Ett vanligt kattbeteende ?

Rie

Trådstartare
En bekant har tagit bort sin kisse, en väldigt personlig kattdam.
På frågan varför berättade hon att katten hade börjat vakta 2åriga dottern så pass att katten flög på de främmande personer som tog i dottern.
De flesta hade, efter omplåstring, väl inte brytt sig så mycket men min bekant sa att hon inte tordes ha kvar katten ifall hon skulle flyga på något barn.

Jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare, men jag har ju heller inte någon större erfarenhet av katter.

Sv: Ett vanligt kattbeteende ?

Kattan såg väl barnet som sin egen unge. Och då beskyddade hon barnet mot främlingar och andra faror, precis som varje god mor bör göra.

Sorgligt det här.
Jag hade rått dem att skaffa Feliway eller omplacera henne, istället för att ta livet av sitt barns vän och beskyddare.

Flaggan skall ner på halv stång, och dödsdagen skall varje år helgas med fasta samt tänt ljus. Föreslår jag.
Alternativt minst 1000 kr till något välskött katthem.

Vad är Feliway ? Tror inte att hon hört talas om det.

Deras bidrag till kattvärlden kan väl vara att numera har en kattunge flyttat in i deras hem.
Den tidigare katten var ett antal år gamma när dottern föddes.

Vad är Feliway ? Tror inte att hon hört talas om det.

Jag förstår att de inte hört talas om det. Det är därför man skall fråga någon som kan innan man tar oåterkalleliga beslut.

Du kan googla, men Feliway är alltså en diffuser, en dimspridare, som är som katternas egna vänskapliga/trygga lukter. Det som de sprider när de gnuggar sig med ansiktet och pannan mot folk och föremål.

Beskyddarinnan skulle alltså känt sig tryggare, och säkerligen inte hade känt sig tvingad att försvara sin skyddsling det 2-åriga barnet i tid och otid.

Som du förstår, jag anser att en illgärning har blivit begången. En stor synd för att tala religiöst språk. Det är upp till dem att försöka gottgöra den så att ingen skugga...
Sorry, så är det.

Men snälla, katten lider INTE av att ha blivit avlivad.

Visst är det synd men det finns bra mkt värre beslut man kan ta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Petruska
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 916
Senast: Lazio
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: gentleknight
·
Övr. Katt För knappt en vecka sedan tog jag över en 10-årig kastrerad hankatt från några bekantas bekanta. För att göra den långa...
Svar
8
· Visningar
3 340
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama