt kan kolla med gen-tester och är positiva för en gen skall direkt kasseras ur avel. Vad det gäller spatt, eksem osv så är det ju inte lika lätt att testa, men min personliga åsikt är att även detta borde kassera djuren för avel. Vad det gäller lösa benbitar är jag mer kluven eftersom det lätt kan åtgärdas.

Det där såg inte alltför kul ut :cry:
Jag ser ingen anledning till att avla på hästar som bär anlaget. Risken för tjuvbetäckningar och okunniga/oseriösa finns ju och då finns ju risken att en ev avkomma får sjukdomen...

Hur pass många hästar bär på anlaget?

Svårt att säjer Bellini, HERDA komma från den foundation quater hingsten Poco Beno 1941 som är efter King 234 av the King Ranch Amarilo Texas.
Fyra andra quarter hingster som var bärar och lemnad HERDA föl efter sig är:
Dry Doc
Doc O Lena
Great Pine
Zippy Pine Bar
Dom flesta quater haster har någon eller alla i sitt stämtavlar.
Tack vara ett intensive inavel har det utvaklet flera Genetic Diseases (6 kände hittlas), HERDA är den som man kan se med egan öga. you saw the pictures!!
Paint ock Appalossa häster tillhör dessa katagori tack vara uttaveln från quarter häster.
So how many are carriers? upp to 90% den enda sätt är för alla att DNA Testa sina häster innon dom gå till avel.
Det är just DÄRFÖR! vi har Svenska Avels Förbundet och en Bort Gällering Av Olämpliga Häster.
Arizona

Tänk om man skulle förbjuda avel på hästar med spatt, eksem, skimmelsvulster, fång, eller varför inte lösa benbitar. Listan kan göras lång. Man måste avla med kunskap så därför är det bra att lämna upp till hästägaren vilken avel man vill ha. Vem skulle med vett och vilja betala och föda upp defekta hästar?

Igen vet om dessa sjukdom är ärvlig!
Men med dom stora steg i DNA research känska vi kan få svar snärt.
Lossa ben biter kan handla mer om för tidige training.

Vem skulla betala och föda upp defekta häster?
Det är bara att titta i häst tidningar, Lucky Rider Annons, det finns bara 2 Paint hingster som är DNA Testat, alla dom ändra 30 tal hingster, om dom var testat då skulla det stå DNA TESTED!
Värför vill SPHA gå till EU domstol för att få slut med Flagning i deras häst pass att hästen är kasserad från aveln? (jag änta att deras pass komma från SAF)
Arizona

Enligt 2008's hingstreglemente så finns detta att finna,defektlistan.

18. DEFEKTLISTA
Fynd vid veterinärbesiktning av hingstar vid avelsvärdering och hur dessa bör påverka avelsvärderingsresultatet
Beteckningar: kass för avel = kasserad för all avel, enligt gällande djurskyddsregler
kass = medför kassation, som ett rasvist krav, såvida inte annat anges i rasvisa bestämmelser
1 = fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster,
rapporteras
2 = saknar veterinärmedicinsk betydelse
rapp = skall meddelas i kritiken och antecknas på avelsvärderingsbeviset.
(Fel som medför kassation samt fel av betydelse
skall alltid rapporteras).

Fynd Beteckning
Fång, ponny kass
Fång, stor häst 1
Osteochondros kass för avel.
Strålbenshälta kass för avel.
Spatt kass för avel.
För äldre hingstar med tävlingsprestationer men med röntgen diagnosticerad spatt - rapp.
Ringkota kass för avel - verifierad med röntgen.
Tuppspatt kass.
Man- och svansskorv med kroniskt förlopp,kass för avel.
Mugg, kallblod kass (vid måttlig - kraftig utbredning).
Mugg, övriga 1 (vid upprepade tillfällen).
Rasp, kallblod kass (vid måttlig - kraftig utbredning).

Dear AMKM:
WOW!
Det var inte liten du har grav´d främ, jag :bow: så mycket.
Lita svor tolket, jag lita på ditt burocratiska språk kundskap.

Fång är igen direkt arvsännlag eller sjukdom. Vissa lätt föd raser har lätt att få fång än andra, så jag förstå inte att vetranär skulla kassera ponny hingst och en 1 for stor haster? (vad betyder 1?)

Dom andra? är dom arvlig sjukdomer?
Som jag sa tidigar med DNA tecknik kan vi undvika så många problem som ännars skulla vara kostsom för oss och plågsam för våra häster.

Förlåt mitt dålig stavning.
Arizona

Om någon orkar leta finns det en JÄTTE lång tråd om det här sen tidigare ;)

Jag var antagling Riding In The Arizona Desert när den tråd var på gång.
Sen det har det kommit mycket information sen det och EU beslut var inte fättet föran nyligen.
Jördbruks verket och Avelsförbundet har inte sägt den sista ord.
Arizona

Oj,inte min byråkratiska svenska,jag har bara kopierat på Svenska Hästavelsförbundet där det allmäna hingstreglementet ligger + alla de rasvisa kraven för visningsberättigade raser.

1 = fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster,rapporteras

Om hästen har fång/haft fång men har nått annat som är så himla bra så det kan uppväga "fånget" så kan de släppa igenom den hingsten i allafall.

Defektlistan är rätt mycket längre,jag kopierade bara delar av den.

Oj,inte min byråkratiska svenska,jag har bara kopierat på Svenska Hästavelsförbundet där det allmäna hingstreglementet ligger + alla de rasvisa kraven för visningsberättigade raser.

1 = fel av betydelse men som kan vägas upp av andra förtjänster,rapporteras

Om hästen har fång/haft fång men har nått annat som är så himla bra så det kan uppväga "fånget" så kan de släppa igenom den hingsten i allafall.

Defektlistan är rätt mycket längre,jag kopierade bara delar av den.

Thank you för allt införmation, jag kan inte alla reglar.
Jag har gått på dom grund principer att man rida inte 2 year old babys och avla på dåliga eganskaper.
Arizona

Den dag när det finns ett DNA-test för de sjukdomar du nämner så kommer det bli lättare att ta hästar ur avel för detta också och kans ke få bukt med saken.
De sjukdomar denna tråd tar upp beror på en (varsin) defekt gen, som är lätt att identifiera.
Såvitt jag förstått så anser man att åtminstone eksem och ocd är orsakat av flera gener i kombination och då är det betydligt svårare att komma åt problemet, det räcker liksom inte att ta de bevisade anlagsbärarna ur avel...

(jag har själv en uppfödning (ungsto, shetland) som fått eksem i år och där känner jag till individerna i några generationer bakåt - INGEN med eksem eller som är känd för att lämna det... Jag kommer givetvis inte att sätta detta sto i avel, men borde någon av hennes förfäder undvikas i avel också?)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka