Sofie_B
Trådstartare
Hej Buke! Vår ettåring har svårt att hålla vikten, vilket förbryllar både oss och BVC. Han har alltid legat väldigt högt på kurvorna och är även nu en ganska tung kille, 11,6 kg. Jag skulle säga att han är en väldigt välmående och välfungerande bebis, med stor aptit. Han äter mer än alla andra bebisar jag känner. Han äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmål. Ammar ett par gånger på natten. Vi ser alltid till att försöka ge honom näringstät och fettberikad mat. Magen och sömnen fungerar finfint. Ändå har han nu vid två vägningar på BVC gått ner i vikt och på senaste kollen så började även längd- och huvudkurvan att vika lite smått. Nu kommer han få gå på täta kontroller och eventuellt utredas för allergier, främst tänker dom på glutenintolerans. Jag tänker spontant att det borde märkas på honom i så fall, men enligt BVC gör det inte alltid det på så små barn.
Jag tycker att man läser mycket om barn i hans ålder som är svåra att få att äta men dom håller ändå vikten. Det problemet har vi aldrig haft med honom, vissa måltider äter han mer än sin 10-åriga storebror och portioner nästan i samma storlek som jag äter. Så det känns skönt att det är under utredning nu så att vi får utesluta att det är något allvarligt.
Tänkte bara höra här om det är någon som har gått igenom något liknande och hur det utvecklade sig för er?
Jag tycker att man läser mycket om barn i hans ålder som är svåra att få att äta men dom håller ändå vikten. Det problemet har vi aldrig haft med honom, vissa måltider äter han mer än sin 10-åriga storebror och portioner nästan i samma storlek som jag äter. Så det känns skönt att det är under utredning nu så att vi får utesluta att det är något allvarligt.
Tänkte bara höra här om det är någon som har gått igenom något liknande och hur det utvecklade sig för er?